Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

رئیس آموزشکده فنی شریف ابرکوه:

جو روانی جامعه؛ رکود را پررنگ تر کرده است/ حقوق بگیران؛ رکود را کمتر حس می کنند


رئیس آموزشکده فنی شریف ابرکوه گفت: ضرر رکود اقتصادی بازارها که در نتیجه جو روانی جامعه پررنگ تر شده است، بیشتر متوجه مشاغل آزاد می باشد تا افرادی که حقوق ثابت دارند.

جمشید مشتاقیان رئیس آموزشکده فنی شریف در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، در خصوص وضعیت اقتصادی و رکود بازارهای ابرکوه، اظهار کرد: رکود اقتصادی در شهرستان تابعی از رکود در کشور است. در مجموع هر نسخه ای که برای خروج کشور از این وضعیت، پیچیده شود برای شهرستان نیز کارآیی دارد.


رئیس دانشکده فنی شریف ابرکوه افزود: رکود فعلی در واقع ثمره سیاسیت های دولت در چند سال اخیر نیست، بلکه این روند ممکن است به 10 یا حتی 20 سال گذشته برگردد.


وی گفت: رکود در ابرکوه با توجه به مشاغل موجود تعریف می شود و می بینیم که تقریبا 50 درصد مردم به طور مستقیم و غیرمستقیم، از راه کشاورزی ارتزاق می کنند. در زمینه کشاورزی هم، به علت نبود بازارهای هدف، بحران آب، و محل های مناسبی برای نگهداری محصولات با مشکل مواجه هستیم.


مشتاقیان عنوان کرد: مدیریت بحران آب و روند نزولی قیمت محصولات کشاورزی نیازمند مکانیزه شدن این شغل و استفاده از سیستم های نوین در آبیاری است. در غیر اینصورت کشاورزی در شهرستان مقرون به صرفه نخواهد بود و جز ضرر برای کشاورزان ارمغان دیگری ندارد.


کارشناس مدیریت شهرستان بیان کرد: مشاغل خدماتی نیز وضعیتی بهتر از کشاورزی ندارند، بعضی مشاغل بسیار زیاد و بعضی بسیار کم هستند و هیچ گونه تناسبی با وضعیت تقاضای مردم وجود ندارد. لذا مدیریت مشاغل خدماتی، باید در راستای ایجاد توازن میان مشاغل و تقاضای مردم، برنامه ریزی مناسب تری داشته باشد.


وی ادامه داد: باید بازار هدف این مشاغل نیز مشخص شود. به عنوان مثال یکی از مشاغل خدماتی در ابرکوه عمده فروشی ها می باشند، که باید برای آنها نیازهای مناطق همجوار تعریف شود، چرا که در سطح شهرستان تقاضا زیاد نیست.


مشتاقیان تصریح کرد: نمونه دیگر ظرفیت های شهرستان ابرکوه، صنعت حمل و نقل است که بیش از 10 هزار نفر از مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این شغل امرار معاش می کنند. در این زمینه نیز باید، میزان و نوع بار، مقصد، نوع ترابری و ... به صورت علمی مطالعه و بررسی شود.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در صنعت باید دید وسیع تری وجود داشته باشد. چرا که یک اتفاق نو و جدید در شهرستان است و مانند کشاورزی و مشاغل خدماتی مسبوق به سابقه نیست. با توجه به سند چشم انداز شهرستان، می توان ابتدا وضعیت صنعت موجود را بررسی و سپس میزان ایجاد اشتغال و درآمد آن را، در راستای توسعه شهرستان مورد ارزیابی قرار داد.


رئیس دانشکده فنی شریف تاکید کرد: میزان قابل  درصد از رکود اقتصادی کشور مربوط به نتیجه برجام است و این کاملا در بین مردم ملموس است. بیشتر مردم برای انجام هر گونه خرید و فروش در ا نتظار نتیجه سیاست های دولت و به ویژه برجام هستند.


مشتاقیان ابراز کرد: مردم قبل از مشخص شدن نتیجه برجام، دچار نوعی ترس در رابطه با مسائل اقتصادی هستند. وقتی نتایج برجام مشخص شود، برای مردم یک طیب خاطر فراهم می شود و با خیال راحت فعالیت های اقتصادی خود را از سر می گیرند.


وی اضافه کرد: این رکود اقتصادی؛ که جو روانی جامعه باعث شد، بیشتر خود را نشان دهد؛ در رابطه با کسانی که حقوق ثابت می گیرند، روند ملایمی داشته و می توان گفت ضرری را که مشاغل آزاد متحمل شده اند؛ هرگز متوجه حقوق بگیران ثابت نبوده است.


این کارشناس در پایان، توجه ویژه به مکانیزه کردن کشاورزی، استفاده از سیستم های نوین علمی در این زمینه، استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای گردشگری و میراث فرهنگی و توجه به مشاغل خدماتی را راهکارهایی برای توسعه اقتصادی در شهرستان ابرکوه معرفی کرد.


انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد