Skip to Content

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

زنان و مدیران بیش از دیگران در معرض خطر استرس هستند/ 16 درصد زنان افسرده‌اند


مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مديران يك سازمان به سبب مسئوليتي كه دارند و زنان به دلیل پذیرفتن نقش‌های اضافی بیش از دیگران در معرض خطر مشکلات عصبی و استرس قرار دارند.

یزدبانو؛ افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات، خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد.

افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند. ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشتها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند.

افسردگی هم‌چنین ممکن است باعث بی‌خوابی، خواب بیش‌ازحد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.

آنچه گفته شد تعریف استرس توسط «دکتر محمدهادی فرحزادی» مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد هست.

وی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو اذعان کرد: میزان افسردگی در زنان ۱۶ درصد است درحالی‌که این میزان در مردان 10 درصد است.

فرحزادی با اشاره به دلایل شیوع بیشتر افسردگی در میان زنان تصریح کرد: تأثیر تغییرات هورمون‌ها بر وضعیت روان‌شناختی خانم‌ها، مشکلاتی که در جامعه در روابط بین فردی زنان وجود دارد، فشار افکار منفی و بروز درماندگی، موقعیت اجتماعی، جایگاه شغلی و تبعیض‌هایی که نسبت به خانم‌ها در جامعه یا دنیا وجود دارد، عدم‌حمایت اجتماعی و اقتصادی زنان در جامعه از دلایلی هستند که عامل مهمی برای فراهم شدن زمینه افسردگی در خانم‌ها محسوب می‌شوند.

* عوامل زمینه‌ساز افسردگی در استان یزد

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه تغییر در سبک زندگی می‌تواند نقش مؤثری در سلامت روان داشته باشد، خاطرنشان کرد: در استان یزد شایع‌ترین بیماری روانی شناسایی‌شده افسردگی بوده و بخش اعظمی از دلایل ایجادکننده افسردگی در یزد مانند بقیه جوامع همان علل فردی مانند ژنتیک و ارث، ویژگی‌های شخصیتی و ...، علل اجتماعی، اقتصادی، علل محیطی و... است.

وی فراگرفتن مهارت‌هایی چون مهارت حل مسئله، مهارت مدیریت استرس، مهارت مدیریت خشم و هیجانات، مهارت جرأت‌مندی، مهارت فرزند پروری و... را به‌عنوان واکسن پیشگیری از بیماری‌های روانی، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد عنوان کرد.

* افسردگی؛ شایع‌ترین اختلال روانی در بین کارمندان یزدی

فرحزادی سلامت روان در محيط كار را پيشگيري از پيدايش مشكلات رواني در كاركنان و سالم‌سازی فضاي رواني كار، به‌نحوی‌که هیچ‌یک از كاركنان به دليل عوامل موجود در محل كار گرفتار آسيب رواني نشوند، عنوان کرد و افزود: بر اساس آمارها و اطلاعات منتشرشده توسط سازمان‌های بین‌المللی، 10% از کارکنان صرفاً به دلیل افسردگی سالانه 36 روز مرخصی استعلاجی از محیط کار مرخصی می‌گیرند.

وی در مورد وضعیت بهداشت روان محیط کار در استان یزد خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعه و پیمایش ملی سلامت روان در کشور که در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید، حدود ۲۸ درصد از افراد ۱۵ الی ۶۴ ساله ایرانی از یکی از اختلالات روانی رنج می‌برند؛ شایع‌ترین بیماری افسردگی بود و استان یزد نیز جزء استان‌های با شیوع بالا و نیازمند مداخله ارزیابی شد.

فرحزادی در رابطه با اقدامات گروه بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی یزد در راستای سلامت روان در محیط کار، تصریح کرد: از مجموعه اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در راستای ارتقاء سلامت روان در محیط کار می‌توان به مشارکت در آموزش و توانمندسازی کارکنان، غربالگری و شناسایی افراد در معرض خطر مشکلات روانی و بیماران و حمایت در مداخلات درمانی و باز توانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام کارکنان می‌تواند به همراه خانواده به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کرده و توسط کارشناس مراقب سلامت و کارشناس سلامت روان به‌صورت رایگان غربالگری شوند و در مهارت‌های زندگی و فرزند پروری آموزش‌های لازم را فراگیرند.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: درحالی‌که افسردگی بیماری است قابل‌پیشگیری و درمان، اما به دلیل عدم دسترسی به خدمات سلامت روان، باور نداشتن بیماری، درمان‌های ناقص و اشتباه 50% افراد افسرده درمان نمی‌شوند.

* زنان و مدیران بیش از دیگران در معرض خطر هستند

وی با اشاره به نقش مدیران در سلامت روان محیط کار و کاهش استرس کارکنان گفت: مديران يك سازمان به سبب مسئوليتي كه در شغل خود دارند و زنان به دلیل پذیرفتن نقش‌های اضافی و استرس شغلی بالا بیش از دیگران در معرض خطر مشکلات عصبی و استرس در محیط کار قرار دارند.

فرحزادی در مورد میزان شیوع اختلالات عصبی در محیط کار اذعان کرد: همان‌طور که میدانیم شیوع اختلالات عصبی در جامعه حدود ٪۲۴ است؛ یعنی هر ۴ نفر یک نفر به‌نوعی یکی از اختلالات را دارند که شایع‌ترین آن‌ها افسردگی، اضطراب و استرس، ترس، اختلالات شخصیتی و ... هست.

وی با اشاره به مطالعاتی که در رابطه با عوامل افزاینده استرس در محیط کار انجام‌گرفته است، خاطرنشان کرد: حجم كاري بالا همراه با وارد كردن فشار از سوي مديران، ضعف مديريتي و عملكرد ضعيف مديريت، تغييرات مديريتي و سازماني، اعمال خشونت، رفتار توهین‌آمیز و برچسب زدن به كاركنان، تبعيض قائل شدن بين كاركنان، كاهش يافتن حقوق و مزايا و اضافه‌کار، فقدان امنيت شغلي، نگراني افراد نسبت به مسائل خانوادگي، سهيم نبودن در تصمیم‌گیری‌ها، محيط فيزيكي و رواني نامطلوب، كار خسته‌کننده و تكراري عوامل افزایش‌دهنده استرس در محیط کار است.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد راهكارهایي که به خود کارکنان جهت كاهش استرس و ارتقاء سلامت روان در محيط كار کمک می‌کند اظهار کرد: یک راهکار بسیار ساده ولی مؤثر این است که تمام افراد باید به یک مهارت مسلح شوند و آن‌هم مهارت مدیریت استرس. در این مهارت ما یاد می‌گیریم تا شرایط استرس‌زای شغلی و خانوادگی‌مان را بشناسیم، از آن دوری کنیم و در برابر آن واکنشی مناسب و اثربخش داشته باشیم؛ البته ورزش کردن، مطالعه کردن، در محیط سبز رفتن، خندیدن، با دوستان شاد بودن، تغذیه سالم داشتن و. نیز می‌تواند در کاهش تنش و استرس مؤثر باشد.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری