Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


فعالیت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان یزد


کارشناس خدمات دانش بنیان پارک علم و فناوری یزد گفت: هم اکنون ۳۰۰ شرکت فناور در استان یزد فعالیت می کنند که از این تعداد ۱۰۰ شرکت دانش بنیان هستند.

لیلی آقایی در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا؛ عنوان کرد: به طور کلی دو دسته شرکت در پارک های علم و فناوری فعالیت می کنند. یک سری از شرکت ها، شرکت های فناور می باشند. به عبارت دیگر تمام شرکت‌هایی که در پارک پذیرش شده و فعالیت می کنند شرکت‌های فناور هستند. هم اکنون قریب به ۳۰۰ شرکت فناور در دوره های مختلف پیش رشد تا مرحله پسارشد در پارک علم و فناوری یزد فعالیت می کنند.

کارشناس خدمات فناوری و دانش بنیان پارک علم و فناوری یزد بیان داشت: شرکت هایی که می توانند براساس نظر کارگزار تاییدیه صلاحیت و یا تایید معاونت علوم و فناوری ریاست جمهوری این مجوز را بگیرند بابت تولید آن محصول از حمایت‌هایی برخوردار می شوند. لذا شرکتی که حداقل یک محصول دانش بنیان داشته باشد اصطلاحاً شرکت دانش بنیان نامیده می‌شود. پس مجوز دانش بنیان در واقع به محصول داده می شود. هم اکنون در استان یزد قریب به 100 شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند.


نحوه اخذ مجوز دانش بنیان

وی گفت: زمانی که یک شرکت بخواهد برای محصول خود تاییدیه دانش بنیان بگیرد، باید از طریق سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام کند. متقاضی می بایست در این سامانه مدارک مربوط به محصول را ارائه کند. در مرحله بعد کارگزار ارزیابی در زمان بین ۲ تا ۵ ماه اقدامات لازم را انجام می دهد. ارزیابی‌هایی که در این مرحله انجام می‌شود معمولاً ارزیابی های فنی و مالی است.

کارشناس خدمات فناوری و دانش بنیان پارک علم و فناوری یزد افزود: از نظر سطح تکنولوژی محصول شرکت بررسی می‌شود چنانچه محصول "های تک" باشد دانش بنیان نوع یک و اگر "مدیوم تک" باشد در دانش بنیان نوع دو دسته بندی می شود. حمایت‌هایی که از شرکت ها می‌شود بر اساس اینکه کدام نوع دانش بنیان باشد متفاوت است. شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک از حمایت‌هایی نظیر معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات برخوردار می‌شوند که محصولات دانش بنیان نوع دو این حمایت ها را ندارند، ولی حدود ۱۱۰ سرفصل حمایتی دیگر دارند که از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می گیرد. این حمایت ها در حوزه های مختلفی بوده که شامل حمایت های مربوط به توانمندسازی و حمایت های مربوط به نمایشگاه ها، بازار و استانداردسازی و همچنین تسهیلات صندوق‌های پژوهش استان می شود.

آقائی تاکید کرد: این مراحل هیچ هزینه ای ندارد. البته هستند افرادی که ممکن است به شرکت‌ها مراجعه کنند و برای گرفتن تاییدیه صلاحیت دانش بنیان از آنها درخواست دریافت هزینه کنند. متاسفانه این افراد از ناآگاهی برخی سوء استفاده می کنند. ثبت شرکت های دانش بنیان هیچ هزینه ای ندارد و مالکین شرکت خودشان با مراجعه به مستقیم سایت می توانند اطلاعات خود را بارگذاری کرده و تمام مراحل را به همان شیوه دنبال کنند.  اگر سوال یا ابهامی نیز در خصوص مراحل این کار وجود داشت می توانند با مراجعه به پارک از راهنمایی همکاران ما بهره مند شوند.

این مقام مسئول اظهار داشت: فعالیت شرکت های دانش بنیان حوزه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد و منحصر به حوزه خاصی نیست. بسیاری از آنها در زمینه های مربوط به صنایع شیمیایی، آی تی و خدمات مرتبط، همچنین کامپیوتر و نرم افزار کار می کنند. همچنین در چند سال اخیر با توجه به این که سرفصل خدمات هم به حوزه محصولات دانش بنیان اضافه شده شرکت‌هایی در این خصوص فعالیت خود را آغاز کرده اند به عنوان مثال شرکت هایی در حوزه تجاری سازی محصولات در حال فعالیت هستند.

وی ابراز داشت: در چند سال اخیر که سیاست ها به سمت گسترش اقتصاد دانش بنیان معطوف شده، پارک علم و فناوری هم در این حوزه وارد شده است به عنوان مثال تا پیش از این مسئولی بابت بحث های دانش بنیان در پارک نداشتیم ولی اکنون کارشناس خدمات فناوری و دانش بنیان پارک علم و فناوری مسائل این حوزه را پیگیری می کند.

آقائی تصریح کرد: بر اساس تلاشی که در پارک علم و فناوری و با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام گرفت موفق شدیم کریدور خدمات دانش بنیان را به داخل استان یزد منتقل کنیم. بر این اساس بسیاری از حمایت های مربوط به توانمندسازی شرکت های دانش بنیان را تسهیل کردیم و شرکت‌ها دیگر نیاز نیست برای استفاده از حمایت‌ها به تهران مراجعه کنند بلکه در استان یزد و از طریق یکی از شرکت‌های پارک به خدمات ارائه شده دسترسی دارند.

کارشناس خدمات فناوری و دانش بنیان پارک علم و فناوری یزد گفت: همچنین یک کانال و راه ارتباطی با شرکت دانش بنیان ایجاد کرده ایم که برای اطلاع رسانی فرصت‌های مختلف و حمایت‌ها از آن استفاده شده و  از طرف دیگر از این طریق در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفته و پیگیر رفع آن هستیم.

وی با اشاره به پررنگ‌تر شدن توجه به شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: خوشبختانه علاوه برمعاونت علمی همکاری‌های خوبی با ادارات دیگر نیز شکل گرفته و تسهیلاتی که سایر ارگان ها برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر می گیرند نیز افزایش داشته است.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد