Skip to Content


سمينار فرهنگ سازي و ترويج زايمان طبيعي و ايمن در اردکان برگزار شد


سمينار ترويج زايمان طبيعي و ايمن در فرهنگسراي خاتمي با حضور پزشکان زنان زايمان استاني و شهرستاني برگزار شد.


به گزارش یزدبانو به نقل از اردکان گویا؛ سمینار فرهنگ سازی زایمان طبیعی و ایمن برای اولین بار در اردکان برگزار شد. در این سمینار دکتر سلطان محمدی رئیس بیمارستان اردکان به بررسی عملکرد بیمارستان اردکان در ترویج این نوع زایمان پرداخته و آماری از کاهش میزان سزارین در اردکان گفت.

در ادامه امام جمعه اردکان در خصوص جایگاه مادر در دین اسلام صحبت کرده و گفت: در آیه 15 سوره احقاف خدا می فرماید: «به پدر و مادر خود نیکی کنید» و درادامه آیه می فرماید: «مادر با مشقت و سختی حمل کرد شما را و با مشقت و سختی شما را به دنیا آورد» که این ایه به زایمان با مشقت زنان اشاره کرده است و در ادامه این ایه به بیان زمان بارداری پرداخته است که می فرماید:« کوتاه ترین زمان برای بارداری 6 ماه است و مادر باید 30 ماه شیر دهد» که اگر 24ماه را از آن کم کنیم کوتاه ترین زمان بارداری مشخص میشود.

حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر ادامه داد: این آیه در حالی بیان شده که در آیه قبل از ان از احسان به پدر و مادر گفته شده است که این یادآور نکته ای است که چرا اول از پدر و مادر سخن به میان اورده ولی در آیه بعد از مادر سخن به میان اورده است که همه مفسرین به اتفاق بیان کرده اند که این آیه می خواهد فریاد بزند که حق مادر بیشتر از حق پدر است.

وی افزود: امام کاظم(ع) در وسائل الشیعه می فرمایند:« اگر در نماز مستحبی بودید و پدر شما را فراخواند ذکری را بلند بگویید که متوجه شود کوتاهی نکردید و مشغول نماز هستید اما اگر مادر شما را صدا زد لبیک بگو و نماز مستحبی را بشکنید» که این به صورت مشخصی نشان داده است که جایگاه مادر بالاتر از پدر است.

شاکر عنوان کرد: همچنین پیامبر(ص) در جواب جوانی که از او سوال کرد « مادرم پیر و افتاده است و قصد زیارت کعبه را داشت و من او را از مدینه تا مکه به دوش کشیدم و به طواف کعبه بردم آیا توانستم حق فرزندی را جبران کنم؟» که پیامبر(ص) فرمودند:« تو حتی نتوانستی حق دردی که مادر در هنگام زایمان کشیده است را جبران کنی که جوان شاکی شد و گفت من او را از مدینه به مکه به دوش کشیدم و او فقط یک یا دو روز درد کشیده است برای به دنیا آمدن من، اگر کیلویی و کشیدنی هم باشد حق من کمتر نیست که پیامبر(ص) می فرمایند:« همه چیز کیلویی و کشیدنی نیست، نیت ها نیز مهم است چرا که مادرت وقتی درد میکشید آرزوی حیات تو را داشت اما تو زمانی که درد می کشیدی چنین نیتی نداشتی».

وی عنوان کرد: در احادیث آمده است «مادری که بر اثر درد زایمان بمیرد شهید از دنیا رفته است».

در ادامه این مراسم فزماندار اردکان نیز به بیان صحبت هایی در خصوص ترویج زایمان طبیعی گفته و افزود: بر اساس گزارش‌های موجود، زیادبودن آمار عمل سزارین نسبت به زایمان طبیعی یکی از دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان است؛ چراکه کشورمان در این زمینه رتبه دوم جهانی را داراست.

هادي مقيمي با اشاره آمار رو به رشد عمل سزارین، استفاده از ظرفیت ماماها برای آموزش و آگاهی‌بخشی و بهره‌گیری از همایش‌های مختلف برای ترویج زایمان طبیعی و ایمن را راه گشا دانست.

در پایان نیز پروفسور کریم زاده از پزشکان زبردست زنان و زایمان به بیان گفته هایی در خصوص چرایی ارجحیت زایمان طبیعی نسبت به سزارین پرداخت.

سمينار يک روزه ديابت دوران بارداري نيز در پايان مراسم در سالن سينما هنر با سخنراني دکتر قانعي برگزار شد.

لازم به ذکر است برپايي نمايشگاه نکات بارداري و بعد از آن از اقدامات جالب اين سمينار بود.

انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری