Skip to Content


راه‎اندازی نخستین آزمایشگاه مرجع فرسایش بادی در دانشگاه یزد


رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد از راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه مرجع فرسایش بادی مالچ و ریزگردهای کشور در اینده نزدیک در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش یزدبانو به نقل ازخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، دکتر "اصغر مصلح آرانی" در این رابطه با اشاره به برنامه دانشگاه برای تجهیز این آزمایشگاه مرجع، از دیگر برنامه‎های پژوهشی در دستور کار این دانشکده را تاسیس گلخانه مجهز برای این دانشکده اعلام کرد.

وی همچنین گفت: در حوزه پژوهش تجاری‎سازی نتایج تحقیقات دانشکده را آغاز کرده‎ایم و در همین راستا تاکنون 10 دستگاه اندازه‎گیری فرسایش بادی که در این دانشکده و برای اولین بار در کشور ساخته شد، به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه غبارساز که با همکاری دانشکده مکانیک دانشگاه ساخته شده است نیز به زودی پس از ثبت اختراع، تجاری‎سازی خواهد شد.

مصلح آرانی خاطرنشان کرد: دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد با دارا بودن چهار گروه آموزشی و 786 دانشجو در گروه‎های مرتع و آبخیزداری، مدیریت مناطق خشک و بیابانی، محیط زیست و  علوم جنگل، مهندسی کشاورزی علوم خاک که قدیمی‎ترین آن گرایش مرتع و آبخیزداری است، از فعال‎ترین دانشکده‎های دانشگاه یزد محسوب می‌شود.

وی با بیان این که مقطع دکترا در رشته‎های محیط زیست و مهندسی کشاورزی علوم خاک نیز در برنامه‎های دانشکده تعریف شده است، افزود: این رشته‎ها پس از تصویب در شورای آموزشی و وزارت علوم راه‎اندازی خواهند شد.

رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد در مورد فعالیت‎های علمی و پژوهشی این دانشکده عنوان کرد: این دانشکده تا به حال بیش از سایر دانشکده‎ها طرح پایان یافته داشته است به طوری که تاکنون 128 طرح پایان یافته و دو طرح بین‏المللی با عنوان منارید و احیای اراضی تخریب شده شور تحت فرسایش بادی داشته‎ایم.

وی افزود: همچنین دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی با دارا بودن دو مجله علمی و پژوهشی مصوب با نام‏های مجله "خشک بوم" و مجله "مدیریت آب در مناطق خشک" و انتشار 21 کتاب، 327 مقاله ISI و علمی و پژهشی، ثبت 3 اختراع از دانشجویان این دانشکده شامل دستگاه "سنجش فرسایش باد"، "طلاهای رسوب‎گیر سیفونی" و "مالچ سیمانی" جزء فعال‏ترین دانشکده‎ها در دانشگاه یزد محسوب می‏شود.

این مسئول با بیان این که رویکرد دانشکده تجاری سازی طرح‎ها و تحقیقات و تربیت دانشجویانی که کارآیی مهارتی بیشتری داشته باشند، است، اظهار کرد: اولویت اصلی ما این است که در اکوسیستم‎های بیابانی و حوزه‌های مختلف بیابان و آبخیز، طرح جدید و کاربردی ارائه و مدیریت جامع تعریف کنیم.

مصلح آرانی در پایان نیز راه‎اندازی دانشکده کشاورزی را از برنامه های آتی این دانشکده در حوزه آموزش عنوان و اظهار کرد: از برنامه‌های آتی این دانشکده که بسیار هم بر آن تاکید داریم تاسیس رشته‎های جدید همچون صنایع غذایی و بیوتکنولوژی کشاورزی است چرا که رشته بیوتکنولوژی کشاورزی با کشاورزی سنتی متفاوت است و در هر اقلیمی قابل استفاده است و کل کشور می‎‌تواند از آن منتفع شود.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری