Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

درد دل اهالی شهرک مهر ابرکوه:

تبدیل قنات های اطراف شهرک مهر ابرکوه به زباله دانی/ احداث مغازه و درآمدزایی برای مسجد/ لزوم پیگیری جدی تر مسئولان استانی و شهرستانی


درد دل اهالی شهرک مهر ابرکوه، در خصوص مشکلات و معضلات شهرک مهر و مسجد نیمه تمام آن و پاسخ برخی مسئولان مربوطه، را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش سرو ابرکوه، همزمان با ماه مبارک رمضان و در پی هماهنگی های مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن مهر ابرکوه، جهت بررسی مشکلات اهالی این منطقه، جلسه ای با حضور اهالی و مسئولین شهرستان در مسجد مذکور همراه با اقامه نماز ظهر و عصر، برگزار شد. 

 


اقامه نماز در مسجد نیمه تمام امام سجاد(ع)
قبل از شروع این جلسه، سید حسین مهاجری یکی از ساکنین منطقه شهرک مهر در بیان مشکلات پیش رو، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: کمبود فضای مسجد (در حال حاضر 350 متر مساحت کل مسجد است) نسبت به جمعیت نمازگزار، نداشتن پایگاه بسیج جهت انجام امور فرهنگی، نیمه تمام ماندن ساختمان مسجد و نداشتن تجهیزات همچون: امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسب و ... از جمله مشکلات فعلی مسجد امام سجاد(ع) می باشد.


عدم وجود مکان پایگاه مقاومت بسیج
اعظم اکرمی مسئول پایگاه ریحانه گفت: این منطقه قلب شهرک مهر است و اهالی این منطقه که اکثراً زوج های جوان می باشند، متقاضی احداث پایگاه مقاومت بسیج برای برگزاری کلاس های آموزشی مختلف و پر کردن اوقات فراغت خود و فرزندانشان می باشند.


نبود فضای تفریحی و مسیر طولانی تا مرکز شهر/ بحران آلودگی های ناشی از زباله های قنات
سکینه مشتاقیان از دیگر ساکنین مسکن مهر بیان کرد: در مسکن مهر هیچگونه فضای سبز برای بازی و سرگرمی بچه ها وجود ندارد و مردم مجبورند برای یک ساعت تفریح به مرکز شهر بروند. در حالی که برخی از آن ها وسیله نقلیه نداشته و به علت نبود خط واحد و تاکسی، مجبور هستند برای گرفتن آژانس هزینه کنند.


مشتاقیان افزود: یکی از بزرگترین مشکل اهالی این منطقه وضعیت بحرانی آلودگی های ناشی از فاضلاب های بیمارستان و زباله هایی است، که درون قنات های اطراف ریخته می شود؛ بیماری های مختلف، وجود پشه و حشرات ناقل بیماری و تجمع حیواناتی همچون سگ و گربه از تبعات این آلودگی ها می باشد.

 


احداث مغازه و درآمدزایی برای مسجد
حجت الاسلام بهنام زارع امام جماعت مسجد بقیه الله(عج) مسکن مهر ادامه داد: دو مسجد موجود در مسکن مهر از نظر موقوفه بودن هیچ راه درآمدی ندارند و مردم با خلوص نیت و خیرخواهی تمامی هزینه های آن را متقبل شده اند. لذا در صورتی که زمین های اطراف جهت احداث مغازه واگذار شود، می توان از درآمد حاصل از آن برای هزینه های مساجد استفاده کرد.


زارع افزود: این منطقه فاقد فضای مناسب معنوی و فرهنگی می باشد و بُعد مسافت تا مرکز شهر با وجود مهیا نبودن امکانات ایاب و ذهاب، اهالی این منطقه را از داشتن چنین نعمتی محروم کرده است.

 


توضیحات فرماندار در خصوص مشکلات شهرک مهر
سید نبی رسولی فرماندار ابرکوه پس از شندین مشکلات اهالی مسکن مهر اظهار کرد: اقدامات بسیاری تا کنون در طرح مسکن مهر انجام شده است. تا جایی که شهرک مهر ابرکوه به عنوان مسکن مهر نمونه حتی در کشور برگزیده شده است، اما این نکته که هنوز مشکلات زیادی در این منطقه وجود دارد قابل انکار نیست.


رسولی تصریح کرد: جهت برطرف شدن مشکل آسفالت، شهرداری ابرکوه میزان قابل توجهی قیر وارد کرده است اما انجام این کار نیازمند مشارکت خود ساکنین و اهالی منطقه نیز می باشد. چرا که با توجه به بودجه سالیانه شهرداری، هزینه بالای آسفالت کردن این بخش از عهده نهاد مذکور خارج است.


وی در رابطه با راه اندازی مدرسه مسکن مهر، خاطرنشان کرد: ساختمان مدرسه تکمیل شده و تنها نیازمند تجهیزات مناسب و استاندارد می باشد، که در این زمینه نیز مدیر کل آموزش و پرورش استان قول مساعد داده است، که این مدرسه نیز سال آینده راه اندازی شود. ضمن اینکه در پی گرفتن مجوزهای لازم برای دو شیفت کردن مدرسه نیز هستیم.


فرماندار ابرکوه اذعان کرد: در مجموع برای مسکن مهر وجود 3 مدرسه پیش بینی شده است که به شما اطمینان می دهم 2 باب از این مدارس تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 


شهرک مهر ابرکوه بزرگترین شهرک شهرهای زیر 25 هزار نفر کشور
مهندس سید حبیب زارعی مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن مهر، در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، در خصوص عملکرد اتحادیه در این زمینه گفت: بر اساس آمار و گزارشات که در ذیل به آنها اشاره می شود، شهرک مهر ابرکوه پرجمعیت ترین شهرک در شهرهای زیر 25 هزار نفر در کشور و بزرگترین شهرک در میان شهرستانهای استان یزد است.


زارعی افزود: در حال حاضر بیش از 3500 نفر در حدود 4 سال است که در این شهرک با حداقل خدمات سکونت دارند و از جمله مشکلات و معضلات اساسی آنها می توان به عدم تکمیل آسفالت معابر در برخی از شرکتها، عدم راه اندازی مدرسه (مقطع دبستان)، عدم راه اندازی حتی یک واحد تجاری، عدم مقاوم سازی و درپوش گذاری قنوات، عدم احداث پارک کودک و بوستان، عدم تعیین تکلیف مالیات واحد ها، اشاره نمود.


آسفالت معابر باقیمانده در شهرک مهر به زودی
وی گفت: در یک مدت زمان کوتاه حجم زیادی از سطح معابر شهرک مهر با همکاری اتحادیه، شهرداری و مدیران برخی از شرکتهای تعاونی آسفالت شد و حال نیز می توان این نوید را به ساکنین داد که با توجه به پیگیری و اقداماتی انجام شده در راستای آسفالت معابر باقیمانده شهرک، اتحادیه موفق به جذب و تامین 470 تن قیر یارانه ای شده است.


زارعی بیان کرد: این اتحادیه در نظر دارد با برنامه ریزی جهت انتخاب پیمانکار بمنظور بارگیری، حمل، تخلیه و مهیاکردن دیگر آیتم های لازم، آسفالت معابر باقیمانده را اجرایی کند. ضمنا با توجه به تغییر وضعیت واحد ها از آپارتمانی به ویلایی؛ مساحت معابر شهرک از 4 هکتار به 20 هکتار (200 هزار متر مربع) گسترش یافته است و با گران بودن هزینه ی آسفالت، این خود مزید بر علت تاخیر در آسفالت شهرک می باشد.


پیشرفت 90 درصدی دبستان واقع شهرک مهر
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مسکن مهر ابرکوه، اذعان کرد: در خصوص راه اندازی مدرسه در این شهرک آن هم با توجه به نیاز در مقطع دبستان و بعد زیاد مسافت تا مدارس دیگر تصریح کرد: با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی این پروژه به محض تکمیل، فرآیند بهره برداری از آن آغاز شود.


وی تصریح کرد: در خصوص احداث و بهره برداری از فضاهای مذهبی شهرک عنوان کرد: شهرک مهر دارای دو فضای مذهبی در قالب مسجد می باشد، یکی مسجد بقیه الله که در سال 93 و به همت هیات امنای آن به بهره برداری رسید. دیگری مسجد امام سجاد (ع) می باشد که هنوز تکمیل نشده است، اما با پیگیری و موافقت پیمانکار و همت ساکنین منطقه، ماه رمضان امسال در آن نماز جماعت برگزار می شد.


زارعی خاطر نشان کرد: در جلسه ای که امروز با حضور مسئولین برگزار شد و با عنایت به فرمایشات حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه، مقرر شد؛ تا نقشه ای با توجه به مکان یابی و نیازسنجی منطقه تهیه و توسط دستگاه های مربوطه پیگیری های لازم، جهت تغییرات جدید صورت پذیرد.


وی همچنین افزود: طی مذاکراتی که اتحادیه شرکتهای تعاونی مسکن مهر با کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی استان داشته است، مقرر شد؛ بعد از ماه مبارک رمضان، تیمی جهت بررسی این مساله در محل حاضر شود.


قنات های اطراف شهرک مهر، به زباله دان تبدیل شده است
زارعی در رابطه با سه رشته قنات که در قالب 54 حلقه در سطح شهرک وجود دارد، تاکید کرد: از شروع طرح مسکن مهر تا کنون، در این خصوص جلسات متعددی با حضور مسئولین برگزار شده است، اما متاسفانه هنوز هیچ گونه اقدام عاجلی در این زمینه صورت نپذیرفته است.


مدیرعامل اتحادیه اضافه کرد: در حال حاضر این قنات ها به عنوان یک انبار جهت دفع زباله ها مورد استفاده قرار می گیرد، که اگر هر چه زودتر فکری اندیشیده نشود، شاهد شیوع بیماری های مختلفی در آن منطقه، به غیر از خطرات جانی و مالی خواهیم بود.


وی گفت: این اتحادیه به نمایندگی از شرکت های تعاونی از ساکنین محترم به جهت اعتماد، همکاری و صبرشان تقدیر و تشکر می نماید و امیدواریم در سالی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، در آینده نزدیک تمام موارد فوق به مرحله اجرا درآید.


لزوم پیگیری جدی مسئولان استانی و شهرستانی
زارعی یادآور شد: چرا که ساکنین بزرگترین شهرک مهر کشور (شهرهای زیر 25 هزار) با حداقل خدمات شهری، در حال زندگی می باشند و مدیران استانی و شهرستانی می بایست با جدیت بیشتری موضوعات را پیگیری و با سهل انگاری به مساله نگاه نکنند و از آن عبور ننمایند.


وی از زحمات تمام مسئولان فعلی و سابق استان، رسولی فرماندار، حجت الاسلام حسینی امام جمعه و دیگر مسئولان ذیربط شهرستانی تقدیر و تشکر نمود.


گفتنی است ساکنین می توانند جهت دریافت پاسخ و یا ارائه پیشنهادات و انتقادات خود به دفتر اتحادیه مسکن مهر، واقع در شهرک مهر، خیابان مهر آفرین، قطعه 446 مراجعه و یا با شماره تلفن 03532837282 تماس حاصل نمایند.


انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد