Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/ بانوی مداح یزدی

بانوان یزدی نذورات و مجالس خانگی را با رویکرد فرهنگی برگزار کنند


بانوی مداح یزدی در یک گفتگوی تفصیلی از دغدغه های یک مداح سخن گفت و از بانوان یزدی که بانی مجالس مذهبی در منازلخود هستند خواست که با کمی تأمل، این مجالس را با رویکرد فرهنگی از جمله پاسخگویی به احکام بانوان و رفع شبهات برگزار کنند.

به گزارش خبرنگاریزدبانو، بانوان یزدی و بانوان حسینیه ایران (یزد) برگزاری مجالس شادی و سوگواری اهل بیت علیهم السلام در یزد منوط به مناسبت های خاص همچون محرم و یا اعیاد نیست  بلکه در گوشه گوشه شهر به صورت روزانه و هفتگی مجالس پرشور در منازل مردم به ویژه از سوی بانوان برگزار می شود و چیزی که باعث رونق بخشیدن و کیفیت بخشی به این مجالس می شود حضور مداحان با سابقه و با مطالعه است که این مجالس را از گزند تحریف دور نگهدارند.
شایان ذکر است : مجالس پرشوری هم در حسینیه ها، مراکز فرهنگی تکایا و مساجد با حضور سخنرانان و مداحان در تمام مناسبت های مذهبی اعم از اعیاد و محرم و صفر و ایام فاطمیه برگزار می شود که مردم درالعباده حضور چمگیری دارند.
رونق این مجالس باعث شده تا نوک پیکان دشمن این مجال را هدف قرار دهد و مردم یزد را بواسطه شرکت در این مجالس افسرده بخوانند که جمعه این هفته نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد در واکنش به افسرده پنداری مردم یزد به واسطه برگزاری مجالس پرشور حسینی در طول سال گفت : باید در اعیاد شادی اعم از میلاد اهل بیت علیهم السلام از سوی مساجد و...مراسم شادی اهل بیت هم برگزار شود تا بهانه را برای اتهام زنی به یزد و افسرده خواندن یزدی ها بگیریم.
تصمیم گرفتیم در گفتگو با یکی دیگر از بانوان مداح یزدی شما را در جریان برنامه های فعالان این حوزه قراردهیم تا با ثأثیرات مثبت این نوع کار فرهنگی در ترویج معارف مکتب اهل بیت آشنا شوید.


اشاره:
خدیجه افشاری پور دارای کارشناسی الهیات و معارف اسلامی است که 16 سال است به کارمداحی وسخنرانی مشغول است و درحال حاضر نیزمعلم و مسؤول پرورشی یک مدرسه قرآنی است .


*خانم افشاری پور از اینکه وقت خود را در اختیارما گذاشتید سپاسگزاریم.بفرمایید که کارمداحی را ازکی شروع کردید ؟
در مراسم صبحگاه مدرسه ادعیه را قرائت می کردم. شب های جمعه پدرم خانواده را دور هم جمع می کرد و دعای کمیل می خواند و برایمان احکام می گفت و ذکرمصیبت اهل بیت می کرد و فکر می کنم این انگیزه ای شد که بعد ها وارد کار مداحی بشوم.

 

* چقدربرای حضور درمجالس مطالعه می کنید؟
بیش ازهرچیز به مطالعه علاقه دارم و از هر فرصتی حتی در حال آشپزی یا خانه داری برای خواندن کتاب استفاده می کنم .

* درکدام مناسبتها کارتان بیشتراست ؟
بیشتر فعالیتم درمحرم وصفر و ماه رمضان است که شامل مداحی، سخنرانی پیرامون مباحث خانواده ، مشاوره  خانواده ، آموزش تجوید و برگزاری ختم قرآن است .


* موضوع سخنرانی را چگونه تعیین می کنید؟
گاهی از طرف خود بانی پیشنهاد می شود و خودمان نیز براساس نیاز، انتخاب موضوع داریم .

 

* چه آسیب هایی را در مداحی بانوان مشاهده می کنید؟
اکثر مداحان به این مطلب دقت ندارند که صدایشان از مجلس بیرون می رود حالا چه مداحی و چه صدای سخنرانی باید توجه داشته باشند که نامحرم نشنود خصوصا در مولودی ها که ریتم شادی دارد نیز مراقبت لازم است .می بینیم طرف صدای خوشی دارد ولی اطلاعاتی ندارد.
خیلی از افراد بیرون مجلس بلندگو می گذارند و رادیو روشن می کنند که باعث می شود صدای مجلس از داخل منزل به بیرون کوچه نرود.

* چه توصیه ای برای آنها دارید؟
مداحان هرچه رسیدند نگویند .شاید افراد سن وسال داری که سالهاست پای منبرند زودتر بفهمند که یک مداح دارد حرف اشتباهی را می زند و باید برای همه سن و سالی مطالعه داشته باشیم که آقای بهجت اصلا منبر رفتن منبری بی مطالعه را حرام می دانستند .


*چه توصیه ای برای بانی مجالس دارید؟
برخی مجالس واقعا ولخرجی می کنند. می توان مخارج را کم کرد و سفره حسینی را ساده انداخت و هزینه ها را خرج پاسخگویی به احکام بانوان و رفع شبهات بانوان در امور دینی و یا  کارهای فرهنگی مجلس کرد.


* ارتباطتان با جامعه مداحان چگونه است ؟
کلاسهای سازمان تبلیغات اسلامی را که از طریق هم دوره ایها پیام رسانی می شود شرکت می کنم ولی به علت کار زیاد و مطالعاتم خیلی فرصت شرکت در کلاسهای مداحی  یا  آموزشی خاص را ندارم .


* منابع مطالعاتتان بیشتر از چه کتابهایی است؟
حدود 200 کتاب در دسترس دارم که شامل نهج البلاغه امیرمؤمنان و نهج الفصاحة رسول اکرم (ص) است که حول محور این دو کتاب مباحث مفیدی داریم وکتابهای اخلاقی شهید مطهری که تأثیرگذاری بالا دارد و کتاب آقای قرائتی با موضوع نماز و قرآن و مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی آملی است.

 

* درجلسه تان شبهات هم مطرح می کنند؟
کسی زیاد حرفی نمی زند ولی خود ما روی احادیث کار می کنیم و سعی می کنیم اگر احیانا شبهه ای است برطرف شود و برای این کار وقت می گذاریم تا با تجزیه و تحلیل صحیح مطلب جا بیفتد. خصوصا برخی اختلافاتی را که بین شیعه و سنی مطرح می کنند سعی می کنیم پاسخ دهیم.


* آیا رفع شبهات مردم را قانع می کند؟
برخی مردم برایشان این پرسش مطرح است که چگونه روزی دولت شعارش فرزند کمتر بود و اکنون تغییر شعارداده که البته واقعا برخی مسائل بود که مثلا تا یک زمانی جمعیت باید به اندازه خاصی پیش می رفت ولی مدت زیادی است که برخی مسائل رفع شده و نباید این روند ادامه می یافت ومردم هم قانع می شوند.


* از توصیه های رهبرمعظم انقلاب به مداحان بگویید وخودتان چقدر سخنان ایشان را دنبال می کنید؟
حرف رهبرمان این است که نوحه ساده باشد و به دنبال چهره شدن و پولدار شدن نباشیم. چیزی که متأسفانه بین قشرمداح داریم  و خود من تا بتوانم از صحبتهای حضرت آقا استفاده می کنم که اخیرا هم آماری از طلاق خانواده ها را اعلام کرده بودند که هشدار دهنده بود.

* چگونه می شود مداحان را به سوی آموزش بیشترجذب کرد؟
می توانیم از روش های مناسب دیگر غیر از روش های همیشگی استفاده کنیم مثلا این همه بنر سطح شهر است. یک بنر هم بزنند که فلان خانم یا آقای مداح متخصص قرار است آموزش داشته باشد و همه مداحان می توانند برای استفاده مراجعه کنند.


* مباحث بصیرتی را چگونه در مجالستان مطرح می کنید؟
در کلاسهایی که داریم آیات و روایات را  تبیین نموده و به مسأله مورد نظر می رسانیم به عنوان مثال به جای اینکه مستقیم از حجاب حرف بزنیم و برای عده ای ایجاد حساسیت شود این مقوله را در بحث حفاظت از خانواده و استحکام زندگی و بیان آسیب هایی که باعث از هم پاشیدن خانواده می شود می گنجانیم و فکر می کنم اینطور بهترباشد که اول زمینه سازی شود بعد با آمادگی مخاطب درباره آن حرف بزنیم.


* خاطره خاصی دارید؟
در برنامه ای که سال گذشته داشتیم در یکی از فرهنگسراهای یزد 10نفر با حجاب نامناسب می آمدند با این شیوه پوشش خود را تغییر دادند و ما مواردی داشتیم که به خاطر اعتیاد همسر یا مشکلات اقتصادی می خواستند ازهم جدا شوند ولی با ارائه مشاوره های مناسب به زندگی خود ادامه دادند .




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری