Skip to Content

در گفت و‌گو با یک روانشناس مطرح شد:

شب یلدا فرصت خوبی برای بیماران افسرده است/ در مهمانی‌های شب یلدا به هم نکات آموزنده انتقال دهید


یک روانشناس گفت: توصیه ما به بیماران افسرده این است که در این شب یلدا همنشینی با اهل خانواده و دوستان و اقوام را فراموش نکنند و چله نشینی در جمع در این شب می تواند برای آن‌ها مفید واقع شود.

 به گزارش یزدبانو؛ به نقل از طنین یاس، دکتر پروانه صفایی مقدم، شب یلدا را  شب پایانی تاریکی‌ها دانست و افزود: شب یلدا فرصتی است برای دور شدن از تنهایی و در پایان این شب دراز، تاریکی شکست می خورد و روشنایی پیروز و خورشید زاده می شود و روز‌ها رو به بلندی می نهد.

وی شب یلدا را فرصت خوبی برای بیماران دچار افسردگی دانست و خاطر نشان کرد: شب یلدا فرصت بسیار خوبی برای بیماران افسرده است که در این شب فرصت مناسبی برای شب نشینی و دور هم بودن است که این بیماران از تنهایی و افسرده بودن نیز در می آیند، بنابراین توصیه ما به بیماران افسرده این است که در این شب یلدا همنشینی با اهل خانواده و دوستان و اقوام را فراموش نکنند و چله نشینی در جمع در این شب می تواند برای آن‌ها مفید واقع شود.

این عضو انجمن روانشناسی تصریح کرد: در مراسماتی همچون شب یلدا که یادآور فرهنگ اصیل ایرانی است با دور هم جمع شدن‌ها، احساس تعلق گروهی که یکی از نیاز‌های انسان‌ها است برآورده شده و یا انجام صله رحم بر تنهایی فائق آمده که علاوه بر ثواب معنوی صله رحم، موجب سلامت روان افراد نیز می شود.

تعاون و هم حسی در شب بلند سال

صفایی مقدم، به  تعاون و حس دوستی در این شب بلند سال اشاره کرد و افزود: در بعضی از خانواده‌ها رسم بر این است که افراد برای گردهمایی شب یلدا، شیرینی‌ و آجیل و خوراکی‌های مخصوص را با خود به محل شب نشینی می برند تا مورد استفاده عموم قرار گیرد و این نمادی از تعاون و همکاری است که به همدردی و هم حسی منتهی می شود و نشان می دهد که کهن الگو‌ها تاثیر بسزایی در بهزیستی و سلامت روان دارد.

این عضو سازمان علوم شناختی به کمرنگ شدن سنت‌ها و آیین‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه چند سالی است که نه تنها در شب یلدا بلکه در بسیاری از مراسمات دیگر شاهد تغییر سنت‌ها و آیین‌ها هستیم و آن الگو‌ها و بزرگداشت‌ها متاسفانه  تا حدودی از بین رفته است. شب یلدا به دلیل بلند بودن این شب فرصت خوبی برای تفکر کردن و خوانده شاهنامه و کتاب و فال حافظ است و اینکه چون در این شب مهمانی صورت می گیرد بهتر است خانواده‌ها نکات مثبت و خوبی را از یکدیگر فرا بگیرند تا این شب بلند برایشان مفید جلوه دهد.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری