Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در هم‌اندیشی مسئولان یزد مطرح شد

استانداریزد:امربه معروف ونهی ازمنکر با زور امکانپذیر نیست/ معاون دادگستری استان یزد:«عیسی به دین خود، موسی به دین خود»ترویج بی تفاوتی است


جلسه هم‌اندیشی امر به معروف و نهی از منکر امروز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و افراد تاثیرگذار در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد و راهکارهایی برای احیا و اجرای این فریضه پیشنهاد شد.

به گزارش سرو ابرکوه، رئیس کل دادگستری استان یزد در این جلسه با بیان اینکه یکی از مهمترین آسیب‌های امر به معروف و نهی از منکر درجامعه ما، عدم وجود یک ساختار و چارچوب اصلی و اساسی است، اظهار داشت: این فرایض مهم که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته‌اند، نیازمند یک قانون جامع و کامل هستند.

محمد رضا حبیبی با تاکید بر اینکه اجرای لسانی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مردم است تاکید کرد: برای اجرای این فریضه مهم، باید چارچوبی ترسیم شده و نحوه اجرای  آن مشخص شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه یکی از مهمترین آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، پیشگیری از وقوع جرم است، خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که نسبت به پیرامون خود بی تفاوت باشد هرگز حرکت رو به تعالی نخواهد داشت.

امر به معروف و نهی از منکر تبلور احساس مسئولیت شهروندان است

وی ادامه داد: تبلور احساس مسئولیت شهروندان نسبت به یکدیگر در نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر است که از مهمترین فرایض دینی است و متأسفانه به فراموشی سپرده شده است.

حبیبی با اشاره به برگزاری همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر در آبانماه سال جاری در تهران یادآور شد: در نظر است با همکاری و تبادل نظر با فرهیختگان و صاحب نظران استان، طرح جامع و کاملی برای اجرایی شدن اثر گذار و ضابطه مند این فرایض تدوین و به مرکز پیشنهاد شود.

استاندار یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس اصل هشتم قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه­­ ای همگانی است و همه باید نسبت به هم احساس مسئولیت کنند، اظهار داشت: با توجه به قانون اساسی، در جامعه مردم نسبت به دولت، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم مسئولیت دارند و باید معروفات و منکرها را گوشزد کنند.

 

 

اجرای امر به معروف و نهی از منکر با زور و تهدید امکانپذیر نیست

میرمحمدی، احیاء و اجرای این فریضه مهم الهی را بسیار مهم و در عین حال پیچیده ارزیابی کرد و بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر با زور و تهدید امکان ­پذیر نیست بلکه باید با معرفی ارزش­ها و هنجارها در مقابل ضد ارزش­ها و ناهنجاری­ها جامعه را به سمت تعالی سوق داد.

استاندار یزد با اشاره به عدم وجود چارچوب مشخص در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، ابراز داشت: همه مردم از نظر حق و حقوق برابر هستند و باید مشخص شود چه کسانی پیشگامان این مسئله باشند و به چه شکل اجرا کنند.

وی با اشاره به وقفه 16 ساله لایحه قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با هم­ اندیشی با افراد مختلف و طیف ­های گوناگون، ابعاد مختلف این مسئله بررسی شود تا راهکارهای تدوین و تصویب یک قانون جامع تحصیل شود.

معاون فرهنگی دادگستری استان یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر گام موثری در پیشگیری از وقوع جرم است.

محمدرضا عرشیان افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فرایض دینی است که در آیات، احادیث و روایات بسیاری به آن تأکید شده است.

"عیسی به دین خود، موسی به دین خود" ترویج بی تفاوتی است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عده­ای با ادبیات "عیسی به دین خود و موسی به دین خود"، به دنبال ترویج بی تفاوتی در جامعه هستند که این خود بزرگترین آسیب در نظام اسلامی است.

معاون دادگستری استان یزد بیان کرد: جامعه ­ای که افراد جامعه نسبت به پیرامون خود بی­تفاوت بوده و نسبت به مسائل اطراف خود هیچ عکس ­العملی نشان ندهند، مریض است و باید در راستای رفع این مشکل فکر اساسی کرد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است اتخاذ تدابیر خاص و راهکارهای مناسب است تا این فرایض مهم الهی در حاشیه کج سلیقگی­ها و فرد گرایی­های قرار نگیرد.

عرشیان عنوان کرد: باید با تجزیه و تحلیل، راهکارهای اجرای صحیح و اثرگذار این امر الهی مشخص شود.

منبع: مهر




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد