Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


مرمت و ساماندهی یخچال خشتی ابرکوه آغاز شد


با توجه به آسیب هایی که در طول زمان بر پیکره یخچال خشتی و به خصوص در داخل بنا وارد آمده، میراث فرهنگی را بر حسب وظیفه ذاتی خود بر آن داشت تا برنامه مرمت و ساماندهی این بنا را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش سرو ابرکوه، یخچال ها از جمله بناهایی هستند که ارتباط مستقیم با معیشت مردم داشته اند. این یخچال ها که به شکل مخروطی و به صورت پله ای بنا شده اند درگذشته محل انبار یخ بوده اند. ارتفاع این یخچال ها اغلب حدود۲۰ متر است و سطح داخل آن که همان مخزن یخ می باشد، گودتر از سطح زمین است. یخچال ها دارای ۴ بخش عمده حوض بند، مخزن یخ، دیوارهای سایه انداز و گنبد بزرگ مخروطی بر روی مخزن هستند.
یخچال خشتی که در ورودی شهر ابرکوه واقع است یکی از بزرگترین یخچال های موجود در سطح شهرستان ابرکوه است. این بنا مربوط به دوره قاجار و به شماره ۷۷۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. اجرای گنبد این بنا به صورت رگ چین و گرد چین و به طرز فوق العاده استادانه با مصالح خشت و گل، اجرا شده است و وجود چوب هایی در ساختار طبقاتی بنا که نقش استراکچری و پخش نیروی وارده را دارند، زیبایی بنا را دو چندان کرده است.
این بنا مربوط به دوره قاجار و به شماره ۷۷۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. با توجه به آسیب هایی که در طول زمان بر پیکره این بنا و به خصوص در داخل بنا وارد آمده، میراث فرهنگی را بر حسب وظیفه ذاتی خود بر آن داشت تا برنامه مرمت و ساماندهی این بنا را در دستور کار خود قرار دهد.
عباس قدیریان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه اظهار داشت: شایان ذکر است که با هماهنگی هایی که با شهرداری ابرکوه صورت گرفته است ساماندهی محوطه این بنا توسط شهرداری در آینده ای نزدیک و همزمان با مرمت داخل آن اجرایی خواهد شد که در همین جا مراتب قدر دانی و تشکر خود را از شهردار محترم دارم.
قدیریان افزود: اقدامات مرمتی بنا شامل: حمل نخاله های موجود در مخزن بنا به بیرون، چیدمان خشت های بدنه داخلی طبق الگوی وضع موجود، بند کشی، کاهگل بدنه داخلی و ساماندهی ورودی بنا می شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در نظر است مرمت و ساماندهی این بنا بطور کامل به اتمام برسد، نورپردازی این بنا نیز با توجه به آماده بودن طرح نور پردازی بنا، همزمان با مرمت آن از طرف میراث فرهنگی اجرا خواهد شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه در پایان گفت: اعتبار تخصیص داده شده به مرمت این بنا در حدود ۱۵۰ میلیون ریال و از اعتبارات استانی است و امید است که کلیه اقدامات تا پایان تیر ماه به اتمام برسد.

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد