Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کارشناس مسائل سیاسی:

ضرورت ایجاد روابط قوی با کشورهای مستقل به‌جای توهم مذاکره‌درمانی توسط دولت


کارشناس مسائل سیاسی گفت: قرار بود به واسطه برجام همه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای به طور کامل لغو شود، اما شاهد آن هستیم که حتی تحریم‌های هسته‌ای هم هچنان وجود دارد.

به گزارش سرو ابرکوه، دکتر محمدمهدی صادقی در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به تصویب تحریم‌های مادر در کنگره و سنای آمریکا گفت: تحریم‌های جامع علیه ایران که اخیرا در آمریکا تصویب شده، هم تجمیع تحریم‌های قبلی است و هم برخی موارد تحریم‌های جدید به آن اضافه شده است. آمریکا تحریم‌های بی‌اثر قبلی را زنده کرده مثل تحریمی که یک دستور اجرایی رئیس‌جمهور امریکا بوده که آن را تبدیل به قانون کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حتی تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان همچنان وجود دارد، گفت: چیزی که مشخص است این است که  در تحریم‌های جدید هم تحریم‌های هسته‌ای وجود دارد، در صورتی که هدف از برجام این بود که همه تحریم‌ها برداشته شود و به ویژه تأکید بر این بود که تحریم‌های هسته‌ای به طور کامل در وهله اول لغو بشود. اما متأسفانه چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که حتی تحریم‌های هسته‌ای هم همچنان وجود دارد. در واقع، علاوه بر تحریم‌های به اصطلاح غیرهسته‌ای که سرجای خودش هست، تحریم‌های هسته‌ای هم همچنان وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در کنار این تحریم‌های جدید آمریکا، دادگاهی هم در این کشور، ایران را به دلایل کلیشه‌ای و واهی همیشگی، ملزم به پرداخت غرامت کرده است. از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز برخی از شخصیت‌های ایرانی را تحریم کرده است. در واقع مشخص است که سلسله‌ای از تحریم‌های جدید و اقدامات خصمانه جدید وجود دارد.  

صادقی در رابطه با نوع مواجهه دولت‌مردان با تحریم‌های خصمانه و جدید آمریکا علیه ایران، گفت: واکنش‌هایی که دولت‌مردان در قبال این خصومت‌های آمریکایی‌ها بروز داده‌اند، از نظر لفظی خوب بوده است اما متأسفانه این‌طور احساس می‌شود که این موضع‌گیری‌های لفظی از نظر اجرایی و عملیاتی پشتوانه ضعیفی دارد. به طوری که حتی برخی صاحب‌نظران معتقدند پشتوانه عملیاتی لازم برای واکنش‌هایی متانسب با خصومت‌های طرف آمریکایی از سوی مسؤولین دولتی در ایران وجود ندارد و در واقع آنچنان عزم و اراده‌ای برای مقابله به مثل نیست.

وی با تاکید بر لزوم پاسخ عملی درخور به گستاخی آمریکا گفت: نباید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند پاسخ‌دهی به تحریم‌های جدید صرفا ابزاری است که از فشارهای اجتماعی داخلی ضربه‌گیری کند و در حوزه عمل اقدام مؤثر خاصی انجام نشود.

صادقی وحدت را لازمه تقابل با توطئه‌های آمریکا دانست، اما در عین حال بر لزوم مطالبه‌گری اجتماعی در قبال شکست برجام تأکید کرد و اظهار داشت: یقینا حفظ وحدت و انسجام ملی در قبال خصومت‌های ایالات متحده لازم است اما در کنار آن فشار و مطالبه جدی اجتماعی و مردمی وجود دارد که  این همه هزینه و وقت و ظرفیت‌های کشور به پای مسیری با عنوان برجام گذاشته شد اما این مسیر در حال حاضر با شکست مبرهن مواجه شده و لازم است که در این رابطه تجدیدنظر صورت بگیرد.

این کارشناس سیاسی بر لزوم تجدیدنظر در رویه امتیازدهی یک طرفه دولت تأکید کرد و گفت: در واقع انتظار این است که این تجدیدنظر در حوزه سیاست‌گذاری کلان دولت باشد و به طور کلی این مسیر تعامل‌گرایی یک طرفه با غرب و در واقع مسیر امتیازدهی‌های پشت سر هم لازم است که تغییر کند و طوری اقدام شود که طرف مقابل احساس کند رفتارهای خصمانه‌اش بدون هزینه نیست و اینطور نیست که در قبال خصومت‌های آمریکا اقدام عملی صورت نگیرد.

صادقی ادامه داد: متأسفانه اروپایی‌ها هم عملا کاری در رابطه با نقض عهد آشکار برجام از سوی آمریکا انجام نمی‌دهند که البته یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند. وقتی که انگلیس و فرانسه و آلمان علیه پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران هم بیانیه دادند، یعنی اینکه اروپایی‌ها با «کدخدا»یشان در  قبال فشار علیه ایران متحدند و دل بستن به مذاکره جدید با امریکا، نیز چیزی جز وقت تلف کردن دیپلماتیک نیست.

وی با بیان اینکه دنیای سیاست بین‌الملل دنیای معادلات عینی و واقعی قدرت است ابزار داشت: دولت بهتر است به جای توهم «مذاکره‌درمانی» در پی ایجاد روابط دوجانبه و چندجانبه قوی با کشورهای مستقل و مؤثر باشد و همزمان بنیه داخلی را در بحث اقتصاد مقاومتی قوی کند که در برابر تحریم غرب صدمه جدی نبینیم. این در حالی است که متأسفانه در اثر سیاست‌گذاری غلط این دولت، ضریب حساسیت‌پذیری کشور ما نسبت به تحریم افزایش یافته است.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد