Skip to Content

یک معضل؛

والدین باید نسبت به فعالیت های فضای مجازی جوانان مراقبت ویژه ای به عمل آورند


جوانان ممکن است در فضای مجازی دست به کارهایی بزنند که در عالم فیزیکی جرئت ارتکابش را نداشته باشند. به همین دلیل والدین باید نسبت به فعالیت های آن ها مراقبت ویژه ای به عمل آورند.

به گزارش یزدبانو، به نقل از قرچک آنلاین- امروزه با پیشرفت علم و امکاناتی که هر روز جدید می شود امکان دسترسی به شبکه ها و اطلاعات آسان تر است . رسانه ها و شبکه های اجتماعی می تواند اثرهای مثبت و منفی در افکار عمومی داشته باشند. شبکه های اینترنتی علاوه بر مزایای بی شمارش، معایبی نیز داردکه عدم آشنای با فضای مجازی می تواند آسیب هایی را برای خانواده ها به بار آورد.

اگر چه امروزه بهترین امکانات ارتباط رسانه ای دنیا در قالب اینترنت تجلی یافته، اینترنت هم چون یک قایق دریانوردی مارا به سواحل زیبای جهان می برد، اما واقعیت این است که در این سواحل کوسه های خطرناکی نیز وجود دارد که نوجوانان و جوانان ما را تهدید می کنند. با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و نبود موانع قانونی کافی برای جلوگیری از این آسیب ها، بهترین کار، رعایت مسائل ایمنی توسط والدین و خود کاربران است که البته این امر می تواند از طریق خانواده، مدرسه و همسالان نیز صورت بگیرد.
اگر چه راه کارهای قانونی و فیلترینگ برخی سایت ها توسط دولت، در عمل تا حد بسیاری سودمند بوده است و شرط لازم محسوب می شود، اما باید به دنبال راه کارهایی باشیم که بتوانیم این آثار منفی ومخرب را کاهش دهیم. این راه کار ها و تدابیر باید توسط والدین مدرسه و دوستان و همسالان اندیشیده شود.

والدین حتی الامکان باید با فعالیت های اینترنتی و آن چه فرزندانشان در این فضا می توانند انجام دهند، آشنا شوند و راه های مقابله با آن را فرا بگیرند.

باید کامپیوتر را در منزل در جایی قرار دهند که امکان استفاده خصوصی از آن وجود نداشته باشد و بتوانند به راحتی فعالیت های فرزندان را تحت نظر داشته باشند.

والدین و فرزندانشان می توانند درباره قواعد و مقررات استفاده از اینترنت در منزل بحث و تبادل نظر کنند و در نهایت والدین مقررات خاصی را در این زمینه به فرزندان خود ارائه دهند و موضوعات و موارد مربوط را به آن ها تذکر دهند.

پیشگیری والدین می تواند بصورت زیر باشد:

• زمان و شرایط لازم برای استفاده از اینترنت• مدت زمانی که فرزندان می تواند از اینترنت استفاده کند.

• انواع وب سایت ها و فعالیت های قابل قبول و غیر قابل قبول

• اطلاعاتی که می تواند در ضمن استفاده از اینترنت افشا کرد.

• چگونگی مواجهه با مشکل در هنگام استفاده از اینترنت و کمک گرفتن از والدین

باید دیدگاه خودرا در خصوص موضوعات صریح جنسی و رفتارهای ناشایست تشریح کنند و درباره غیر مجاز و مخرب بودن برخی از سایت ها برای فرزندان توضیح دهند، زیرا در غیر این صورت، آن ها واکنش های منفی نشان خواهند داد و به بیراهه خواهند رفت.

والدین باید این واقعیت را بپذیرند که فرزندانشان، نسبت به آن ها، بیشتر با فضای اینترنت خو گرفته اند، لذا اگر می خواهند در این مورد اقدامات موثری انجام دهند باید وقت بیشتری صرف کرده، این خلاء راپرکنند.

والدین باید به تفاوت میزان اعتماد به نفس فرزندان خود در فعالیت های تحت وب و فعالیت در فضای خارج پی ببرند و به آن توجه داشته باشند. جوانان ممکن است در فضای مجازی دست به کارهایی بزنند که در عالم فیزیکی جرئت ارتکابش را نداشته باشند. به همین دلیل والدین باید نسبت به فعالیت های آن ها مراقبت ویژه ای به عمل آورند.

والدین باید به فرزندانشان هشداردهند که کلمات و رمزعبور خودرا کاملا مخفی نگه دارند و حتی در اختیار نزدیک ترین دوستان خود نیز قرارندهند تا با استفاده از نشانی پست الکترونیکی آن ها مطالب نامناسب برای دیگران ارسال نگردد.

باید به نوجوانان آموزش داد تا هیچ یک از اطلاعات و عکس های شخصی و خانوادگی خود را، به ویژه در اتاق های گفت و گو، در اختیار کسی قرار ندهند.

مجموعه اطلاعاتی که نوجوانان وارد کامپیوتر می کنند، باید قابل ردیابی بوده، از مخفی کردن و پاک کردن آن ها خودداری نمایند تا والدین در صورت ضرورت بتوانند آن ها بازبینی کنند و بر فعالیت های آن ها اشراف داشته باشند.

با انجام این کارها فرزندان والدین از آسیب های فضای مجازی حفظ خواهند شد و می توانند آن ها را در مقابل فتنه های دشمن محافظت کنند.

عدم توجه کافی والدین به فرزندانشان تیز می تواند یکی از دلایل روی آوردن آنها به چنین شبکه هایی باشد. چنانچه هانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی لازم را داشته باشند از انجام بسیاری از جرائم و ارتباط پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید.

انتهای پیام/ش

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری