Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گزارش میدانی/روایت فروشندگان از بازار شب عید در هرات؛

مغازه های خاتم در آتش رکود/ مردم پس از قیمت گرفتن ناامیدانه از مغازه خارج می شوند!


کمتر از یک روز مانده به تحویل سال نو ، همیشه ماه اسفند رونق بازار فروش عیدانه در هرات شلوغ بود ولی امسال رونق سال گذشته را ندارد و مردم نسبت به پارسال قدرت خرید کمتری دارند.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از طنین خاتم، کمتر از یک روز مانده به تحویل سال نو ، همیشه ماه اسفند رونق بازار فروش عیدانه در هرات شلوغ بود  ولی امسال رونق سال گذشته را ندارد و مردم نسبت به پارسال قدرت خرید کمتری دارند.

 

خرید مردم هرات نسبت به سال گذشته کمتر شده و هنوز بازار گرمای خرید  و تورم صفر درصدی را احساس نکرده اند .

 

با وجود اقدامات متعدد دولت در چند ماه گذشته، شاهد افزایش قیمت در گروه مواد غذایی، میوه و سبزیجات، گوشت و … که مایحتاج ضروری مردم و مورد مصرف مداوم آنهاست، بوده ایم و این مسئله باعث شده که آمارهای اعلام شده در سطح جامعه برای مردم غیر ملموس باشد و تورمی که از کاهش آن دَم می زنند، برای مصرف کنندگان به علامت سوالی بزرگ تبدیل شود.

 

خبرنگار طنین خاتم برای وضعیت بازار شب عید و تهیه گزارش به سراغ تنی چند از فروشندگان رفته است و از آنان در مورد قدرت خرید مردم سوال کرده است .

 

 

روایت فروشندگان از بازار شب عید

یکی از فروشندگان می گوید: سال گذشته در همین زمان فروش فوق العاده ای داشتیم، امسال که آخر اسفند است فروش چندانی نداریم و اکثر مردم فقط برای تماشا به مغازه می آیند.

 

یکی دیگر از فروشندگان که روی صندلی جلوی مغازه نشسته است  و در فکر فرو رفته است وقتی با سوال خبرنگار مواجه می شود اول سری به نشانه تاسف تکان می دهد و  گفت: انگار نوروز امسال را کسی انتظار نمی کشد. مغازه داران و کسبه کمتر مشتری مشتاق به خرید دارند و نامید از رونق بازرشان در شب عید تنها نظاره گر مشتریانی هستند که پس از دیدن و قیمت گرفتن از اجناس از مغازه با یک تشکر نا امیدانه خارج می شوند.

 

یکی دیگر از فروشندگان گفت: خلوت بودن بازار در اسفند امسال چیزی بسیار مشهود است و فروش خوبی تاکنون نداشتیم. فروشندگان و کسبه همیشه روزهای پایانی سال امید به رونق فروش و سود دارند که گویی امسال با کاهش قدرت خرید مردم قابل انجام نیست.

 

وی ادامه داد: یک ماه است که به خودم امیدواری می‌دهم و می‌گویم دو روز دیگر بازار بهتر می‌شود، کمتر یک  روز به پایان سال مانده ولی بازار متأسفانه اصلا خوب نیست.

 

پا به خیابان که می‌گذاریم با اینکه دم غروب است و طبق عرف هنوز باید بازار رونق داشته باشد، تعداد کمتری از افراد را می‌بینیم که قدم می‌زنند و چشمشان به ویترین‌ مغازه‌ها دوخته می‌شود. جلو هر مغازه‌ای هم یک‌نفر بلند تبلیغ می‌کند: «این مغازه آتیش گرفته، آتیش زده به مالش» اما انگار مغازه‌ها واقعا در آتش رکود می‌سوزند و شادی دم عید را نمی‌توان در نگاه فروشنده‌ها و مردم دید.

 

چیزی که این روزها مشهود است خرید و فروش ماهی قرمز و  سفره هفت سین که در آستانه عید نوروز بازار پر رونقی دارد.

 

به گزارش طنین خاتم،  اعلام رشد اقتصادی که دولت از آن یاد می کند، انتظار می رود که آثار سیاست های اقتصادی دولت، در سبد خانوارهای ایرانی مشخص شود اما آن گونه که مردم روایت می کنند، قدرت خریدشان بیشتر که نشده، حتی در برخی موارد کمتر هم شده است.

 

در این میان اگرچه این رشد اقتصادی به گواه آمارهای بانک مرکزی، نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی ایران است، اما مردم که ذی نفعان اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت به شمار می روند، از این رشد اقتصادی حس ملموسی را نداشته و اذعان دارند که قدرت خرید آنها نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت نه تنها بهبود نیافته، بلکه نسبت به دوره ای که دولت در آن رشد را اعلام کرده، کمتر هم شده است.



از سوی دیگر، دولت نیز بارها و بارها کنترل تورم را به عنوان معیاری برای موفقیت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خود مطرح می‌کند و بر این باور است که اگرچه تورم کاهش یافته و راه رسیدن به اعداد تک رقمی را در پیش گرفته است، اما کاهش تورم هیچ گاه به مفهوم ارزانی در بازار نیست و این دو مفهوم باید از سوی مردم با دیدی مجزا نگاه شود.



در واقع، شکافی که میان دیدگاه‌های مردم و ابزارهای سنجش آنها برای کاهش تورم و بهبود اوضاع اقتصادی به کار گرفته می‌شود، متر یکسانی با عقاید دولت ندارد و مردم بر این نکته پافشاری می‌کنند که قدرت خرید آنها کاهش یافته است.

 

البته باید به این نکته توجه داشته باشیم دولت یازدهم طی یک‌سال و نیم گذشته تلاش کرده که هم تورم را کنترل کند و هم اقتصاد را از رکود خارج کند. در همین راستا، کنترل تورم باید به صورتی انجام شود که به دنبال کاهش نرخ بیکاری، اعمال سیاست‌های یکسان‌سازی توزیع درآمد، گرفتن مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و پرداخت یارانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم باشد.

 

با  کاهش‌های نرخ تورم، می‌توان نتیجه گرفت عزم دولت برای افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم جدی است و امید آن می‌رود که در سال 94 با افزایش قدرت خرید مردم و بازارهای پررونق مواجه شویم.

انتهای پیام/ع






Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد