Skip to Content


گرایش یزدی‌ها به استفاده از طب سنتی


طب سنتی، علاوه بر درمان انواع بیماری‌ها، الگویی برای تغییر سبک زندگی و تغذیه در اختیار جامعه قرار داده است. با توجه به ریشه تاریخی این طب در کشور به ویژه در استان، بهره‌گیری مطلوبی از این نوع طب نمی‌شود...

به گزارش یزدبانو، طب سنتی، علاوه بر درمان انواع بیماری‌ها، الگویی برای تغییر سبک زندگی و تغذیه در اختیار جامعه قرار داده است. با توجه به ریشه تاریخی این طب در کشور به ویژه در استان، بهره‌گیری مطلوبی از این نوع طب نمی‌شود. روزنامه همشهری برای آشنایی بهتر با این طب و جایگاه آن در استان با «مجید امتیازی» رئیس دانشکده طب سنتی استان به گفت‌وگو پرداخته است.

  • تعریف شما از طب سنتی چیست؟

طب سنتی دانشی است که بر پایه مشاهده، اخلاق، ادب و الگوهای تغذیه‌ای که توانایی درمان انواع بیماری‌ها را دارد، نهاده شده است. این طب در باورها و اعتقادات درمانی مردم و نیز در متون قدیمی طب سنتی  ایران برگرفته از کتب معتبر و دانشمندان نام آوری چون ابن سینا، زکریای رازی و اهوازی  ارجانی است. این روش درمانی در واقع یک روش علمی است که با درنظرگرفتن شرایط بدن بیمار، طبایع مختلف، مزاج‌های گوناگون، تاثیر داروهای گیاهی با مزاج‌های مختلف و گاهی اوقات جراحی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

  • استفاده از طب سنتی چه مزیت‌هایی دارد؟

طب سنتی به درمان علت‌ها می‌پردازد، در حالی که طب جدید بیشتر به عوارض و معلول‌ها توجه دارد. طب سنتی درمان بیماری را به تعدیل درون انسان حوالت می‌دهد، در حالی که طب جدید بیشتر به درمان مرض واقع شده اختصاص دارد. طب رایج به درمان علت‌ها می‌پردازد و عوارض را درمان می‌کند اما در مجموع می‌توان گفت که طب سنتی بر پایه الگوی تغذیه‌ای و سبک زندگی باید به کار گرفته شود.

  • این طب چه جایگاهی در بین مردم دارد؟

مردم استان از گذشته تاکنون با این طب آشنا هستند و گرایش آنها نسبت به استفاده از این شیوه‌های درمانی مناسب است چرا که یزدی‌ها به این شیوه درمانی برای توانایی و سلامتی، معتقد هستند. این نوع طب از سال 91 به بعد با تاسیس دانشکده طب سنتی و جذب دانشجویانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، به طور علمی ‌و آکادمیک در استان فعالیت خود را آغاز کرد. استان در حال حاضر 3 متخصص طب سنتی دارد و درمان با طب سنتی نیز در استان رایج شده است.

  • مهم‌ترین آسیب‌هایی که متوجه طب سنتی است، کدام است؟

این طب توانایی بالایی برای درمان انواع بیماری‌ها دارد، اما ضعف‌هایی نیز دارد که می‌توان آن را برطرف کرد؛ حتی ضعف‌هایی در طب سنتی وجود دارد که طب رایج می‌تواند آن را برطرف کند، پس این دو مکمل یکدیگر هستند. متاسفانه افرادی سودجو با سوء استفاده از ریشه تاریخی این طب در کشور و استان و با بهره‌گیری از باورهای مردم و اعتقاد آنها نسبت به این طب، راهکار‌های غیراصولی و داروها یا الگوهای غذایی غلط را به مردم تجویز می‌کنند. بنابراین بیماران باید در این باره، آگاهی خود را افزایش دهند و از مراجعه به غیر متخصص، خودداری کنند. شاید مصرف برخی داروها و رعایت الگو‌ها در کوتاه مدت اثر خود بر سلامت شهروندان را نشان ندهد اما در بلندمدت عوارض جبران‌ناپذیری به سلامت فرد وارد می‌کند که در نهایت مردم را از طب سنتی فراری خواهد داد.

  • آیا شرایط تشخیص افراد متخصص طب سنتی برای بیماران فراهم است؟

بله، شهروندان یزدی باید در صورت مشاهده هر نوع سوءاستفاده و تخلف، موارد را به معاونت نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اطلاع دهند. آنها همچنین می‌توانند برای کسب اطلاع از مراکز تخصصی درمان طب سنتی با این معاونت مشورت کنند. ممکن است افراد متخلف به صورت حرفه‌ای مدارک و گواهینامه هم به بیماران ارائه کنند؛ اما این گواهینامه‌ها مورد تایید نیست. گواهینامه‌های مورد تایید باید ممهور به مهر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. شهروندان باید برای مراجعه به مراکز درمان طب سنتی از افراد آگاه کسب تکلیف و به مراکز مجاز درمانی مراجعه‌کنند.

  • با توجه به رشد بیماری دیابت و فشارخون در استان، آیا طب سنتی می‌تواند برای کاهش آمار مبتلایان به این بیماری موثر باشد؟

دیابت، فشارخون و دیگر بیمارهای غیرواگیر که دامان شهروندن یزدی را گرفته، به دلیل استفاده از الگوهای غلط تغذیه‌ای است. طب سنتی می‌تواند با بهره‌گیری از الگوهای تغذیه‌ای مناسب، راهکارهای مطلوبی را برای درمان این بیماری‌ها مشخص کند. طب سنتی در مرحله اول با تغییر سبک زندگی نسبت به پیشگیری اقدام می‌کند و در مرحله بعدی درمان را شروع می‌کند.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری