Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

شعار «ما می‌توانیم» در اراده جوانان مهردشتی محقق شد

ابتکار جوانان بسیجی مهردشتی در ساخت دستگاه جوجه‌کشی با جداره یخچال+ تصاویر


دو بسیجی مهردشتی با طرح و ایده خلاقانه، موفق به ساخت دستگاه جوجه‌کشی با جداره یخچال بلااستفاده شدند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ این روزها فرصتی است تا یاد کنیم از بسیجیانی که اگر دیروزها نبودند که در کنار هم‌رزمانشان از مرزهای این سرزمین دفاع کنند، امروز بافکر و ایده‌های خلاقانه در سال‌هایی که به نام اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و افزایش تولید ملی رقم خورده است، کشورشان را در منطقه سربلند و مقتدر می‌کنند.

آنها با حمایت از اقتصاد مقاومتی پیرو منویات مقام معظم رهبری، با سلاح علم و فناوری و تکیه‌بر نیروی جوان داخلی، در حفظ ارزش‌های نظام و دستاوردهای انقلاب اسلامی، تلاش می‌کنند.

امروز سراغ دو جوان مهردشتی رفتیم که بافکر و ایده خلاقانه خود، با جداره یخچال بلااستفاده موفق به ساخت دستگاه جوجه‌کشی شدند.

ساخت دستگاه جوجه‌کشی با ظرفیت 300 تخم‌مرغ
محمود رضا بادی مهرآبادی و رامین خانی جوانان بسیجی شهر مهردشت با استفاده از ابزار دست‌ساخته و تجهیزات قابل‌استفاده از وسایلی که بلااستفاده بودند، موفق به طراحی و ساخت دستگاه جوجه‌کشی با گنجایش 300 عدد تخم‌مرغ شدند.

بادی در خصوص جزئیات این دستگاه در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد : ایده طراحی این دستگاه با دیدن نمونه‌های ساخته‌شده در شرکت‌های مختلف به ذهنمان رسید. بامطالعه بر روی آن و بررسی جزئیات دستگاه‌های آماده با همفکری آقای خانی نخستین گام را جهت تأمین وسایل موردنیاز برداشتیم.

تهیه ابزار لازم از وسایل بلااستفاده
وی گفت : جداره یخچال، موتور گیربکس جوجه‌گردان فر اجاق‌گاز، دستگاه خودکار زمان‌سنج، رطوبت‌سنج و دماسنج دیجیتالی، قفسه‌های فلزی دست‌ساز (نوع و مدل را به کابینت سازی دادیم و ساخت) برای جاسازی شانه‌های تخم‌مرغ، موتور جاروبرقی (برای مواقع اضطراری کاهش دما) و... ازجمله تجهیزات اولیه‌ای بود که برای ساخت دستگاه جوجه‌کشی لازم داشتیم.

جوان خلاق مهردشتی ادامه داد : پس از تهیه این امکانات برای اینکه فضای داخل دستگاه قابل‌مشاهده باشد، قسمتی از میانه درب یخچال را بریده و شیشه دولایه جایگزین کردیم. دستگاه فن نیز برای تنظیم دمای هوای گرم و سرد داخل دستگاه در نظر گرفته شد.

بهره‌برداری 95 درصدی در اولین مرحله جوجه‌کشی
بادی بابیان این مطلب که این دستگاه برای تخم بلدرچین، شترمرغ، غاز و دیگر پرندگان قابل‌استفاده است، تصریح کرد : گرمای درون دستگاه جوجه‌کشی دست‌ساخته که ظرفیت بیش از 300 عدد تخم‌مرغ را دارد، به‌وسیله تعدادی لامپ‌های رشته‌ای به‌جای المنت صنعتی حرارتی گرمایی، تولید می‌شود.

وی عنوان کرد : نخستین بار جهت آزمایش دستگاه، تعداد 150 عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار از تبریز و همچنین افراد محل که مرغ محلی داشتند، خریداری کردیم و درون دستگاه قرار دادیم. از این تعداد تخم‌مرغ‌ها پس از دوره بیست‌ویک روزه، حدود 95 درصد آنها تبدیل به جوجه شدند.

هزینه 3 میلیون ریالی برای ساخت دستگاه جوجه‌کشی دست‌ساز
بادی، با اشاره به اینکه اگر دستگاه جوجه‌کشی کمتر از 90 درصد بازدهی داشته باشد، مقرون‌به‌صرفه نیست، گفت : حدود 3 میلیون ریال برای خرید وسایل و ساخت ابزار جانبی این دستگاه با این گنجایش هزینه شد، که مشابه آن از شرکت‌های مختلف حدود 28 میلیون ریال خریدوفروش می‌شود.

وی، با تأکید بر اینکه همه مراحل ارائه طرح، تهیه و ساخت و بهره‌برداری از دستگاه جوجه‌کشی، توسط بچه بسیجی‌های همین دیار انجام‌شده است، خاطرنشان کرد : همیشه جوانان کشورمان بااراده و پشتکار بی‌نظیر، پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب شعار «ما می‌توانیم» را در عرصه‌های مختلف تحقق بخشیدند.

جوانان ایران می‌توانند و نیازی به بیگانگان ندارند
جوان مهردشتی در پایان گفت : جوانان بارها ثابت کردند که وابسته بیگانگان نیستند و می‌توانند روی پای خود بایستند، لذا در سایه حمایت مسئولین جهت حفظ ارزش‌های انقلاب و پیشبرد اهداف نظام، در میدان جنگ اقتصادی تلاش می‌کنند، تا آمریکا و هم‌پیمانان غربیش به هدفشان که وابستگی ایران به آنها است، نرسند.

گفتنی است ساخت دستگاه های بازسازی مهرهای نماز، سرند ورمی کمپوست (برای تولید کود ورمی کمپوست)، پلت کود مرغی و خوردکن کود دام، که هزینه ساخت آنها یک پنجم قیمت بازر است، از فعالیت هایی است که بادی در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد