Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

رئيس بيمارستان خاتم النبياء(ص) خبر داد:

افتتاح فاز اول طرح توسعه‌ي بیمارستان ابرکوه تا قبل از زمستان سال جاري


رئيس بيمارستان خاتم النبياء ابركوه از افتتاح فاز نخست طرح توسعه‌اي اين بيمارستان تا قبل از زمستان سال جاري خبر داد.

به گزارش سرو ابرکوه، استان يزد به لحاظ ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي درماني و ارئه خدمات پزشكي از استان‌هاي شاخص كشور بشمار مي‌آيد به نحوي كه در سال‌هاي اخير نه تنها بيماران بومي استان را تحت پوشش قرار داده بلكه پذيراي بيماراني از استان‌هاي همجوار و در برخي حوزه‌هاي پزشكي، بيماراني از خارج كشور بوده است.

با اين وجود در برخي از شهرهاي دور افتاده‌ي استان اين وضعيت آنچنان مطلوب نيست و علي‌رغم بسته‌هاي تدارك ديده شده در طرح تحول سلامت، كمبود امكانات و پزشك منجر به بروز مشكلاتي براي مردم اين مناطق شده است.

بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان ابرکوه كه علاوه بر مردم اين منطقه، بيماران مناطق همجوار در ديگر استان‌ها را نيز پوشش می‌دهد، يكي از مراكز درماني دولتي استان به شمار مي‌رود كه با وجود بعد زياد مسافت تا مرکز استان،  از امکانات لازم برای پاسخگويي مطلوب به بيماران برخودار نیست.

رنجش خاطر ابركوهي‌ها از كمبودهاي درماني

مراجعان به اين مركز درماني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مي‌گويند: با وجود اجراي طرح تحول نظام سلامت، تاكنون تخصص جدیدی به بیمارستان اضافه نشده است و این بیمارستان همچنان از نداشتن متخصص ارتوپدی و بخش آی.سی.یو که نیاز جدی مردم منطقه است، رنج می‌برد.

آنها از دلایل کمبود پزشک متخصص در بیمارستان را نبود فضاهايي مجهز برای اقامت پزشكان می‌دانند و اظهار می‌کنند: پزشکانی که در بیمارستان حضور دارند نيز بعضاً از تجربی کافی برخوردار نیستند و غالباً به تازگي از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

اهالي ابركوه از اعزام‌هاي متعدد بيماران خود به دليل کمبود امکانات درماني و پزشک در شهرشان ابراز نارضايتي مي‌كنند و مي‌گويند: گاهاً برای کوچکترین اقدامات درماني نيز مجبور هستيم به بیمارستان‌های شهرهای ديگر استان مراجعه كنيم.

البته با اين وجود، آنها رفتار خوب پرسنل و وضعيت مطلوب ساختماني بیمارستان را از جمله نقاط قوت بیمارستان خاتم الانبیا ذكر مي‌كنند.

 

امكانات درماني ابركوه كمتر از تفت و مهريز
سرپرستار يكي  از شیفت‌هاي اين بيمارستان نيز به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، می‌گوید: بیمارستان خاتم النبياء ابرکوه علاوه بر مردم شهرستان، بيماران مناطق شمالي استان فارس را نیز پوشش می‌دهد و این در حالی است که امکانات آن حتی از بيمارستان‌هاي شهرهاي تفت و مهریز که شهرهایي نزدیک به مرکز استان هستند نيز کمتر است و گاهاً به همين دليل نيز بيماران را به اين شهرها جهت درمان اعزام مي‌كنيم.

وي درباره شلوغی اورژانس بيمارستان به ويژه در روزهای پاياني هفته نيز اظهار مي‌كند: در حال حاضر، اورژانس بيمارستان از خدمات هفت پزشک عمومی بهره مي‌گيرد و با وجود عدم جايگزيني سه پزشك عمومي كه قبلاً از بيمارستان رفته‌اند، در این رابطه با کمبود جدی مواجه‌ايم.
وي با اشاره به تلاش‌هاي پزشكان و كادر درماني بيمارستان براي ارائه خدمات به بيماران با وجود کمبود‌های زيادي كه وجود دارد، اين زحمات را ارج مي‌‌گذارد.

 

انتظارات بالاي مردم از بيمارستان ابركوه
دکتر "امیدواری" از پزشکان شیفت بيمارستان هم با اشاره به فعاليت دو ساله‌اش در اين بيمارستان، از 100 نمره تنها 50 نمره به اين بيمارستان مي‌دهد و به خبرنگار ما مي‌گويد: قاعدتاً انتظارات مردم از بیمارستان بالاست و این موضوع در كنار كمبود امكانات موجب شده كه به خدمات اين مركز درماني، نگاه شاياني و مطلوبي نداشته باشند.

البته وی شلوغی بیمارستان و کمبود پزشکان عمومی را تنها مختص روزهای آخر هفته نمی‌دادند و تاکید می‌کند: این ازدحام را ديگر ايام هفته نیز مي‌توان احساس كرد.

مكاتبات متعدد با مركز استان براي افزايش تخصص‌ها

دکتر "محمدعلی شیخی" رییس بیمارستان خاتم الانبیا ابرکوه با بیان این که مطالبات مردم بحق است و بيمارستان  تمام تلاش خود را برای برآوردن اين نيازها و مطالبات انجام می‌دهد،‌ اظهار مي‌كند: بيمارستان خاتم الانبياء ابركوه در حال حاضر از تخصص‌های جراحی عمومی، زنان و زایمان، بیهوشی، داخلی، اطفال، قلب و رادیولوژی برخوردار است.

وی مي‌گويد: متاسفانه اين بيمارستان با وجود مطالبه‌ي جدی مردم، فاقد تخصص‌هایي مانند چشم، گوش و حلق و بینی و همچنين ارتوپدی است كه در اين رابطه نيز تاکنون مکاتبات متعددی با مرکز استان صورت گرفته است؛ هرچند كه حضور این متخصصان نيز نيازمند فراهم شدن شرايط حضور آنها يعني تجهیز بیمارستان و امکانات رفاهی آنان است.

رییس بیمارستان خاتم الانبیاء در مورد گلایه‌ي مردم درباره ازدحام بیش از اندازه بیمارستان در روزهای تعطیل و کمبود پزشک عمومی در اين مركز درماني نيز تصریح می‌کند: کلینيک بیمارستان علاوه بر پزشک شیفت اورژانس، در روزهای تعطیل با حضور پزشکان عمومی آماده خدمت‌رسانی به همشهریان است.

نبود سی.تی.اسکن و ام.آر.آی در ابركوه

 

شیخی راجع به اعزام بيماران به ديگر مراكز درماني استان هم عنوان مي‌كند: اکثر اعزام‌های بیمارستان مربوط به نبود تخصص‌هاي سی.تی.اسکن و ام.آر.آی در بيمارستان است ولي با اين حال به منظور توانمندسازی بیمارستان گام‌های موثری برداشته شده که از آن جمله مي‌توان به اختصاص دو پزشك متخصص زنان و زایمان با توجه به مراجعات زياد از شهرستان و شهر های همجوار اشاره كرد.

وی در ادامه با رضايت‌بخش خواندن درصد اشغال تخت‌هاي اين بيمارستان، خاطرنشان مي‌كند: البته با همت دانشگاه علوم پزشکی یزد، طرح توسعه‌ي بیمارستان خاتم النبياء ابركوه با سرعت خوبی در حال انجام است و فاز اول آن تا قبل از زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شيخي در پايان نيز راجع به تاثير اجراي طرح تحول سلامت بر ارائه خدمات درماني به مراجعان به اين مركز، اظهار مي‌كند:  با توجه به اين كه اکثر مراجعان بیمارستان ابرکوه از اقشار کم درآمد جامعه هستند، اجراي طرح تحول نظام سلامت موجب كاهش هزينه‌هاي درمان بيماران مرجعه‌كننده به اين بيمارستان شده است.

ایسنا

انتهای پیام / ک
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد