Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در 24 ذی الحجه؛

فضیلت روز مباهله + اعمال


روز بیست چهارم ذي الحجه که به نام روز مباهله نام گذاری شده از روزهای بسیار مهمی است که اعمالی به دلیل توجه به این روز در مفاتیح بیان شده است که در اینجا می خوانیم.

سرو ابرکوه؛

روز بیست چهارم ذي الحجه که به نام روز مباهله نام گذاری شده این روز از یک سو روز مباهله اهل بیت علیهم السلام با نصارای نجران است، «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبين» [آل عمران/٦١] و از سوی دیگر نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت علیهم السلام در این روز بوده است.« إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا» [احزاب/33].

این روز، همچنین روز خاتم بخشی امیرالمؤمنین علیه السلام در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله انگشتر خود را در حالت رکوع به سائل بخشید و آیه مبارکه « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» [مائده/٥٥] در شأن آن حضرت نازل شد.

نزول سوره «هل اتی» (سوره ي انسان) در شأن امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام در چنين روزي بوده است.

اعمال مهم این روز؛

اين روز داراى شرافت بسيارى‏ است و در آن چند عمل وارد است:

اوّل: غسل

دوّم: روزه گرفتن

سوّم: خواندن دو ركعت نماز،كه در وقت و كيفيت‏ و ثواب مانند نماز روز عيد غدير است و اينكه«آية الكرسى»در نماز مباهله بايد تا «هم فيها خالدون» خوانده شود.

چهارم: خواندن‏ دعاى مباهله مى‏باشد، شبيه به دعاى سحر ماه رمضان است و با این کلمات آغاز می شود: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ... الی آخر

پنجم: دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس پس از دو ركعت نماز و هفتاد مرتبه‏ استغفار،روايت كرده‏اند بخواند،اول آن دعا«الحمد للّه ربّ العالمين»است.

همچنین در اين روز دادن صدقه به تهيدستان به خاطر پيروى از مولاى همه مردان و زنان با ايمان،و زيارت آن حضرت، شايسته است و مناسب‏تر زيارت جامعه است.

منبع: مفاتیح الجنان و مسارالشیعه




Your Rating
Average (5 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد