آسیب های روانی کودکان و نوجوانان در دوران کرونا
به گزارش یزدبانو، سعید نمکی وزیر بهداشت در دیدار وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مدرسه به عنوان برش بسیار مهم جامعه که در آنجا دانش آموزان میتوانند علاوه بر تاثیرپذیری از شعارها و آموزشهای عرصه سلامت و به خصوص پیشگیری، بر سایر افراد جامعه به ویژه پدران و مادران، تاثیرگذاری ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: یک روزی ما به عنوان فرزندان جامعه پدرسالار، تحت تاثیر آموزههای پدران و مادران خودمان بودیم اما امروز نوع رستوران، غذا، تفریح، مقصد سفر و خیلی از ابعاد دیگر خانواده را بچهها تعیین میکنند؛ این الگو پذیری قوی خانوادهها از بچهها را نشان میدهد و اگر در مدرسه و برشی که ما آنها را در اختیار داریم، متاثر از آموزشهای ما باشند، میتوانند در کل جامعه اثرگذار باشند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز گرچه گرفتار کووید۱۹ و پاندمی جدیدی هستیم اما آنچه مرگهای خاموش را در کشور رقم میزند و علیرغم مرگ و میر بالای کووید۱۹ که اتفاقا نگران آن هستیم، بیماریهای غیرواگیر است. در سالهای گذشته از حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور، ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماریهای غیرواگیر و حدود ۹۷ هزار مورد مربوط به پرفشاری خون است.
مکی تصریح کرد: بیماریهای غیرواگیری مانند دیابت، پرفشاری خون، سکتههای قلبی و مغزی و سرطانها، هر روز جان افراد زیادی را میگیرد و تعداد قابل توجهی را نیز به ورطه ناتوانی و نارسانی میبرد و اگر قرار باشد اتفاقی برای پیشگیری و کنترل این بیماریها در کشور رخ دهد، باید الگوی زندگی تغییر پیدا کند.
وی یادآور شد: تغییر الگوی زندگی میّسر نخواهد بود مگر اینکه بتوانیم از کودکی، آن را در بچهها نهادینه کنیم. کما اینکه به شدت معتقدم که تغییر رفتار و الگوپذیری مثبت در بچه ها میتواند در سایر ابعاد جامعه مانند پیشگیری از جرم و جنابت، آسیبهای اجتماعی و دغدغهای خاطر ما در جامعه، نظم پذیری، احترام به حقوق شهروندی، عدم تجاوز به حریم دیگران و رعایت قوانین رانندگی اثرگذار باشد.
وزیر بهداشت گفت: در سوئیس مطالعهای در مورد تاثیرگذاری رفتار رانندگان در حوادث و سوانح انجام شده بود و مشخص شده بود که تصادفات و حوادث جادهای، بیش از آنکه به جاده و خودرو مرتبط باشد به رفتار رانندگان مربوط است. امروز بچهها در کنار پدر و مادر میتوانند توصیه به بستن کمربندی ایمنی، سرعت مجاز و رفتارهای نابهنجار اجتماعی کنند.
نمکی تصریح کرد: اگر قرار باشد بین وزارتخانههای موثر بر شاخصهای سلامت، یکی را به عنوان اولویت اول انتخاب کنیم، غیر از وزارت آموزش و پرورش، اولویت دیگری را نمیشناسم. بنابراین تقاضای بنده از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی و همچنین همکاران خودم در وزارت بهداشت این است که در قالب برنامههای مشترکی که قبلا هم در مواردی مانند بهداشت مدارس، واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان، داشتیم، این همکاریها را توسعه دهیم.
وی افزود: یکی از اهداف ما در سال جاری، اجرای مدارس عاری از پوسیدگی دندان بود و طرح آزمایشی آن را در نمین اردبیل اجرا کردیم و به خیلی از نقاط کشور توسعه دادیم اما متاسفانه در باتلاق کرونا گرفتار شدیم و مدارس بسته شد و این طرح که قرار بود اقدامات پیشگیرانه و حل مشکلات پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز انجام شود، به تعویق افتاد.
وزیر بهداشت با اشاره به انجام طرح مشترک آموزش شیوه تغذیه و ورزش منظم برای کاهش ریسک چاقی توسط وزارتخانههای بهداشت و آموزش و پرورش، گفت: بحث بهداشت روان برای ما و دانش آموزان بسیار مهم و حائز اهمیت است. این دانشآموزان هستند که در آینده پزشک، مهندس و مدیر آینده کشور میشوند و اگر الگوهای رفتاری و روانی آنها در کودکی مرمت شود و آسیب نبیند، قطعا در آینده یک سرمایه انسانی سالم از نظر روحی و روانی خواهیم داشت.
نمکی اظهار داشت: دانشآموزان و معلمان به تبع جامعه، متأثر از کرونا شدهاند. الان دانشآموز با دوستانش یک محیط جمعی را تجربه نمیکند و میخواهد در آغوش پدربزرگ یا مادربزرگ باشد اما این مهر و محبت را از او میگیریم و به او میآموزیم که مهربانی، عشق ورزی و مهرورزی به گنجینههای عشق و مهر یعنی پدربزرگها و مادربزرگها حرام است.
وی خاطرنشان کرد: تفسیر شرایط کووید۱۹ شاید برای بچهها و دانشآموزان میّسر نباشد و در ذهن او نهادینه میشود که نباید در آغوش آنها برود و ما نسل را با یک نامهربانی روبرو میکنیم که عارضه خیلی خطرناکی است؛ چون میگویند اگر میخواهید جامعهای را نابود کنید، اول بروید و عشق و محبت را در آن نابود کنید. پس بهداشت روان بهم ریخته دانشآموز که در یک آپارتمان کوچک و بدون رفت و آمدهای خانوادگی رشد میکند، باید مورد توجه قرار گیرد و طولانی شدن پاندمی کووید۱۹ جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را بیمارگونه خواهد کرد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از کارهایی که باید با همکاری دو وزارتخانه انجام دهیم، توجه به سلامت روان و تلطیف فضای روحی دانشآموزان است. فضای مجازی، فضای مهرورزی نیست و قبل از کرونا میدیدیم که در خانه یا رستوران، حواس همه افراد به تلفنهای همراه بود و تلفن که روزی برای پیوند به وجود آمد، امروز به عامل گسست تبدیل شده است.
نمکی یادآور شد: نمیتوانیم از طریق فضای مجازی در دانشآموز که باید مهرورزی و بازی کودکانه را تجربه کند، کاستیها را جبران کنیم و همه باید برای این فکر کنیم که چگونه میتوان این شرایط را تلطیف کرد. در مورد معلمان نیز باید به این نکته توجه داشت که معلم زنده به کلاس است. بنده بیش از ۳۰ سال است که معلم دانشگاه هستم و زمان حیاتم زمانی بود که سر کلاس، تدریس میکردم و به فضای روحی معلمان نیز باید توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بی بدیل دانشآموزان و معلمان برای آموزش و فرهنگسازی جهت مقابله و پیشگیری از کووید۱۹ به بهترین نحو استفاده کنیم. وجود چندین میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم خیلی ظرفیت بالایی برای انتقال پیام و اطلاع رسانی به خانوادهها است که باید برای آن برنامه ریزی و به سرعت اجرا کنیم. پیشنهاد بنده استفاده از ادغام این ظرفیت در برنامه "هرخانه یک پایگاه سلامت" است.
وزیر بهداشت یادآور شد: یکی دیگر از ظرفیتهای وزارت آموزش و پرورش در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، فضاهای فیزیکی این وزارتخانه مانند مدارس، خوابگاه ها و مهمانسراها است که میتواند برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی خانه یا وضعیت اقتصادی، شرایط مناسبی ندارند، مورد استفاده قرار گیرد و خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نیز بارها گفته که حاضریم ظرفیتهای این وزارتخانه را در اختیار وزارت بهداشت و مقابله با کرونا قرار دهیم.
دکتر نمکی ادامه داد: اگر تجربه موفقی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای مدیریت کووید۱۹ وجود داشته باشد، ظرفیت سازی برای بحرانهای آینده کشور خواهد بود. همیشه میگویم که کووید۱۹ مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد اما محاسنی مانند همدلی، وفاق ملی و تجربه همگرایی و همدلی در مقابل طوفانها و بحرانهای آینده داشت.
وی گفت: گرچه تدوین دروس و کتابهایی با موضوع بهداشت و سلامت برای دانشآموزان در کلاس یازدهم و دوزادهم مفید است اما باید این آموزشها از پایه اول ابتدایی به دانشآموزان و آن هم توسط معلمان عاشق ارائه شود.باید برای معلمان در دوره تربیت معلم هم بستههای آموزشی مناسبی در مورد سلامت جامعه، پیشگیری از بیماریها و تغییر الگوی زندگی تهیه و تدوین شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: باید به دانشآموزان بیاموزیم که چگونه زندگی کنند. تا از چگونه زندگی کردن حرف میزنیم، عدهای فکر میکنند منظور ما چاقی و ورزش منظم است اما یک دانشآموز پسر یا دختر باید شیوه زندگی با همنوع خود و خانواده را بیاموزد و صرفا تشکیل خانواده به معنی زندگی کردن نیست و شیوه درست زندگی کردن هم منحصر به تغذیه و ورزش نیست بلکه شیوههای مختلفی را شامل میشود که باید از ظرفیتهای همدیگر و همچنین جامعه شناسان و روان شناسان در این راستا و همچنین ارتقای سلامت روان جامعه آینده استفاده کنیم.
وی پیشنهاد داد: برای همکاری بلند مدت و اجرای برنامههای مشترک غیر از کووید۱۹ کمیتهای مشترک از سوی دو وزارتخانه تشکیل و برنامههای مشترک را عملیاتی کند.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
- فیلم/ خدمت رسانی به بیماران کرونایی
- تخمین وزیر کشور از میزان درگیری مردم با کرونا
- جزئیات جدید از حضور حداقلی کارکنان ادارات
- وضعیت کرونایی یزد وخیم است/ رعایت نکات بهداشتی تنها راه نجات کشور از کرونا
- استان یزد در صدر ابتلا به کرونا
- تعداد بستری های مشکوک به کرونا در استان یزد به ۸۲۸ تن رسید
- سهم سه برابری کرونایی یزد نسبت به کشور
- واکسن کرونای شهید فخریزاده به مرحله آزمایشهای انسانی رسیده است
ویژه زنان
- خانهای برای نفسکشیدن بدون ویروس و بیماری! (باز کردن در صفحه جدید)
- برگزاری رزمایش الی بيت المقدس به مناسبت هفته بسیج در یزد (باز کردن در صفحه جدید)
- آزادی مادر در بند با کمک فرزند شهیدِ یزدی (باز کردن در صفحه جدید)
- نفرات برتر مسابقات اسکواش بانوان یزد معرفی شدند (باز کردن در صفحه جدید)
- اقتداری اولین بانوی ایرانی فاتح جهان در اسکواش (باز کردن در صفحه جدید)
- بیشاز ۵۰۰ زوج یزدی در انتظار وام ازدواج (باز کردن در صفحه جدید)
- «زن دلخواه خدا» یا «زن مدنظر غرب» (باز کردن در صفحه جدید)
- مطب پزشک متخلف زنان و زایمان در یزد پلمب شد (باز کردن در صفحه جدید)
- قیمت پوشاک در یزد تغییری نداشته است (باز کردن در صفحه جدید)
- حضور استاندار در منزل مدیرمسئول یزدبانو (باز کردن در صفحه جدید)
- بهرهبرداری از ۲۹ واحد بهداشتی در یزد (باز کردن در صفحه جدید)
- چرا بیمارستان ولیعصر بافق تکمیل نشده است؟ (باز کردن در صفحه جدید)
- آزادی ۳ مادر زندانی یزدی با کمک جاماندگان اربعین حسینی (باز کردن در صفحه جدید)
- لزوم یکسانسازی سرفصلهای طرح نماد با محوریت مجموعه بهزیستی (باز کردن در صفحه جدید)
- تاثیر آب چغندر بر سلامت قلب زنان (باز کردن در صفحه جدید)
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (باز کردن در صفحه جدید)
- رعایت حجاب در المپیک کار سختی نبود (باز کردن در صفحه جدید)
- نقش زنان در کربلا کمتر از مردان نبود (باز کردن در صفحه جدید)
- نخستین پیروزی تیم ملی زنان در لیگ ملتهای آسیای مرکزی (باز کردن در صفحه جدید)
- نقش پدر در تغذیه کودک با شیر مادر (باز کردن در صفحه جدید)
نکات خانه داری
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (باز کردن در صفحه جدید)
- افراد غیرمتخصص باعث تخریب طب سنتی هستند (باز کردن در صفحه جدید)
- ۲۰ نکته خانهداری مدرن برای همه خانمها (باز کردن در صفحه جدید)
- طرز تهیه مقلوبه پلو عربی مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی (باز کردن در صفحه جدید)
- آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره (باز کردن در صفحه جدید)
- ترفندهای ساده ولی کاربردی در خانه داری (باز کردن در صفحه جدید)
- طرز تهیه پلوی نخود فرنگی با مرغ ریش ریش شده (باز کردن در صفحه جدید)
- ترفندهای جالب خانهداری که نمیدانستید!/ تصاویر (باز کردن در صفحه جدید)
- جشنوارههای بومی نشاط اجتماعی جامعه را میافزاید (باز کردن در صفحه جدید)
- نکات خانهداری مدرن برای همه خانمها (باز کردن در صفحه جدید)
- طرز تهیه لقمههای گوشتی (باز کردن در صفحه جدید)
- طرز تهیه کوکو پیازچه با سس مخصوص (باز کردن در صفحه جدید)
- شولی؛ پیش غذای محبوب یزدی ها + تصاویر (باز کردن در صفحه جدید)
- شستن ظرف ها بدون پیش بند این عوارض را به دنبال دارد (باز کردن در صفحه جدید)
- مرغ همچنان در اوج (باز کردن در صفحه جدید)
- دستور رئیس جمهور به دو وزارتخانه برای کنترل قیمت مرغ (باز کردن در صفحه جدید)
- یارانه ۲.۵ میلیارد دلاری برای تولید گوشت مرغ کجا رفت؟ (باز کردن در صفحه جدید)
- راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا (باز کردن در صفحه جدید)
- فعالیت زیرزمینی آرایشگاه های زنانه یزد در اوج کرونا!/آرایشگاههای زنانه متخلف لغو مجوز دائم میشوند (باز کردن در صفحه جدید)
- راههای محافطت از کودکان در برابر کووید۱۹ (باز کردن در صفحه جدید)