Skip to Content

کارشناس ارشد روانشناسی کودک مطرح کرد؛

چگونه می‌توانیم استعداد کودک خود را کشف کنیم؟


آیا می‌توان استعداد کودک را با یک آزمون سنجید و تشخیص داد؟

به گزارش یزدبانو؛ به نقل از بانوپرس، راحیل ابولقاسمی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک و استاد دانشگاه اظهار داشت: استعدادهای کودکان باهم متفاوت است. هر استعدادی که در کودک وجود داشته باشد باید ارج بنهیم.

وی افزود: اما متأسفانه امروزه مشاهده می‌کنیم در جامعه ما استعداد ریاضی و محاسبات است که بیش از سایر استعدادها رضایت خانواده‌ها را جلب می‌کند.

ابولقاسمی تأکید کرد: اگر ما به استعداد کودک خود آگاه نشویم، نه تنها در زمینه‌ای که ما دوست داریم پیشرفت نمی‌کند، بلکه در زمینه ای که خودش هم استعداد دارد نمی‌تواند پیشرفت کرده و به موفقیت برسد.

این استاد دانشگاه گفت: استعداد هنری از جمله استعدادهایی است که بسیار ارزشمند است اما متأسفانه مورد غفلت واقع شده و سرکوب می‌شود.

وی گفت : برای پرورش استعداد و خلاقیت هنری از دادن الگو و مدل و آموزش مستقیم باید خودداری کنیم. و فقط وسایل و امکانات را در اختیار کودک قرار دهید و سرنخی به داده و بگذارید خودش با افکار و نگرش خودش اثر هنری را خلق کند.

هیچگاه لازم نیست اثر کودک، زیبایی ظاهری داشته باشد. موضوع مهم ارتباط افکار و احساسات کودک و اثرش است.

این روانشناس کودک تصریح کرد: آیا می‌توان استعداد کودک را با یک آزمون سنجید و تشخیص داد ؟

اینکه چگونه می‌توانیم استعداد کودک خود را کشف کنیم در ادامه به آن می‌پردازیم….

وی گفت: به منظور افزایش وسعت تفکر کودک و به تبع آن پیشرفت استعداد او ، سوال‌های بنیادی از کودک بپرسید و بگذارید خودش پاسخ بدهد. به او زمان بدهید که به خوبی به موضوع فکر کند. سوال‌هایی مانند: وقتی به آسمون نگاه می‌کنیم به نظرت آسمون داره حرکت می‌کنه یا ابرها حرکت می‌کنن؟ چه جوری حرکت می‌کنن؟ چی میشه که شب میشه، تاریک میشه؟ بارون از کجا میاد؟ چی میشه که بارون میباره؟

بگذارید کودک خوب فکر کند و پاسخ بدهد. سپس علت را برایش کاملا واضح و عینی توضیح دهید.

ابولقاسمی افزود: هنگامی‌که ما به والدین این روشها را توصیه می‌کنیم، از آنها می‌شنویم که این فرصت یا حوصله و این مهارت را نداریم. توصیه بعدی ما این است که اگر خودتان فرصت انجام این پرسش و پاسخ‌ها و سایر تمریناتی که قبلا" ذکر شد را ندارید و قصد فرستادن کودک به مراکز و موسساتی را دارید، مراکزی را بیابید که به کودک به عنوان یک کودک نگاه می‌کند نه یک ماشین و از نیازها و سطح رشد شناختی و فکری او آگاهی دارد و بر همین اساس با کودک کار می‌کند نه برای خود نمایی موسسه‌ی خود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: موقعیتی فراهم با همسالان هر دو جنس خود بازی کند، حرف بزند، مبادله کند و چالش‌های اجتماعی را تجربه کند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه کودک لحظات شادی را در خانواده کنید که کودک بگذراند و پدر و مادر خود را دوست داشته باشد از عوامل بسیار مهم است. مثلاً برنامه‌های تفریحی با خانواده ترتیب دهید، و بازی‌های گروهی با اعضای خانواده انجام دهید.

وی گفت: هیچگاه کودک را برای اشتباهاتش سرزنش و مسخره نکنید. منطقی و با استدلال به او رفتار درست را آموزش دهید.

این روانشناس کودک افزود: به کودک مسئولیت بدهید، و کارهای مشخصی که در حد توان کودک است به او محول کنید. فعالیت‌های ساده‌ای مانند آوردن و چیدن وسایل سفره غذا، و جمع کردن آنها. یا گردگیری وسایل ساده و … به او بگویید وقتی تو این کارها را انجام می‌دهی، زندگی ما خیلی جلو می‌افتد. و ما خیلی خوشحال می‌شویم.

وی یادآور شد: هنگامی‌که متوجه می‌شوید کودک توانایی انجام کا‌رهای شخصی خودش را دارد، از انجام آنها خودداری کنید. و بگذارید خودش مسئول انجام کارهای خودش باشد. اتفاقات شادی که برای خانواده می‌افتد با کودک درمیان بگذارید. و او را در شادی آن شریک کنید. بازی‌هایی که چند قطعه جدا هستند و کودک باید آنها را در کنار هم بچیند و شکل را کامل کند. مانند پازل ، جورچین و … بازی های بسیار مناسبی هستند.

ابولقاسمی تأکید کرد: از کودک درباره مسائل مختلف در سطح سن خودش نظر بپرسید. به کودک درباره مسائل و وسایل خودش حق انتخاب بدهید. اما حواستان باشد درباره مسائلی که کودک توانایی تشخیص دارد و خانواده هزینه زیادی متقبّل نمی شود این حق انتخاب را بدهید، زیرا گاهی به دلیل هزینه زیادی که خانواده کرده است انتظار نگهداری و مواظبت بالایی از کودک دارد. و همین امر گاهی منجر به پیش آمدن مشکلاتی بین خانواده و کودک می شود.

این روانشناس کودک در انتها یادآور شد: برای کودک داستان‌هایی تعریف کنید که قهرمانان داستان افراد موفقی هستند که چیزی را کشف می‌کنند یا اختراع می‌کنند. و یا با مردم بسیار خوب رفتار می‌کنند و به آنها کمک می کنند.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری