Skip to Content


عراق الگوی معاون رئیس‌جمهور در زمینه سهمیه‌بندی جنسیتی شد


معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در دیدار با وزیر مشاور در امور زنان عراق خواستار انتقال تجربیات و برنامه‌های کشور عراق در خصوص سهمیه‌بندی جنسیتی و حضور موفق زنان در مجلس عراق از سال ۲۰۰۵ میلادی شد که به ۲۶ درصد رسیده است.

به گزارش یزد بانو به نقل از خبرگزاری فارس، در دیدار شهیندخت مولاوردی با ابتهال گاصد الزیدی، وزیر مشاور در امور زنان جمهوری عراق که با حضور سفیر کشورمان در عراق برگزار شد.

گاصد الزیدی با اشاره به شرایط حاکم بر عراق و افزایش آمار زنان سرپرست خانوار به دلیل جنگ و مشکلات امنیتی و متوقف ماندن برنامه­های حمایتی و آموزشی و بهداشتی در سطح ملی، گفت: در حال حاضر با تغییر حاکمان عراق یک نهضت جهت حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی از جمله پارلمان و ادارات کل و دانشگاه‌های عراق به وجود آمده است.

وی با اذعان به اینکه زن ایرانی، در ایران و دنیا نقش و جایگاه خودش را پیدا کرده، خواستار انتقال تجربیات و برنامه‌ها و مدل‌های ارائه شده در ایران به ویژه در زمینه قانونگذاری و قوانین مربوط به زنان شد.

در ادامه ابتهال گاصد الزیدی برنامه‌های در دست اقدام دولت عراق در مورد ارتقای نقش و جایگاه اجتماعی زنان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و پژوهشی و ایجاد اولین دانشکده پژوهشی زنان در دانشگاه بغداد را برشمرد.

در ادامه این دیدار مولاوردی معاون رئیس جمهور با اشاره به پیشینه و تاریخچه تأسیس و تشکیل هسته اولیه کمیسیون‌های امور بانوان در ایران، روند ارتقای جایگاه سازمانی زنان را در دولت‌های مختلف تشریح کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اشاره به تجارب کشورمان در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار، نیاز این زنان را توانمند سازی عنوان کرد و اظهار داشت: بعد از انتخابات اخیر ایران با محوریت شعار اعتدال، تغییر رویکرد در حوزه زنان و خانواده ضروری است.

در ادامه این نشست مولاوردی با اشاره به وجود مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات زنان و خانواده در قم و سایر مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی با بیان اینکه قوانین ما ریشه در فقه شیعه دارد، از نقش مؤثر همراهی و همفکری مراجع عظام در پیشبرد اهداف و برنامه های حوزه زنان و خانواده یاد کرد.

وی همچنین خواستار انتقال تجربیات و برنامه های کشور عراق در خصوص سهمیه بندی جنسیتی و حضور موفق زنان در مجلس عراق از سال 2005 میلادی شد که به 26 درصد رسیده است.

در ادامه وزیر مشاور در امور زنان جمهوری عراق گفت: حدود یک میلیون نفر از زنانی که همسرانشان فوت کرده است به جز زنان مطلقه در عراق وجود دارد که دولت فعلی با اعطای وام‌های دراز مدت در قالب انجام پروژه‌های کوتاه مدت ایجاد اشتغال و واگذاری آپارتمان­های مسکونی ، اقداماتی جهت ساماندهی آنان انجام داده است.

الزیدی اظهار امیدواری کرد: در سال آینده با یک هیأت از زنان برجسته و فعال زنان عراقی ضمن دیدار از ایران از پروژه‌های در دست اقدام این معاونت در خصوص زنان سرپرست خانوار بازدید داشته باشد.

وی همچنین پیشنهاد افتتاح یک اتحادیه اقتصادی زنان برای برقراری روابط اقتصادی بین زنان منطقه را ارائه کرد.

در پایان مولاوردی ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده و اعلام آمادگی برای گسترش روابط و تبادل تجارب و اطلاعات، خواهان تهیه یک پیش نویس تفاهم نامه همکاری دو جانبه به منظور افزایش و تسهیل ارتباطات و همکاری‌های آتی شد.

در پایان این نشست با عنایت به تصویب قانون جدید کشور عراق در خصوص حل مشکلات متعدد زنان ایرانی که با اتباع عراقی ازدواج کرده‌اند مقرر شد اسامی این زنان برای رفع مشکلات قانونی به کشور عراق اعلام شود.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری