Skip to Content

غذای شب عید؛

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی


سبزی‎پلو با ماهی، غذایی که بوی آن در شب عید از خانه خیلی از ایرانی‎ها به مشام می‎رسد. غذایی که باعث می شود همه ی اعضای خانواده دور هم جمع شوند.

یزدبانو؛

موادلازم:

سبزی(شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر تازه): حدود 1/5 کیلو

برنج: 4پیمانه

ماهی شیر متوسط: 1عدد

روغن مایع: نصف پیمانه

آرد سفید: 2 پیمانه

زردچوبه، زعفران، نمک و فلفل: به میزان لازم

لیموترش: 4 عدد

تمبر هندی: 1 بسته متوسط

پیاز بزرگ: 1 عدد

سیر: 4 حبه یا به صورت گرانول

• بهتر است سبزی را از چند روز قبل تهیه و آماده نمایید و کمی از گشنیز، جعفری را برای مرحله بعد کنار بگذارید.

طرز تهیه:
 سبزی‎پلو با ماهی، غذایی که بوی آن در شب عید از خانه خیلی از ایرانی‎ها به مشام می‎رسد. برای تهیه آن ابتدا، برنج را با نمک خیس کرده و سپس بجوشانید و آبکش کنید، ته قابلمه روغن ریخته و به دلخواه از نان یا سیب زمینی یا کاهو برای ته دیگ استفاده کنید.


لابه‌لای برنج سبزی خرد شده را اضافه نمایید. هر چه میزان سبزی شما بیشتر باشد، سبزی پلوی خوشمزه‌تری خواهید داشت. در قابلمه را بگذارید و بعد از بخار کردن، آب و روغن آن را بریزید و منتظر بمانید تا دم بکشد.

ماهی شیر را قطعه قطعه کرده و نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه داخل پیاز، آب‌لیمو، نمک و فلفل بخوابانید. سپس در مخلوط آرد، زردچوبه و زعفران قرار دهید و سرخ کنید. برای طعم بهتر، تمبر هندی را در یک لیوان آب حل و از صافی رد کنید. پیاز و سیر را با کمی زردچوبه و فلفل سرخ کرده و مابقی گشنیز، جعفری و شنبلیله خرد شده را به آنها اضافه کنید. تمبر هندی حل شده را به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد و جا بیفتد. این سس را روی ماهی‎های سرخ شده بریزید و بگذارید با شعله کم بجوشد. پس از بیست دقیقه ماهی آماده است.

 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری