Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


سیل سیاه در تفت تکرار می شود؟


اگر آنگونه که گفته می شود دوره بازگشت «سیل سیاه» در تفت 30 ساله است، انتظار می رود در سال جاری 1395 نیز چنین سیلی تکرار شود.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از صبح تفت، «سیل سیاه» رخدادی است که دو بار در شهر تفت روی داده و به موجب آن خسارات فراوانی به این شهر وارد شده است.

اولین سیل سیاه در تیرماه سال 1335 یعنی 60 پیش رخداد و شدت سیل به حدی بود که آب از رودخانه شهر تفت که عمقی به حدود 5 متر دارد طغیان کرده بود و برخی شاهدان ارتفاع سیل را 6 متر می دانند.

این سیل که بخاطر حجم خسارات به سیل سیاه معروف شد به علت بارش 10 دقیقه ای باران در مناطق کوهستانی تفت مانند سانیج و آن هم در تیرماه رخ داد.

اما جالب اینجاست که این رخ داد دقیقاً 30 سال بعد یعنی سال 1365 تکرار می شود؛ عظمت این حادثه به حدی بوده که برخی  برای آن دوره بازگشت تعریف کرده و می گوید، هر 30 سال یکبار چنین سیلی تکرار می شود.

اگر آنگونه که گفته می شود دوره بازگشت چنین سیلی 30 ساله باشد باید سالجاری یعنی سال 1395 نیز چنین سیلی تکرار شود.

حال آنکه از طرفی بارش مناسب برف در مناطق کوهستانی تفت و از طرفی پیش بینی بارش های شدید و طولانی باران در هفته جاری، بر این احتمال قوت بخشیده است.

«عباس آرامش» یکی از کارشناسان هواشناسی استان یزد نیز در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه موج بارشی بسیار قدرتمندی هوای استان یزد را دگرگون خواهد ساخت، نوشته است: انتظار می رود بارش ها در مناطق ییلاقی استان بسیار شدید و قابل توجه باشد.

حال باید منتظر ماند و دید پیشگویی ها در مورد سیل سیاه و دوره بازگشت 30 ساله تکرار خواهد شد یا نه!؟

انتهای پیام/م*




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد