Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ مهران فاطمی

حاشیه ای بر صحبت های نماینده پنج شهر یزد در جمع اصلاح طلبان و اعتدالیون


نویسنده ابرکوهی نوشت: جناب صباغیان گفته اند که «در بحث تشکل ها همه دولت ها فقط شعار دادند؛ تنها دولتی که به شعارهایش در این زمینه عمل کرد؛ دولت آقای خاتمی است» باید گفت که نمونه بارز تشکل های مردمی«هیات های مذهبی» است که شکل گیری آن ربطی به دولت اصلاحات ندارد!

به گزارش سرو ابرکوه، مهران فاطمی جغرافی دان و نویسنده ابرکوهی در یادداشتی نوشت:

اخیرا، برادرگرامی جناب صباغیان نماینده محترم مردم شریف ابرکوه، خاتم؛ مهریز، بافق و بهاباد در مجلس در جمعی متشکل از اصلاح طلبان و اعتدالیون، درنشست " شوراها، فرصت ها و تهدیدها" نکاتی را  بیان نموده اند که لازم دیدم در عین احترامی که برای ایشان قائلم و تشکر از تلاش های مثبت ایشان در مجلس از باب حاشیه بر عروه، نکات مختصری را تحت عنوان "گفته اند و می گوییم" تقدیم نمایم.

گفته اند: غرب زمانی  به توسعه رسید که به سمت شوراها حرکت کرد.

می گوییم: دراینکه شوراها می توانند با حرکت صحیح و دانایی محور خود در امر توسعه و پیشرفت  یک جامعه موثر باشند هیچ حرفی نیست ولی در هیچکدام از نظریات مطرح توسعه یافتگی به مدعای شما اشاره نشده است اگرچنین نظریه ای وجود دارد لطف بفرمایند مرجع علمی  آن را هم بیان کنند تا روشن شویم! اگر هم اجتهاد شخصی ایشان است نیاز به پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی دارد که ارائه مستندات آن مزید امتنان خواهد بود!

گفته اند: قدرت فساد می آورد و تنها با قدرت مردم می توان آن را مهار کرد!

می گوییم: قسمت اول حرف ایشان درست است ولی در رابطه با بخش دوم باید گفت برای جلوگیری از فساد، نیاز به نظارت است، نظارت نیز دو بعد دارد: یک بعد،  نظارت درونی و خودکنترلی است  که ریشه در تقوای شخصی دارد و بعد دوم،  نظارت بیرونی است که در واقع همان نظارتهای پیش بینی شده در قانون است و تجربه نشان داده است که نظارتهای قانونی بدون وجود نظارت درونی ابترو غیر موثر است چرا که با وجود این همه نهاد نظارتی باز با مفاسد عجیب و غریب نجومی روبرو می شویم !

گفته اند: شورای شهر باید ترکیبی از تجربه صاحبان تجربه و انرژی جوانان باشد!

می گوییم: ظاهر این کلام زیباست منتها مفهومی در این بیان ایشان مستتر است که نازیبا می نماید و در سایه همین تفکر است که نوعا در حق جوانان ظلم مضاعف می گردد و آن مفهوم نازیبا چیزی جز آن نیست که جوان را برابر با فردی پرانرژی اما خام، بی تجربه و هیجانی تلقی می نماید و ضرورت داشتن تجربه را پیری می انگارد،  شاید ۵۰ سال پیش چنین مفهومی صادق بود ولی امروزه در سایه هوش و ذکاوت فوق العاده جوانان ، توسعه علم و دانش و فناوری و انتقال سریع تجربیات ، به فرموده رهبری عزیز، با جوانانی روبرو هستیم که هم بهتر از پیران امت می اندیشند و هم پویاتر و پرانرژی تر عمل می نمایند!

بنده معتقدم وضعیت امروز شهرهای ما محصول فکر و اندیشه و فعالیت های همان هایی است که از آنان بعنوان افراد باتجربه و غیر هیجانی یاد می شود درحالیکه رسیدن به آرمان شهر اسلامی، آباد، پیشرفته و با نشاط نیازمبرم به حضور تیمی هماهنگ ، فرهیخته، تحول خواه، دارای قدرت تصمیم گیری و جسارت در اجرا و در یک کلام جوان و پرانرژی دارد و البته پیران امت می توانند خارج از فضای شورا ،آنان را از تجربیات خود بهره مند سازند!

گفته اند: اگر دولت های ما ضعیف هستند؛ اگر شوراهای ما ضعیف هستند به علت ضعف مجلس است!

می گوییم: استدلال ایشان بعنوان بخشی از دلایل ضعف دولتها قابل توجیه است منتها تمامی نقاط ضعف را توجیه نمی نماید و دلایل عمده دیگری نیز وجود دارد!

گفته اند : نگاه بلند ما باید این باشد که شوراهای شهر به مجالس ایالتی تبدیل شوند!

می گوییم: در حال حاضر هم شورای استان داریم و هم شورای شهرستان، آنچه که مهم تر از پیشنهاد ایشان  است تحقق مدیریت واحد شهری می باشد که ضرورت دارد امثال  اینچنین نمایندگانی که دغدغه شورا را دارند بجای پرداختن به نظریاتی که قبلا توسط افرادی دیگر مطرح  گردیده و به جد زیر سوال رفته و به چالش کشیده شده  است تلاش خود را مصروف به تصویب و اجرای  قانون مدیریت واحد شهری بنمایند که به صواب نزدیکتر است!

گفته اند: در بحث تشکل ها همه دولت ها فقط شعار دادند؛ تنها دولتی که به شعارهایش در زمینه تشکل ها عمل  کرد؛ دولت آقای  خاتمی است، شکل گیری چنین جمع های مردمی نتیجه عملکرد دولت آقای خاتمی است!

می گوییم: این جمله ایشان جای تامل فراوانی دارد نمونه بارز تشکل های مردمی که ریشه در بافت بومی و مذهبی مردم ایران زمین داشته است همین هیئات مذهبی می باشد که بسترساز و هدایت کننده مبارزات قبل و پس از انقلاب و در حال حاضر نیز بخوبی نقش فرهنگی و اجتماعی خود را ایفا می نمایند و هیچ ارتباطی هم به دولت اصلاحات نداشته است!

پایگاه های مقاومت بسیج که محصول تفکر حضرت امام رضون الله تعالی علیه بود نیز مردمی ترین سمن های ایران زمین هستند که اتفاقا در برهه ای از دولت اصلاحات  شاهد رشد قارچ گونه سمن هایی که بر خلاف اساسنامه خود، کاملا سیاسی و حزبی بودند در برابر پایگاه های بسیج بودیم به گونه ای که یک نفر صاحب چندین سمن بود!

در ثانی رشد صددرصدی سمن های جوانان در دولت نهم و دهم بویژه در استان یزد و همچنین تاکید دولت فعلی بر سمن ها حاکی از آنست که سایر دولت ها نیز اهتمام جدی به این مقوله داشته اند!

البته این اظهار نظر ایشان را به حساب دینی که به لیست امید و اصلاحات داشته اند می گذاریم نه به حساب پشتوانه های دقیق آماری و منطقی!

گفته اند: تراکم فروشی؛ فاجعه وحشتناکی است که در شهرداری تهران در حال رخ دادن است!

می گوییم: شبیه همان فاجعه در کنار خودمان و در محلات بالانشین یزد در حال وقوع است خوبست که نمایندگان محترم مجلس نیز به این مهم که مربوط به استان خودشان هست توجه نمایند تهران  به تنهایی۳۰ نماینده دارد که غصه حوزه انتخابیه خود را خورده و اشک بریزند!

در یزد علاوه بر معضل تراکم فروشی و انبوه سازی، معضل بزرگتر حاشیه نشینی را هم اضافه نمایید که در آینده باعث چالش های فراوانی خواهد شد!

گفته اند: مردم باید قانون اساسی کشور را مانند شماره شناسنامه از حفظ باشند!

می گوییم: احسنت! جانا سخن از زبان ما می گویی، در مالزی مردم علاوه بر قانون اساسی سند چشم انداز خود را هم تحت عنوان ۲۰۲۰ از حفظند حتی راننده تاکسی ها!

— از همه این حواشی گذشته، جناب صباغیان در  یک سال گذشته از عمرمجلس دهم نشان داده اند که الحق و الانصاف به جد، دغدغه مردمی داشته و نماینده موفقی در پیگیری مسائل حوزه انتخابیه خود بوده اند، لذا ، ضمن تشکر از زحمات ارزشمند ایشان، دعا می کنیم که بر این مسیر ثابت قدم مانده و به دعای خیر مردم، موفق وعاقبت به خیر گردند!

ابرنیوز

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد