Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در بیانیه جمعی از ورزشکاران ابرکوه مطرح شد

ورزش ابرکوه در سراشیبی سقوط


شهرستانی که در روزهای نه چندان دور اغلب ورزشکاران آن در رده بندی برترین ها، قرار داشتند امروز به دلائل مختلف در ورزش قهرمانی "حرفی برای گفتن" ندارد.

سرو ابرکوه؛ بیانیه ای که در زیر می خوانید، از جمعی ورزشکاران ابرکوه، به این پایگاه ارسال شد و همچنین قبل از آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود.

حال و هوای این روزهای ورزش ابرکوه را نمی توان متفاوت از سایر حوزه های آن دانست، شهرستانی که در روزهای نه چندان دور در اغلب رشته های ورزشی حرف برای گفتن داشت و اغلب ورزشکاران آن در رده بندی برترین ها، قرار داشتند امروز به دلائل مختلف در ورزش قهرمانی "حرفی برای گفتن" ندارد.


بیش از 70 درصد از جمعیت قریب به پنجاه هزار نفری شهرستان، در گروه سنی 15 تا 55 سال قرار دارند، که از آنها به عنوان جمعیت فعال یاد می شود که بحث از آن در موضوع ورزش عمومی می گنجد. اما از این تعداد تنها کمتر از سه هزار نفر جزء ورزشکاران سازمان یافته اند، که به استناد آمار، بیشتر در رشته های کشتی، فوتبال، والیبال و .. در حال فعالیت می باشند.


بررسی نتایج ورزشکاران ابرکوهی در چند وقت اخیر بنا به آمار مستند، بیانگر قرار گرفتن این شهرستان مستعد در سراشیبی بسیار تند نزولی است، که بررسی دقیق تر چند رشته مطرح، موید این موضوع می باشد:


کشتی
روزگاری نام پرآوازه ابرکوه در کشتی استان "لرزه" بر اندام حریفان می انداخت تا جایی که بسیاری از کشتی گیران شهرستان های استان اذعان داشته و دارند که با وجود کشتی گیران ابرکوهی، آنها برای مقام های دومی تلاش می کردند.


امـــــا دلیل این همه ضعف چیست؟ آیا جز به بی برنامگی و سوء مدیریت می توان به چیزی فکر کرد؟


سوالاتی در این بین مطرح است:
1- آیا مدیریت ورزش در جریان مشکلات هیات و کشتی گیران قرار دارند یا به آنها سرکشی گذری داشته اند؟ (منظور وضعیت سالن های تمرین، سطح مربیان و...)


2- آیا مدیریت نگاهی به ملاک های ارزیابی داشتند اند، در شاخص های این ارزیابی (حضور در مسابقات استان، مسابقات لیگ، کلاس داوری، کلاس مربیگری، اعزام تیم، نتایج کشوری، قهرمان ملی، برگزاری اردو، مدال بین المللی، مدال کشوری و...) چه کارنامه ای قابل ارائه است، لطفا به افکار عمومی ارائه شود؟


3- آیا به جای ذکر عوامل کلی و مبهم از قبیل کم کاری و از زیر کار دررفتن کشتی گیران، نبود انگیزه، گلایه از مربیان، دلیل نخ نمای نبود بودجه و اعتبارات، نبود اسپانسر و... نباید در عملکرد خودتان بازنگری کنید؟


آقایان محترم اگه همه چیز در بهترین وضعیت قرار داشت که مدینه فاضله محقق می شد. راستی مگر در گذشته طلایی کشتی ابرکوه، همه این عوامل مهیا بود که امروز فقدان آنها را دلیل افت کشتی عنوان می کنید؟


لطفا به مردم بگویید در یکی دو سال اخیر چه برنامه ای را اجرا کرده اید که امروز به دنبال جواب از آن باشیم؟ کدام رایزنی، کدام جلسات در سطح شهرستان و استان، کدام عوامل انگیزشی، ایجاد کدام شرایط برای ورود بخش خصوصی و خیرین به کشتی و...


آقایان محترم بد نیست در سفرهای سیاحتی خود به مرکز استان، سری هم به هیئات کشتی و اداره های ورزش و جوانان دیگر شهرستان ها نیز بزنید تا معنی برنامه ریزی و کار اصولی را ببینید!!


جایی دیدم که از بی انگیزگی جوانان این دیار از کشتی صحبت شده بود؟!!


به نظرم بحث غیر کارشناسانه و بی ربطی است، چرا که هر کس که حتی یک بار از درب یک سالن کشتی در ابرکوه رد شده باشد، متوجه عشق جوانان این خطه به این رشته خواهد شد. به قول آقای طالقانی رییس اسبق فدراسیون، "کشتی در خـــون این مردم" است. حال باید بررسی کرد که دافعه ایجاد شده  ناشی از چیست؟ چه سهمی از این شرایط به مدیریت ورزشی مربوط است؟


فوتبال
سقوط تیم های شهرستان در مسابقات لیگ برتر استان و منحل شدن تیم های ریشه دار و عدم حضور در لیگ دسته یک، باعث شد که بار دیگر حامیان این ورزش در شهرستان سرخورده و ناامید شوند.


سوال: آقایان محترم آیا سال های نه چندان دور را به یاد دارید، زمانی که با حضور تیم های شهرداری و سرو در لیگ برتر استان، روحیه نشاط، امید و خوشحالی مردم و جوانان ورزش دوست ابرکوهی را فراهم آورد. بی تدبیری، عدم برنامه ریزی و فرو رفتن در خواب رویایی، باعث شد که کور سوهای امید فوتبال دوستان ابرکوهی از بین برود و بار دیگر....


لطفا به افکار عمومی پاسخ دهید که شما برای جلوگیری از فاجعه در فوتبال چکار کرده اید؟ چه اقدام عملی (مادی و معنوی)؟


آیا خود را در مقام قیاس با شهرستان های دیگر در این زمینه قرار می دهید؟ جالب خواهد بود که پرس و جو کنید که شهرستان های رقیب تا کنون برای فوتبال خود چه کار کرده و ما!!!


در حالی که سایر شهرستان ها با تمام توان و قدرت خود در حال هزینه و بسترسازی برای موفقیت تیم هاییشان برای ارتقاء هستند و ما قدر داشته هایمان را ندانستیم. رجوع به مصاحبه های جانسوز مسئولان تیم ها خود بیانگر عدم توجه و نگاه مثبت در این زمینه نیز می باشد.


البته سایر رشته ها نیز وضعیت بیگانه ای با شرایط ذکر شده ندارد، که ورود به آنها را به مجال دیگری خواهیم گذاشت.


جمع بندی: سخن ابتدایی با مدیریت ارشد شهرستان است و آن این که آقای فرماندار لطفا در صورت امکان در گزارش های دوره ای خود بفرمایید از ابتدای کار مدیریت در شهرستان چه اقدام عملیاتی و اجرایی برای ورزش ابرکوه اجرا کرده اید؟ چه جلساتی با چه مصوباتی و چند درصد آنها تا کنون اجرایی شده برای ورزش شهر...


البته علاقمند نیستیم که در خصوص جواب نخ نما و همیشگی اهمیت به زیرساختها و ایجاد بستر لازم برای همگانی کردن ورزش سخنی بشنویم، با وجود اینکه ما هم اعتقاد داریم که ایجاد زیرساخت ها از الزامات است. اما به لحاظ نرم افزاری، برنامه های حوزه تحت مدیریت خود در بخش ورزش چه حرفی برای ارائه دارید؟ از شنیدن آنها خوشحال خواهیم شد.


سخن بعدی با مدیریت ورزش و جوانان است و این که بهتر نیست به جای دادن آمارهای غیرواقعی، وعده های پوچ، امیدهای واهی، کلی گویی و ربط دادن هر موضوعی به جوسازی و مسائل سیاسی به دنبال راهکار و فکری اساسی در مورد ورزش شهرستان باشید.


آقای مدیر مگر نگفته اید نظارت بر عملکرد هیات های ورزشی با شماست، واقعیت این است که عملکرد شما در مدیریت کلان ورزش ابرکوه و هیات های ورزشی از نگاه افکار عمومی قابل دفاع نیست.

لطفا اگر خلاف این فکر می کنید به طور مستند پاسخ دهید.


حرف سوم با روسای هیات های ورزشی است، شماهایی که همیشه از بی مهری های مدیریت ورزش در شهرستان می نالید... سوال ما ورزشکاران این است که آیا داشتن پست و افتخار مسئولیت، تنها به آمدن و رفتن هیات است؟ آیا شما منتظرید یک نفر درب اتاق شما را بزند و بگوید لطفا من را به عنوان اسپانسر قبول کنید؟!!!

یا این که این کار دانش و ارتباط لازم را می خواهد؟


آیا اگر انسان مسئولیتی قبول کند و نتواند از عهده آن برآید، ماندن و اصرار به آن (تحت عنوان خدمت) خیانت نیست؟


چرا که این شهرستان ویژگی هایی دارد که شاید نتوان مشابه آن را در استان و حتی کشور شناسایی کرد، که هرز رفتن آنها گناهی نابخشودنی در پیشگاه الهی خواهد بود.


اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

جمعی از ورزشکاران شهرستان ابرکوه


منتظر گزارشات بعدی در راستای انتشار این بیانیه و جواب مسئولان ذی ربط ورزش شهرستان، در سایت سرو ابرکوه باشید.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


رضا داور فوتبال
ورزش کاراته را نیز اضافه کنید
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۵/۰۵/۳ ۱۰:۳۰.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد