Skip to Content

رنج‌های نابینایان و کم‌بینایان در یزد؛

اشتغال؛ مهم‌ترین معضل روشندلان استان است/ چشم‌های بینای مسئولان مشکلات نابینایان را ببیند


مدیر مرکز خانواده و کودک کم‌بینا و نابینا شمیم با اشاره به مشکلات و سختی‌هایی که نابینایان و کم‌بینایان با آن روبرو هستند، گفت: مهم‌ترین معضلی که روشندلان یزدی با آن روبرو هستند، اشتغال است.

به گزارش یزدبانو؛ همه‌ساله 23 مهرماه برابر 15 اکتبر به‌عنوان روز جهانی نابینایان جشن گرفته می‌شود. این روز به افراد بینای جامعه یادآوری می‌کند که افرادی در این دنیا با مشکلات خاص خود زندگی می‌کنند؛ با مشکلاتی که فقط به خاطر ندیدن و نابینایی نیست، بلکه بیشتر به دلیل نبود فرهنگ لازم در برخورد با افراد دارای معلولیت است. فرهنگی که با داشتن آن دیگر در خانواده و جامعه به معلولان به‌عنوان موجودات عجیب نگاه نمی‌شود.

بنا به گفته مدیرکل بهزیستی استان یزد تقریباً 13 درصد از معلولین استان شامل سه هزار و 500 نفر را نابینایان تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه آنان هم عضوی از این جامعه هستند باید در راستای رفع مشکلاتشان تلاش کرد.

در میان پیام‌هایی که از سوی مخاطبان سایت خبری یزدبانو ارسال می‌شود؛ اشتغال جزو بزرگ‌ترین مشکلات یزد است که نابینایان و کم‌بینایان شهرمان هم از این مشکل رنج می‌برند: «چهل‌ساله هستم و نابینا. بیکار، متأهل و در جستجوی کار هستم. برای پرداخت اجاره خانه و تأمین هزینه درمان همسر کم‌بینایم به کار احتیاج دارم

«زینت السادات اسلامی» مدیر مرکز خانواده و کودک کم‌بینا و نابینا شمیم در گفتگو با خبرنگار یزدبانو در رابطه با مشکلات نابینایان و کم‌بینایان گفت.

وی با بیان اینکه نابینایی نیز مانند تمام معلولیت‌ها محدودیت‌هایی را برای افراد به وجود می آورد، اذعان کرد: باید توجه داشته باشیم که این محدودیت‌ها نه‌تنها موجب ناتوانی معلولین نشده بلکه از آن‌ها انسانی قدرتمندتر ساخته است.

اسلامی با بیان اینکه ناتوانی مسئولان و شهروندان عادی در دیدن نابینایان و کم‌بینایان باعث شده تا موفقیت‌ها و توانمندی‌های این قشر از جامعه دیده نشود، تصریح کرد: عدم توانایی ما در برخورد با ایشان از بزرگ‌ترین مشکلات نابینایان و کم‌بینایان است.

وی با یادآوری نکاتی در مواجه با نابینایان و کم‌بینایان از شهروندان خواست تا به چشم ترحم به این قشر از جامعه نگاه نکنند و افزود: مثلاً هنگام کمک به ایشان در تردد ابتدا باید از نابینایان و کم‌بینایان اجازه بگیریم و بعد کمک کنیم؛ در هنگام صحبت با ایشان تمام توجه خود را معطوف کنیم این تصور که چون آن‌ها نمی‌بینند پس متوجه بی‌توجهی ما نیستند، اشتباه است.

اسلامی ادامه داد: وقتی نابینایان و کم‌بینایان مخاطب ما هستند با بردن نامشان اعلام کنیم طرف صحبت اوست؛ یک نابینا چون ارتباط چشمی ندارد متوجه این قضیه نمی‌شود. وقتی در یک جلسه به دلیلی از آن‌ها دور می‌شویم این قضیه را اعلام کنیم.

مدیر مرکز خانواده و کودک کم‌بینا و نابینا شمیم تحصیل، اشتغال و مسکن را مشکل عمده جامعه نابینایان و کم‌بینایان عنوان کرد و افزود: احساس احترام، امنیت و آرامش و نیز توجه بدون ترحم مهم‌ترین خدمتی است که به معلولین هدیه می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه نبود امکانات مناسب در شهر برای استفاده معلولان، محدودیت آنان را چشمگیر کرده است، اذعان کرد: نامناسب بودن معابر حتی در ویژه‌ترین اماکن، نامناسب بودن معابر و عدم امنیت در تردد در سطح شهر، استاندارد نبودن سیستم حمل‌ونقل، مناسب نبودن آسانسورها، گویا نبودن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و عابر بانک‌ها را از جمله مشکلات نابینایان و کم‌بینایان است.

وی با اشاره به نداشتن شغل مناسب و عدم امنیت شغلی نابینایان و کم‌بینایان یزدی، ادامه داد: دسترسی کامل به شغل مناسب مشکل عمده تمامی افراد تحصیل‌کرده است؛ اما این مشکل در جامعه نابینایان و کم‌بینایان چندین برابر است.

اسلامی مسئله ازدواج، عدم درک توانایی‌های نابینایان و کم‌بینایان از طرف سطوح مختلف جامعه، کمبود کتاب‌های صوتی و کتاب‌های درسی به خط بریل، عدم ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم و کاربردی و نبود بستر مناسب جهت نشان دادن توانایی‌های نابینایان را از دیگر مشکلات آنان برشمرد.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری