Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

طلبه های ابرکوهی در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه:

بار علمی حوزه نسبت به دانشگاه بالاتر است/ نمی خواستم آموزه های دینی ام تقلیدی باشد


طلبه های ابرکوهی وجود مدرسه علمیه کوثر در ابرکوه را، جهت توسعه و گسترش بار علمی و دینی خواهران، ضروری و مفید معرفی کردند.

به گزارش سرو ابرکوه، مدرسه علمیه کوثر خوهران ابرکوه به عنوان یکی از مراکز علمی و فرهنگی شهرستان از ابتدای تاسیس تا کنون برنامه های فرهنگی بسیار برجسته ای را در سطح شهر و مدارس اجرا کرده است.

اردوی زیارتی سیاحتی به مشهد مقدس یکی از برنامه های این مرکز علمی است که برای سومین سال متوالی انجام می شود و امسال نیز، اجرا شده است.

ختم 30 هزار صلوات، بازدید از نمایشگاه فضیلت زیارت، حضور در حرم رضوی و استفاده از برنامه های فرهنگی این مکان مقدس از برنامه های این اردو بود و خبرنگار سرو ابرکوه در حاشیه این برنامه فرهنگی، با حضور در بین تعدادی از طلاب پایه اول این حوزه، گپی صمیمانه را تهیه و ارائه کرده است که در اینجا می خوانید.

 

عملکرد طلاب بهترین راه تبلیغ حوزه ها است

فاطمه شریف زاده که فوق دیپلم نقاشی از دانشگاه یزد است اظهار کرد: از همان ابتدا به رشته های نقاشی و مرتبط با حوزه علوم هنری علاقه مند بودم و سعی کردم در همه حوزه ها وارد شوم و احساس می کنم که در این رشته موفق بودم هر چند سختی های خود را داشت.

 شریف زاده با انتقاد از وضعیت ظاهری دانشگاه ها گفت: با وجود اینکه معدل بالایی داشتم اما محیط دانشکده هنر به گونه ای بود که ادامه تحصیل را مشکل می کرد واین ضعف دانشگاه های کشور اسلامی ما است و همین باعث شد دانشگاه را رها کرده و مسیر زندگیم را تغییر دهم.

این طلبه پایه اول مدرسه علمیه کوثر ابرکوه تصریح کرد: حوزه بر موقعیت زندگی من تاثیر فراوانی داشته و خیلی خوب و سازنده است، با اینکه دو بار به صورت غیر حضوری به فضای حوزه وارد شدم و هر بار رها کردم اما اکنون از شرکت حضوری در این فضا بسیار خرسندم.

وی با بیان اینکه دروس حوزه قدمتی فراوان دارد افزود: این راه علمی هیچگاه کهنه نمی شود، حتی اگر حوزه مجازی هم راه اندازی شود که بسیار خوب است ولی هیچ چیز جای حضور فیزیکی در حوزه را نمی گیرد.

شریف زاده عملکرد طلاب را بهترین راه تبلیغ حوزه عنوان کرد و گفت: حوزه بر خلاف سایر مراکز علمی کشور، اهلش را می طلبد و علاقه و پشتکار به تنهایی ملاک ورود به این فضا نیست. متاسفانه بعضی طلاب به آنچه می آموزند توجه نمی کنند؛ راس تمامی افعال، رفتار است، بعنوان مثال تجمل گرایی نباید وارد زندگی طلاب شود، اما این مساله هنوز نهادینه نشده است.

وی در پایان گسترش ساعات مباحثه آزاد و کرسی های آزاداندیشی و قرار دادن اصول اعتقادی توحیدی در راس برنامه های رایشنهاد کرد.

 

نمی خواستم آموزه های دینی ام تقلیدی باشد

صدیقه فلاح زاده متولد سال 75، انگیزه خود برای ورود به حوزه را سخنان تاثیر گذار فرج نژاد استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: این استاد گرانقدر 99 درصد آموزه های دینی ما را تقلیدی و تنها یک درصد تحقیقی عنوان کرد و همین دغدغه حضورم در حوزه را بیشتر کرد و با اینکه رشته ام هنر بود به این مسیر قدم گذاشتم.

وی برنامه هایی که در راستای خودشناشی و خداشناسی مانند سیر مطالعاتی که در حوزه علمیه خواهران ابرکوه در حال اجرا است از برنامه های ویژه این مرکز علمی عنوان کرد.

 

هدفم تقویت ایمان بود

زهرا فیروز آبادی طلبه پایه اول حوزه که متولد سال 73 و فوق دیپلم حسابداری است می گوید: با هدف تقویت ایمان حوزه را انتخاب کرده ام و تا کنون بر روی من تاثیرات زیادی داشته است.

وی ضمن بیان اینکه دائی ام یکی از مشوقان اصلیش است، افزود: برنامه های متنوع فرهنگی و حضور سخنرانان به مناسبت های مختلف، از نقاط مثبت برنامه های حوزه ابرکوه بوده است.

 

اینکه «حوزه محل رشد تحجر است!» تبلیغ دشمن است

محدثه زارع متولد سال 74 و دیپلم ریاضی فیزیک که حافظ کل قرآن کریم و فارغ التحصیل مدرسه سفیران بهشت گفت: نیاز جامعه امروز ما به دروس دینی است و ما باید جامعه را به سمتی ببریم که خداوند در سوره توبه می فرماید: باید گروهی که در مسیر دینی به درجه اجتهاد برسند و به دیگران انتقال دهند.

وی تبلیغات برای ورود به حوزه را یکی از راه های آشنایی اش با حوزه علمیه بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه دیدگاه مردم در مورد حوزه منفی است و نوع پوشش و تحجر و... را در اذهان مجسم می کند اما باید گفت که اولا اگر زنان ما در حوزه ها نسبت به حجاب خود حساسیت بیشتری دارند اجرای عملی دستورات قرآن است نه تحجر؛ متاسفانه دشمنان برای دور کردن مردم از مسیر های دینی از هیچ راهی فروگذاری نمی کنند.

وی در ادامه دروس حوزه را در رفتارهای شخصی و اجتماعی بسیار موثر عنوان کرد.

 

دروس حوزه مراقبه را در زندگی شخصی بیشتر می کند

مرضیه عباس زاده فارغ التحصیل علوم انسانی، نیز گفت: با ورود به حوزه علمیه، مراقبه در زندگی خصوصی من بیشتر شده است و سعی می کنم درس های این حوزه را با زندگی تطبیق دهم.

عباس زاده توصیه کرد: باید دروس حوزه به صورت عملی کار شود، تا تاثیر فراوانی داشته باشد.

 

بار علمی حوزه ها نسبت به دانشگاه بالاتر است

زهرا زارع 20 ساله و فارغ التحصیل علوم تجربی مشوق خود را دوستش معرفی کرد و گفت: متاسفانه بار علمی دانشگاه کم است و همین علت حضورم تحصیل علوم دینی شد و دروس و فضای حوزه تا کنون تاثیر فراوان و مثبتی  بر من داشته است هرچند برای کامل شدن مسائل اخلاقی وقت زیادی لازم است.

وی در پایان پرداختن به آگاهی های سیاسی روز در برنامه های حوزه را خواستار شد.

 

طلبه با روح جامعه سرو کار دارد

نجمه کریمی خواه متولد 76، محصل رشته تجربی و ساکن مهرآباد گفت: خانواده بویژه مادرم مشوقان ورودم به حوزه بودند و تاکنون تاثیر فراوانی بر رفتارم داشته و رعایت نکات اخلاقی را بیشتر در نظر می گیرم.

وی کار طلبه را پرداختن به روح جامعه بیان کرد و گفت: یک طلبه با معنویت و باطن جامعه سرو کار دارد و درآمدزدایی در حوزه ملاک نیست.

 

وظیفه اصلی طلاب پاسخگویی به شبهات است

معصومه فلاح یکی دیگر از طلاب پایه اول مدرسه علمیه کوثر ابرکوه، نیز در پایان افزود: دوست دارم در اصلاح خود و جامعه نقش موثری داشته باشم و در نتیجه با تشویق یکی از دوستان به حوزه آمدم.

فلاح که متولد سال 75 است بیان کرد: هدف از تحصیل علم، اصلاح عمل است و باید این مساله در دانشگاه ها و حوزه ها نهادینه شود؛ و تفاوت حوزه با دانشگاه این است که وظیفه اصلی طلاب پاسخگویی به شبهات روز است.

انتهای پیام/ ک




Your Rating
Average (8 Votes)
The average rating is 4.5 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد