Skip to Content

پاسخ یک روانشناس:

چه کنیم تا کودکمان در برابر ناملایمات جامعه دوام بیاورد/راه‌های افزایش استقامت در کودکان


یک روانشناس گفت: عزت نفس، استقلال، مثبت نگری، حس مسئولیت، ارتباط با همسالان از عوامل افزایش تاب آوری در کودکان است.

به گزارش یزدبانو، ثریا دشتی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو، با بیان اینکه، آنچه که می¬تواند انسان‌ها تا اندازه زیادی در برابر سختی‌ها قوی نگاه دارد مفهومی به نام تاب‌آوری است، خاطر نشان کرد: تاب‌آوری، ظرفیت سرجای اول برگشتن پس از سر خوردگی‌ها، حرکت رو به جلو پس از عقب کشیدن‌ها، در راستای زندگی قدم برداشتن و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است .

دشتی با اشاره به تاب‌آور بودن اغلب کودکان به طور طبیعی، ادامه داد: کودکان تقریبا به طور طبیعی تاب آور هستند اما والدین هم می¬توانند کارهایی انجام دهند تا به آنها کمک کنند تاب آوری خود را حفظ کرده و بسازند.

این روانشناس یزدی عوامل متعددی را برای تاب آوری کودکان موثر دانست و تصریح کرد: از جمله این عوامل می¬توان به احترام به خود و عزت نفس اشاره کرد؛ اگر کودکان خود را دوست داشته باشند بهتر با دیگران ارتباط برقرار می¬کنند.

دشتی پایگاه اصلی ساخت عزت نفس کودک را خانواده بیان کرد و افزود: والدین با توجه و دوست داشتن نامشروط کودک این عزت نفس را تقویت می‌کنند.

وی استقلال را عامل دیگر برای افزایش تاب آوری کودک برشمرد و اذعان کرد: والدین با کمک به کودکان در رشد و حفظ استقلالشان می¬توانند به تاب آوری آنها کمک کنند.

دشتی با اشاره به اینکه داشتن یک چشم انداز مثبت، تاب‌آوری را امکان پذیر می¬سازد، خاطر نشان کرد: والدین با القا این اصل که مشکلات را می¬توان حل کرد و دنیا اساسا مکان خوبی است، مثبت نگری کودکان را تقویت می¬کنند.

روانشناس یزدی داشتن حس مسئولیت را از دیگر عوامل نگهدارنده تاب‌آوری برشمرد و گفت: والدین با دادن مسئولیت‌هایی به کودکان، این احساس را به آنها می¬دهند که کودکان بخشی از یک کل هستند و نقش مهمی دارند این احساس، پشتکار آنها را افزایش می¬دهد و در تنیجه آنها را تاب آور می¬کند.

وی با بیان اینکه کمک به کودکان در جهت افزایش روابط با همسالان آنها را در تاب آوری یاری می¬کند، اذعان کرد:  از آنجایی که روابط خوب با همسالان احساس ارزشمندی و تعلق ایجاد می‌کند می تواند کودکان را در برابر مشکلات مقاوم تر کند.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری