Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مردم بزرگترین روستای ابرکوه از مشکلاتشان می گویند

تهیه دارو با چند برابر قیمت/نبود زیرساخت های تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی قوانین دست و پاگیر مانع سکونت جوانان در روستا شده است


قانون های دست و پاگیر برای سکونت و اشتغالزایی مردم روستای مریم آباد به ویژه جوانان، مشکلاتی به وجود آورده است که شاید در آینده نه چندان دور باعث مهاجرت آنان شود.

خبرنگار سرو ابرکوه در ادامه بررسی مشکلات روستاهای شهرستان، این بار برای شندین گفتنی های مردم مریم آباد به این روستا رفت. روستای مریم آباد با جمعیتی بالغ بر هزار و 400 نفر، بزرگترین روستای بخش مرکزی محسوب می شود.

 


وجود دام ها در منطقه مسکونی روستا علت بروز بعضی بیماری ها
محمد تقی فتاحی بهورز خانه بهداشت روستای مریم آباد در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه اظهار کرد: یکی از مشکلات در زمینه بهداشت و درمان، حضور هفته ای 2 ساعت پزشک در این مرکز بود، که طی جلسه ای با مسئولین مقرر شد روزهای سه شنبه از ساعت 9 تا 14 پزشک عمومی در خانه بهداشت مردم را ویزیت کند. هرچند این مدت زمان بازهم نسبت به جمعیت روستا کم است.

فتاحی ادامه داد: خانه بهداشت مریم آباد نیاز به یک داروخانه کوچک دارد، تا حداقل داروهایی که تقاضای آن زیاد است با سهولت در دسترس اهالی به ویژه سالمندان که امکان رفت و آمد به شهر را ندارند، قرار گیرد.

وی گفت: یکی از معضلات جامعه امروز، اعتیاد است که پیامدهای حاد بهداشت روانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی را به دنبال دارد و مردم این روستا هم با آن دست و پنجه نرم می کنند. حمایت همه جانبه مردم، روحانیت و مسئولین از جمله نیروی انتظامی و حضور روانپزشک لازم است تا برای ریشه کن کردن اعتیاد، قدمی در دراز مدت برداریم و هر روز شاهد رشد آن نباشیم.

فتاحی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بهداشتی این است که اهالی به دلیل نبود مکانی در بیرون از محل سکونت، مجبور هستند دام های خود را در خانه نگهداری کنند. این موضوع باعث ایجاد آلودگی های فراوانی می شود.

 


جوانان روستا برای انجام امور آموزشی از طریق اینترنت در مضیقه هستند
حسین حاتمی زاده جوان ساکن روستا مریم آباد گفت: یکی از مشکلات نبود سالن ورزشی و امکانات تفریحی دیگر برای جوانان این روستا است. به علت اجرایی نشدن عملیات ساخت تنها سالن ورزشی این روستا، بیش از 100 نفر از ورزشکاران هفته ای 4 شب به سالن های ورزشی ابرکوه مراجعه و هزینه های رفت و آمد را متقبل می شوند. لذا بیشتر اوقات فراغت خود را در باغ ها سپری می کنند.

حاتمی زاده ضمن تاکید بر فعال بودن کانون مساجد روستا در انجام برنامه های فرهنگی  خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بعضی مراحل و امور مربوط به آموزش از طریق اینترنت و در کافی نت ها انجام می شود، جوانان و نوجوانان مریم آباد از داشتن این امکانات هم محروم هستند.

 


قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی مانع سکونت جوانان در روستا شده است
حسن فتاحی یکی از اهالی مریم آباد عنوان کرد: زمین هایی وجود دارد که سال های زیادی است که آب روی آن نیست و اصلا کشاورزی در آن انجام نمی شود، حالا که یک جوان می خواهد در آن خانه سازی کند، می گویند زمین کشاورزی را نمی توانید تغییر کاربری دهید. آیا زمینی که حدود 30 سال است آب کشاورزی به آن نرسیده، قرار است در آینده در آن کشت کرد؟ پس تکلیف جوانان ما چیست، در کجا باید خانه بسازند؟

وی افزود: یکی از مشکلات محله این است که عده ای از مردم رعایت نمی کنند و گاهی آبی که با آن شست و شو انجام می دهند را وارد کوچه ها می کنند، که این موجب آلودگی و آزار بقیه اهالی می شود.

 


سرعت اینترنت بسیار ضعیف است
صادق کریمی راننده کامیون گفت: روستای مریم آباد کمتر از دو کیلومتر از شهر فاصله دارد، اما اینترنت بسیار ضعیف و آنتن دهی مناسب ندارد.

کریمی مشکل دیگر مردم این محل را قانون حفظ کاربری اراضی زراعی معرفی کرد و افزود: کشاورزان و باغداران نمی توانند جهت ایمنی، اطراف باغ های خود حصار بکشند.

 


نبود نیروی برق لازم جهت اجرای آبیاری نوین
رضا کریمی یکی از کشاورزان این روستا بیان کرد: مشکلات زیاد است اما به لطف مسئولین برخی از آنها برطرف شده است. حفظ کاربری زمین های کشاورزی و تامین نشدن نیروی برق جهت آبیاری نوین و تحت فشار، یکی از مشکلات اساسی کشاورزان این منطقه است. برخی از کشاورزان اقدامات اولیه برای این کار را فراهم کردند ولی برق ندارند.

وی نبود رمپ ورودی و خروجی در کنار کمربندی جدید، تردد ماشین های سنگین در خیابان اصلی را که باعث تخریب آسفالت ها و زیرساخت های روستا شده است، مشکل دیگر روستا برشمرد.

کریمی با اشاره به زمین های بدون استفاده اطراف روستا تا بلوار امام علی(ع) گفت: اگر مجوز ساخت و ساز برای ایجاد اماکن تجاری داده می شد، موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای جوانان روستا بود.

 


کشاورزان بخاطر نبود حصار نگران سرقت محصولات باغ هایشان هستند
رسول زارع یکی دیگر از کشاورزان روستا گفت: درآمد و امرار معاش خانواده من از درختان میوه ای است که برایشان زحمت می کشم. به خاطر نبود حصار اطراف این زمین ها همیشه نگرانم که مبادا فصل برداشت، سرقت شوند. چرا که به علت سنگین شدن سایه اعتیاد بر سر جامعه و وجود فقر، شاید عده ای دست به هر کاری بزنند.

زارع ادامه داد: مردم این منطقه افراد کم درآمدی هستند و نمی توانند میلیون ها تومان هزینه کند تا مجوز بگیرند.

 


زیرساخت های تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی در مریم آباد فراهم نیست
قاسم کریمی که 10 سال دهیار روستای مریم آباد بود، اظهار کرد: مریم آباد از نظر جمعیت بزرگترین روستای بخش مرکزی است و با توجه به اینکه شغل اکثر مردم آن کشاورزی است، می طلبد که مسولین توجه بیشتری به مسائل مربوط به این شغل داشته باشند.

کریمی افزود: بحث حفظ کاربری زمین های کشاورزی، یکی از مشکلات حادی است که دست کشاورزان را در ساخت اتاق کارگری و حصارکشی باغ ها جهت ایمنی محصولات از سرقت و جلوگیری از ورود جانوران موزی و حیوانات وحشی، بسته است.

وی ابراز کرد: همچنین با توجه به این مطلب که با وجود مسئله کم آبی، بر آبیاری نوین تأکید می شود، اما زیرساخت های آن برای کشاورزان این روستا  فراهم نشده است. در صورتی که نیاز به نیروی برق برطرف می شد، طرح آبیاری نوین به راحتی در اینجا اجرا می شد.

دهیار سابق روستا تصریح کرد: آفات گیاهی که هر ساله خسارت های زیادی به محصولات وارد می کند، موضوع دیگری است که به طور جدی پیگیری نمی شود.

کریمی ضمن تاکید بر حضور موثر عوامل نیروی انتظامی در کاهش ناامنی، بیان کرد: همچنین قانون جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی باعث شده است بعضی زمین های موات اطراف روستا که قابل کشاورزی نیستند بلااستفاده بماند و در مقابل مشکل مسکونی زوج های جوان بر قوت خود باقی است.

مدیر دبستان شهید هاشمی نژآد مریم آباد خاطر نشان کرد: در زمینه آموزشی، روستا از لحاظ وجود مدارس ابتدایی و دبیرستانی مشکلی وجود ندارد، ولی موضوع این است که فرسوده و قدیمی بودن ساختمان های آن هر سال هزینه هایی جهت مرمت و تعمیر ایجاد می کند. بعضی فعالیت های غیر کارشناسی هم در بحث آموزشی انجام می شود که اصلا مورد نیاز نیست.

وی با اشاره به وجود استعدادهای ورزشی در روستا، بیان کرد: مشکلات فراوانی در زمینه ورزش وجود دارد، که باعث رفت و آمد مردم به ویژه جوانان به شهر می شود. در سال 1377 مراسم کلنگ زنی تنها سالن ورزشی روستا با حضور مسئولین انجام شد، ولی تا کنون در همان مرحله باقی مانده است.

 


فرزند 16 ساله ام در این جاده جان باخت
جعفر فتاحی راننده اتوبوس گفت: عبور کامیون ها با بارهای بسیار سنگین و سرعت بالا در جاده مریم آباد به بلوار امام علی(ع)، همیشه خطرآفرین و باعث بروز حوادثی جبران ناپذیر مثل مرگ فرزند 16 ساله خودم شده است.

وی اذعان کرد: این جاده بخاطر مسیر ارتباطی با معادن بیشتر تردد در آن انجام می شود. در هر روستایی حداقل خیابان های اصلی آن سرعت گیرهای استاندارد و تابلو عبور کامیون ممنوع دارد، ولی جاده روستای ما تازه قسمتی از آن توسط بنیاد مسکن آسفالت شد، که معلوم نیست بقیه آن چه موقع تکمیل شود.

 


تردد کامیون ها باعث سلب آرامش اهالی شده است
غلامرضا فتاحی صاحب کافی شاپ که به تردد ماشین های سنگین و سلب آرامش از اهالی در شب اعراض داشت، گفت: وقتی ماشین های سنگ کش، نیمه های شب با سرعت غیرمجاز از اینجا عبور می کنند، مثل این است که زلزله آمده است. چرا مسئولین مانع عبور کامیون ها از مناطق مسکونی نیم شوند.

 


صرف هزینه های چندین برابری دارو برای تهیه آن توسط بیماران
مرضیه خالقی بهورز خانه بهداشت روستای مریم آباد اذعان کرد: در این مرکز اقداماتی در راستای مراقبت از زنان باردار، کودکان و افراد سالخورده و فعالیت هایی از جمله برگزاری جلسات مهارت های زندگی، فرزندپروری و مشاوره انجام می شود.

خالقی ادامه داد: با توجه به جمعیت روستا، حضور چند ساعته پزشک خانواده در این مرکز جوابگوی مراجعه 40 الی 50 نفر در آن زمان معین نیست. بیشتر این افراد هم سالمندان مبتلا به دیابت و فشار خون هستند.

وی خاطر نشان کرد: وجود داروخانه با تجهیزات و داروهای ضروری در این مرکز، برای درمان بیماری های ساده می تواند از صرف هزینه های سنگین و چندین برابری قیمت دارو، جهت مراجعه روستاییان به شهر جلوگیری کند.

 


ایجاد صنایع پرآبخواه اطراف چاه های کشاورزی روستا کار اشتباهی بود
محمد علی کریمی دهیار روستای مریم آباد در ادامه این گزارش در راستای رفع این مشکلات گفت: بزرگترین مشکل مردم روستا، اشتغال جوانان است، که با توجه به خشکسالی های اخیر، اشتغال در کشاورزی و مشاغل وابسته بسیار کمرنگ شده و درآمدزایی کافی وجود ندارد.

کریمی ادامه داد: با توجه به کویری بودن ابرکوه و بی درایتی مسئولین دولت گذشته که صنایع پر آبخواه مثل فولاد را در مناطق آبدهی چاه های کشاورزی اطراف این روستا دایر کردند، بیشتر با برداشت های بی رویه آب و کم آبی روبرو هستیم.

دهیار بیان کرد: در حال حاضر از نظر فضای آموزشی در روستا مشکلی وجود ندارد، چرا که مدارس ابتدایی و دبیرستانی برا دختران و پسران برقرار است. حتی امسال مشکل چند پایه بودن کلاس ها با مشارکت اولیاء جهت تأمین هزینه معلم رفع و کیفت آموزش بهتر شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه مشکل کمبود امکانات رفاهی نه تنها در روستا بلکه در شهرستان هم وجود دارد، گفت: 40 هزار متر فضای سبز و چند دستگاه وسیله بازی در مریم آباد است که نگهداری و آبدهی گیاهان آن سالانه میلیون ها تومان برای دهیاری هزینه دارد. قرار است بودجه ای جهت احداث سرویس بهداشتی پارک روستا هم در نظر گرفته شود، که تا کنون به علت همجواربودن با امامزاده عباسعلی(ع) از این امکانات محروم بود.

کریمی در خصوص تعویق افتادن ساخت سالن ورزشی که در دولت گذشته کلنگ احداث آن زده شد، عنوان کرد: هر چند پیگیری های زیادی صورت گرفت اما با توجه به مشکلات مالی دولت و اینکه به سمت تکمیل پروژه های نیمه تمام رفتند، مسئولان ذی ربط قول دادند در مرحله بعد این پروژه را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: 4 سالن ورزشی در دسترس سریع مردم روستا در مکان های مختلف شهر وجود دارد و بیشتر مشکل روستاییان نبود فضای ورزشی مناسب برای بانوان است. همچنین زمین ورزشی با چمن مصنوعی که مجوز آن اخذ شده است، به زودی احداث خواهد شد.

دهیار روستا مریم آباد خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی و کمبود پزشک، مجوز و اعتبار احداث درمانگاه در کنار امامزاه را گرفته و به زودی پیمانکار شروع به کار می کند.

کریمی افزود: نیاز به وجود کافی نت برای استفاده اهالی روستا احساس نمی شود، اکثرا در خانه هایشان امکانات اینترنتی دارند و کمتر کسی از دفتر ICT روستا (کار این دفتر رفع خرابی های مخابراتی است) که یک دستگاه کامپیوتر جهت رفع نیازها در آن وجود دارد، استفاده می کند.

وی گفت: قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نباید در ابرکوه که شهر کویری است همچون مناطق شمالی کشور یکسان اجرا شود. زیرا جوانان بسیاری به خاطر نبودن زمین برای ساخت مسکن، در ابرکوه ساکن شده اند. حتی محصولات کشاورزی در معرض دستبرد سارقان قرار دارد و کسی مجوز ساخت حصار و دیوار اطراف باغ خود را ندارد.

کریمی متذکر شد: دید مسئولین شهر نسبت به روستا باید تغییر کند، نه روش کاری آنها، که هر کسی در حیطه مشکلاتی که وجود دارد اقدامات لازم را انجام می دهد، اما برای توسعه و پیشرفت روستا باید همگی دست به دست هم دهیم و نگاه کلانی به روستا داشته باشیم. چرا که یکی از پتانسیل های روستا جاده کمربندی جدید است که از کنار امامزاده عباسعلی(ع) می گذرد. با تجهیز کردن این مکان، جذب یک سرمایه گذار و توسعه روستا، موقعیت های مناسب شغلی برای جوانان ایجاد می شود.

وی در پایان با اشاه به این مطلب که دولت گذشته اقدام کارسازی انجام نداده است، گفت: بهسازی قسمتی از پروژه بلوار با اعتبار 300 میلیون تومان، جذب اعتبار 100 میلیون تومانی برای زمین چمن مصنوعی که در دهه فجر افتتاح می شود، آسفالت کردن 12 هزار متر از جاده های مریم آباد و صرف بیش از یک میلیارد تومان جهت ساخت دیوارهای ساحلی، از اقدامات دولت فعلی است.

 

 

 

 


انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد