Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/قاسمی پور

از قتل عام ایرانی در منی تا دست دادن اتفاقی در نیویورک


مگر دولت روابط حسنه ای با عربستان ندارد که نتوانست برای وزرایش ویزا بگیرد؟ براستی این تمام توان یک دولت مقتدر در حفظ و حراست جان و مال زائران خود است؟ دولتی که اوج دغدغه وزیر امور خارجه اش «شکستن تابوی دست دادن با اوباماست»!

سرو ابرکوه؛

مصطفی قاسمی پور در یادداشتی نوشت: خبر ناگوار و در عین حال تحیر آور بود: ده ها ایرانی طی حادثه ای مشکوک در منی قتل عام و صدها نفر زخمی و ناپدید شدند. رویدادی تلخ و تکان دهنده که بار دیگر زخم کهنه کینه ما را نسبت به آل سعود زنده و خاطره تلخ کشتار حجاج را یادآور شد.

در این بین اما چشم ها به سمت دستگاه دیپلماسی بود تا ضمن اقدامی سریع و عاجل در برخورد با خاطیان و مسببان، تمام ظرفیت های خود را به میان آورده تا بیش از این خانواده های زوار در استرس و ملت در اندوه نباشد، ولی هرچه زمان به جلو میرود گویا قرار نیست از این دستگاه ثمری چیده شود.

در عصر بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی، نه تنها نماینده رئیس جمهور نیز به نیویورک راه داده نشد بلکه ناموس نوجوان ایرانی نیز در فرودگاه در امان نماند و حالا عزت و احترام چنان پیش رفته که جان ایرانیها هم در خطر است گرچه مسبب و عامل اصلی فاجعه منی دستگاه نجس آل سعود است ولی افسوس که ای کاش شاهد سستی دستگاه خارجه نبودیم.

ریاست محترم جمهور که بیش از 600 نفر از مردم کشورش کشته و زخمی شده اند بجای لغو سفر خود و مدیریت میدانی کار، در آمریکا با هیات های مختلف جلسات کذا و کذا برگزار می کند و در حالی که چند ساعتی به مهلت حضورش در آمریکا نمانده سفر را نیمه تمام!! می کند و برای پیگیری کشتار منی به کشور می آید؛ روغن ریخته ای که خیلی دور نذر امامزاده می شود تا توپخانه رسانه ای اصلاحات بتواند از آن بهره برداری لازم را بکند.

از زانو زدن ظریف جلوی امیر کویت و خواهش او جهت واسطه گری خدمت امیر عربستان که بگذریم، ماجرای وقت ملاقات ندادن وزیر خارجه عربستان که دستش آغشته به کشتار یمن نمی توان براحتی بگذریم. دستگاه دیپلماسی خندان ما با راهبرد برد برد حتی نمی تواند در قبال کشتار ده ها نفر از هموطنانش یک وقت ملاقات ساده بگیرد!!

داستان تاسف بار دیگر اینکه، عربستان حتی به وزیر دولت تدبیر و امید نیز ویزا نداد تا نماینده دولت جهت پیگیری و مطالبه کار وارد این کشور شود!! و وزیر بهداشت نیز نه از طریق پرواز داخلی بلکه با عزیمت به دوحه و با کلی طول سفر و مکافات توانست خود را به عربستان برساند؛ آن هم چند روز بعد از قتل عام صورت گرفته!!

صدا و سیمای ما البته در اخبار خود یک مورد تکراری دارد: پیگیری و تماس تلفنی معاون عربی وزارت خارجه از کاردار سفارت عربستان در ایران!! این علی الظاهر اصلی ترین و کلیدی ترین اقدام دولت در خصوص مطالبه بحق ملت است!! تماس تلفنی با کاردار!

خانم سخنگو نیز اغلبا پشت تریبون محکوم می کند و حتی بسیج دانشجویی مجوز تجمع اعتراض آمیز جلوی سفارت عربستان نمیگیرد!!

این همه در حالی رخ میدهد که ایران اکنون رییس جنبش عدم تعهدهاست. مجموعه ای از 120 کشور که بسیاری از آنها مسلمانند؛ براستی چرا ایران این ظرفیت مغفول را بالفعل نکرده و مطالبه ای جهانی علیه دولت خونخوار سعودی براه نمی اندازد.

سوال اساسی اما اینجاست: مگر ظریف روابط حسنه ای با عربستان ندارد و مگر همین پارسال با سعود فیصل دیدار نداشت؟

مگر عفت مرعشی همسر مکرمه آقای هاشمی مدعی روابط قوی با آل سعود نیست تا جایی که تنهایی برای بهبود روابط به این کشور رفته بود؟

مگر آقای هاشمی از دوستان نزدیک فهد نبوده و با روابط خانوادگی نداشته؟ پس چرا در پس تمام این روابط خوب و لبخندی حتی ویزا هم به دولت مورد حمایت هاشمی داده نمی شود؟

کشور در التهاب جانکاه عزیزانش سوخت و ما حتی نتوانستیم به دولت مسبب این کشتار تلفن بزنیم! ملت در اندوه این روزهای سخت متحیرند و رییس جمهور ما در نطق سازمان ملل خود میگوید: سیاست ما این است که در فضای جدید، حرکت صلح جویانه خود را در منطقه، بر مبنای همان قاعده برد برد، ادامه دهیم و به نحوی عمل کنیم که همه، در منطقه و جهان از مزایای این فضای جدید بهره‌مند شوند. می‌توانیم از این فرصت برای توجه به آینده و اجتناب از تمرکز بر گذشته استفاده کنیم و روابط خود را با کشورهای منطقه، بویژه همسایگانمان، بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و جمعی، بازسازی کنیم.

حقیر منکر برخی زحمات صورت گرفته توسط دولت نیستم ولی براستی این تمام توان یک دولت مقتدر در حفظ و حراست جان و مال زائران خود است؟ دولتی که وزیرش اوج دغدغه اش شکستن تابوی دست دادن با اوباماست...

انتهای پیام/ ک




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد