Skip to Content

مشروح/ آیت الله العظمی نوری همدانی:

هیچ شغلی را با فضیلت تر از طلبگی نمی دانم/10 نکته کلیدی ویژه طلاب برای رسیدن به درجه شیخ طوسی


آیت الله العظمی نوری همدانی: هیچ شغلی را با فضیلت تر از طلبگی نمی دانم و از این جهت تذکرات بنده بر روی همین موضوع است.

به گزارش یزدبانو به نقل از یزد رسا، مرجع عالیقدر جهان اسلام در جمع روحانیون و علمای یزد با بیان اینکه خداوند به بنده توفیق عنایت فرمود که دعوت علمای و حضرات یزدآ  آیت الله ناصریآ آیت الله وافی، مدرسی، استاندار یزد را عجابت کنم و توفیقی است برای دیدار با اهالی محترم و متدین یزد.

 

آیت الله نوری همدانی افزود: یزد دارالعباده و منطقه بزرگ، مخصوص و بلندی از لحاظ فرهنگ اسلامی است که هم عالم پرور و عالم خیز است.

 

این مرجع معظم تصریح کرد: هیچ شغلی را با فضیلت تر از طلبگی نمی دانم و از این جهت تذکرات بنده بر روی همین موضوع است.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم  ادامه داد: خداوند را شاکریم در میان این همه شغل ها به ما شغل طلبگی را عنایت فرموده است چنانکه امام صادق (ع) فرمودند: کسی که در راه طلب علم گام بردارد مثل این است که در میدان جهاد قدم برداشته باشد.

 

وی  با بیان اینکه در این جلسه دو دسته افراد حضور دارند ادامه داد: دسته اول طلابی هستند که برای خدکت به دیدن و جامعه اسلامی قدم به راه درس علوم دینی نهادند و دسته دوم علمایی که بعد از کسب علم به عنوان عالمی تأثیرگذارخدمتگزار مردم هستند.

 

این مرجع عالیقدر با اشاره به اینکه همانطور که کسی می خواهد به میدان  رزم و جهاد برود باید تمرین کند تا مهارت جهاد را کسب کند و اماده میدان رزم شود یک طلبه هم باید برای پیشرفتش درس بخواند و ممارست کند تصریح کرد: در این راه اصولی باید همیشه مدنظر داشته باشند.

 

وی اولین اصل را اخلاص عنوان کرد و افزود: همه علمای جهان اول شرط توحید را اخلاص می داند و یک جوان طلبه باید همه داشته های خود  را در طبق اخلاص بگذارد تا به درجه شیخ طوسی و امثال آن برسد.

 

آیت الله نوری همدانی دومین اصل برای طلبگی موفق را همت بلند دانست و خاطر نشان کرد: طلبه باید از اول همت کند که مانند علمای بزرگ مانند شیخ طوسی شوند و طبیعی است این تفکر بر جامع هم تأثیرگذار خواهد بود.

 

این عالم ربانی با بیان اینکه طلاب باید اراده و استقامت در راه رسیدن به فرزانگی را همیشه حفظ کنند گفت: برخی در اول شوق و ذوق فراوانی برای درس خواندن دارند اما پس از مدتی طلبگی را رها می کنند و به شغل های دیگر رو می آورند.

 

وی بیان کرد: علامه امینی صاحب الغدیر کتابی به نام شهدای فضیله دارد که در آن 121 نفر از علمای بزرگ ما آورده شده‌اند که هم در عرصه علم و هم در عرصه جهاد قهرمان بوده‌اند.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان باید هرچه دارد را به علم بدهد تا بتواند بخشی از علم را کسب کند، این راه راهی است که زحمت لازم دارد و طلاب باید اراده و همت بلند داشته باشند.

 

مرجع تقلید جهان تشیع  گفت: در این راه جدیت و کوشش بسیار مهم است به گونه‌ای که هر کسی جدیت و کوشش به خرج دهد، در این راه و هر راه دیگری موفق می‌شود.

 

وی افزود: اصل بعدی عادت به نظم است، ما باید تمام کارهای خود را بر اساس برنامه و نظم تنظیم کنیم تا دیگر مردم درس نظم را از طلاب فرا بگیرند.

 

نوری همدانی گفت: مسئله مهم بعدی برای طلاب ادبیات است، صرف و نحو اهمیت بسیاری دارد و کسی که صرف و نحو را به خوبی نداند نمی‌تواند موفق باشد.

 

مرجع تقلید جهان تشیع گفت: علم و راه ما غیر از راه‌های دیگر است، راه حوزوی یک راه الهی است به این معنی که ما با خدا معامله می‌کنیم و علوم اهل بیت(ع) را می‌خوانیم.
 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی(ره) به اخلاق خیلی توجه داشتند و تاکید می‌کردند که در حوزه‌های علمیه درس اخلاق برپا باشد.

نوری همدانی افزود: امام علی علیه السلام می‌فرمایند یک مومن عالم در صحنه اجتماع اجرش از کسی که همیشه در صحنه‌های جنگ به مبارزه با دشمنان پرداخته و تمام شب‌ها به عبادت می‌پردازد بیشتر است.

 

وی در این راه، نخستین مسئله بحث فقاهت دین اسلام دینی دانست که در ابتدای هر امری باید یک عالم نسبت به آن به فقاهت رسیده باشد و خاطرنشان کرد: معارف فرهنگی، معارف سیاسی، معارف حکومتی، معارف قضائی و معارف جهادی مورد تاکید اسلام است و باید به آن توجه صورت گیرد.

 

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: یک فرد باید در چند جبهه خدمت‌گذاری داشته باشد، در نگاه مردم طلاب و علما ادامه دهندگان راه پیغمبران اسلام هستند که باید به مواردی از قبیل هدایت و راهنمایی مردم، مبارزه با دشمنان اسلام، خدمت‌گذاری به مردم  توجه داشته باشد.

 

مرجع تقلید جهان تشیع با بیان اینکه مقام معظم رهبری مانند امام بر این تاکید دارند که ما باید با مردم باشیم و در کنار مردم با آنها همزیستی داشته باشیم تاکید کرد: دو چیز را باید در جامعه به صورت ویژه دنبال کنیم که نکته مهم آن نماز شب است، توجه به نماز شب نه تنها در میان علما بلکه در میان تمام مردم جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

آیت الله نوری همدانی در پایان تصریح کرد: نکته دوم ارتباط با امام زمان(عج) است، ما معتقدیم و امام هم بارها فرمودند که این انقلاب زمینه ظهور امام زمان(عج) است و شکی در آن وجود ندارد.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری