Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/

غدیر یعنی: اطاعت، خشوع و استمرار حاکمیت دینی


ندایی دلنشین برخاست، کمی تامل کنید، بگویید رفتگان بازگردند و ماندگان برسند. پیامی است که باید به گوش همگان برسد. پیامی که عهد اعلامش را در شب معراج از من ستانده اند.

سرو ابرکوه؛
... ندایی دلنشین برخاست، کمی تامل کنید، بگویید رفتگان بازگردند و ماندگان برسند. پیامی است که باید به گوش همگان برسد. پیامی که عهد اعلامش را در شب معراج از من ستانده اند و قبول 23 رسالت مرا مشروط به اعلام آن نموده اند، همگان متعجب از رنگ پریده رسول اعظم(ص) و تشنه شنیدن پیام مخصوص.
براستی کدام شب؟ کدام عهد؟ پیامبر می فرماید در شب معراج: لیله اسری بی السماء کلمنی ربی جل جلاله ...  فقال یا محمد فقلت لبیک ربی، فقال ان علیا حجتی بعدک علی خلقی.
و این یعنی شروع اصل جریان ولایت از خود خدای باری تعالی. بله اسلام دین حکومت است و حاکمیت دینی واژه ای نو نبوده و نیست بلکه اعصار و تاریخ، خود گواه بر حاکمیت دینی در سیره اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) می باشند و علی(ع) برای چندمین بار برادر، وصی، جانشین و خلیفه بلافصل رسول اعظم (ص) معرفی گردید.
اما از آنجا که ولایت را جز خاشعین پذیرا نیستند، پس مومنین واقعی را باید در پس هر غدیری جستجو کرد و غدیر نیز بارها تکرار خواهد شد اما با تفاوت ظاهری .با رسول ا... بودن ایمان را تکمیل نمی کند.
بلکه گردن نهادن بر منتخب و جانشین او شرط اکمال دین و ایمان است و صحابی بودن و یار امام بودن نیز تنها عنوانی شیرین است که مصادیق آن را جز در گرو عمل نمی توان یافت.
غدیر یعنی تسلیم محض و بی چون و چرا. غدیر یعنی محک عیار ایمان، غدیر یعنی فرق عمل و حرف و غدیر یعنی اطاعت، خشوع و استمرار حاکمیت دینی....
                                                                                               

 

هاشم تقدسی
مهر ماه 1393




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد