Skip to Content

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:

یزد رتبه یازدهم کشور را در مصرف دخانیات دارد/ ضرورت همکاری ارگان‌ها برای کنترل مصرف دخانیات در یزد


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: استان یزد در سطح کشور ازلحاظ سابقه مصرف مواد دخانی در افراد بالای 18 سال رتبه یازدهم دارد.

یزد‌بانو؛ شیوع مصرف دخانیات به‌خصوص قلیان در سال‌های اخیر به یک عادت ناپسند در سطح شهر به‌ویژه در میان جوانان تبدیل شده است که استمرار این روند نیازمند چاره‌اندیشی متولیان و فرهنگ‌سازی است.

همه بر این مسئله واقف هستیم که مصرف قلیان عوارض بدی را به دنبال دارد و اگر درزمینهٔ مصرف قلیان در شهر چاره‌اندیشی نکنیم در آینده‌ای نزدیک شاهد پیامدهای ناگوار ناشی از افزایش این معضل خواهیم بود.

افزایش مصرف دخانیات در سنین پایین‌تر از دیگر چالش‌ها در این زمینه است که زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.

«تقی زمانی» مسئول کنترل دخانیات مرکز بهداشت و درمان استان یزد در رابطه با میزان مصرف دخانیات گفت: در دو نوبت نظرسنجی در شهر یزد مصرف قلیان در بانوان 8 برابر شده یعنی از 1/5 درصد در سال 85 به حدود 7 تا 8 درصد در سال 95 رسیده و در آقایان مصرف قلیان 20 درصد است؛ به‌عبارتی‌دیگر متوسط مصرف فراورده‌های دخانی در یزد 24 درصد است.

«دکتر محمدرضا دهقانی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار یزد‌بانو خاطرنشان کرد:  همه‌ساله برنامه‌های مختلفی برای عموم جامعه درزمینهٔ کاهش مصرف دخانیات داریم؛ اجرای برنامه‌های رودررو، برگزاری سمینارهای متعدد، دعوت از چهره‌های مقبول جامعه، بررسی راهکارهای کنترل، اقدامات آموزشی و کنترلی و ... اهم برنامه‌هایی است که پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پلمپ مراکز عرضه قلیان از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم، گفت: در این زمینه از هیچ‌کس سفارش نمی‌پذیریم و اگر آثاری از عرضه قلیان مشاهده کنیم از سه روز تا یک ماه محل عرضه پلمپ خواهد شد.

دکتر دهقانی با اشاره به اینکه قانون ماده 13 و قانون مربوط به دخانیات مربوط به اماکن و مراکز سرپوشیده هست، اذعان کرد: هنوز برای مصرف‌کنندگان قلیان در فضای باز قانونی نداریم و مثل خیلی از کشورها نیستیم که افراد مصرف‌کننده قلیان جریمه شوند؛ البته به دنبال آن هستیم که مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی در این زمینه داشته باشیم.

وی با تائید رتبه یازدهم استان یزد در سطح کشور ازلحاظ سابقه مصرف مواد دخانی در افراد بالای 18 سال تصریح کرد: هرچند که جزو رتبه‌های اول نیستیم اما رتبه قابل قبولی نداریم؛ و باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: طبیعتاً با توجه به گسترش روزافزون مصرف دخانیات در کشور نیاز به کنترل آن داریم؛ البته فقط بحث کنترل و نظارت بهداشت نیست و باید بسیاری از ارگان‌ها در این زمینه تلاش کنند، صداوسیما با ارائه برنامه‌های مختلف در این رابطه، معاونت اجتماعی استانداری، اداره دخانیات، آموزش و پروش، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و... باید بیش‌ازپیش برای کنترل مصرف دخانیات در یزد تلاش کنند؛ این‌ها همه باید دست‌به‌دست هم داده و این مقوله را اولویت خود تلقی کنند.

«حسن سلمانی» رئیس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان یزد گفت: یکی از کارهای سلامت محیط بهداشت، کنترل دخانیات در مراکز تهیه، توزیع و عرضه قلیان است.

وی ادامه داد: استان یزد درزمینهٔ جمع‌آوری و مبارزه باعرضه قلیان در سال گذشته جزء 32 دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور بوده است؛ در سال 95 نیز جزء 10 دانشگاه برتر کشور در خصوص کنترل فرآورده‌های دخانیات بخصوص قلیان بوده‌ایم.

سلمانی اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 150 مرکز به دادگاه معرفی، 37 مرکز پلمپ و بیش از 60 تا 70 مرکز زیرزمینی عرضه قلیان به دستگاه‌های ذی‌ربط اماکن و اصناف معرفی‌شده‌اند.

وی تصریح کرد: مردم هرگونه عرصه قلیان را در رستوران، کافی‌شاپ و دیگر اماکن به تلفن 190 گزارش دهند.

انتهای پیام/ش

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری