Skip to Content


با مصرف سبزی و میوه سلامت روده هایتان را تأمین کنید


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: به منظور پیگشیری از بروز سرطان روده بزرگ از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید.

به گزارش یزد بانو به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد،  دکتر اعظم السادات هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد آنکولوژیست یزدی تصریح کرد: از مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده ، رژیم غذایی پرفیبر و انجام تمرینات ورزشی است.

وی ادامه داد: می توان روزانه چند دقیقه بالا و پایین پریدن ، از پله ها بالا و پایین رفتن یا هفته ای 3 بار پیاده روی به سلامتی روده ها کمک کرد.

دکتر هاشمی با تاکید بر مصرف میوه و سبزی به منظور پیشگیری از بروز سرطان روزده بزرگ گفت: برای سلامتی روده ها لازم نیست حتما سبزی و میوه خام مصرف نمایید، بلکه آنها می توانند به شکل پخته، خشک شده و یا فریز شده باشند. البته عمل پختن باید در حداقل زمان ممکن و با آب و حرارت کم انجام شود.

وی اضافه کرد: سبزیجات برگ سبز، مانند اسفناج، کلم و کاهو نیز بسیار مفید هستند.

این آنکولوژیست یزدی با بیان این که اگر سرطان روده در مراحل اولیه، تشخیص داده شود تا 90 درصد قابل درمان است تصریح کرد: استفاده از روش های غربالگری معمول در بیمارانی که هرگونه فاکتور خطری داشته باشند یا اینکه علائم مذکور را داشته باشند توصیه می‌شود.

وی افزود: از جمله روش های تشخیصی که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. می توان به آزمایش های زیر اشاره کرد، معاینه راست روده (رکتوم)، در این معاینه پزشک راست روده را معاینه می کند تا وجود هرگونه مورد را بررسی کرده و در صورت وجود مواد در داخل راست روده آنها را از نظر آغشته بودن با خون مورد بررسی قراردهد.

وی پروکتوسکوپی را از دیگر روشهای تشخصی عنوان کرد و گفت: در این روش از طریق دستگاههای خاصی بصورت مستقیم داخل راست روده و قسمت‌های تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطانها قابل تشخیص هستند. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند اما دردی را احساس نخواهد کرد.

دکتر هاشمی با اشاره به روش تشخیصی کولونوسکوپی خاطرنشان کرد: به کمک این روش با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می‌شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد کرد.

این آنکولوژیست متذکرشد: در صورت وجود هرگونه توده در طول این قسمت‌ها نیاز است که بيمارتحت نمونه برداري از توده مذکور قرارگيرد تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلولهای سرطانی مورد بررسی قرار گیرد. این عمل را بیوپسی می نامند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری