Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در گفتگو با معاون منابع طبیعی خاتم مطرح شد

پیامدهای ناگوار یک دهه خشکسالی بر مراتع و جنگل های خاتم


معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خاتم گفت: شهرستان خاتم طی 15 سال گذشته تحت تاثیر خشکسالی های متناوب بوده و این خشکسالیهای پی در پی خسارات شدیدی به مراتع و جنگل های منطقه وارده کرده است.

به گزارش سرو ابرکوه، معاون منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم اظهار داشت: شهرستان خاتم طی 15 سال گذشته تحت تاثیر خشکسالی های متناوب بوده و این خشکسالیهای پی در پی خسارات شدیدی به مراتع و جنگل های منطقه وارده کرده است.
 
ابوالقاسم فلاحتی گفت: این خسارت علاوه بر خشکیدگی گونه های جنگلی و مرتعی، زمینه طغیان آفات امراض و همچنین بروز خطر حریق را فراهم آورده است.
 
فلاحتی افزود: کل عرصه های طبیعی شهرستان درگیر خشکسالی بوده و بارش های خوب سالیانه برخی از سال ها نیز به دلیل تدوام دوره خشکی از یک طرف و توزیع نامناسب بارش در دوره زمانی از طرف دیگر و نیز توزیع نامناسب در سطح عرصه های شهرستان نتوانسته اثر چندانی بر بهبود وضعیت این عرصه ها داشته باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: بدیهی است اثرات خشکسالی علاوه بر تخریب پوشش گیاهی و منابع آب و خاک مستقیما با معشیت بهره برداران این حوزه نیز در ارتباط بوده و منجر به کاهش شدید درامد بهره برداران شده است.
 
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خاتم گفت: با حسن توجه مسئولین شهرستانی و استانی بویژه فرماندار و مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری استان این اداره  به منظور جبران بخشی از خسارات وارده، پروژه ها و فعالیت های متنوعی طی سالهای اخیر در دستور کار قرار داده که میتوان به اجرای طرح صیانت از جنگل های زاگرس،جنوب و مرکز ایران ، طرح ترسیب کربن، اجرای طرح بیابان زدایی، طرح های مرتع داری و تامین آب شرب دام اشاره کرد.
 
وی افزود: در قالب این طرح ها بیش از هزار هکتار از عرصه های مستعد با گونه های جنگلی بنه و بادام کوهی نهال کاری شده است.
 
فلاحتی تصریح کرد: طرح ترسیب کربن به منظور توانمند سازی جوامع محلی و ایجاد اشتغال پایدار همراه با فعالیت های احیا  پوشش گیاهی در 35 سامان عرفی مرتعی و جنگلی شهرستان در سال جاری آغاز و در دست اقدام است.
 
این مسئول گفت: اجرای عملیات مبارزه با آفات امراض و هرس بهداشتی مناطق جنگلی در قالب پروژه های عمرانی  و همکاری نیروهای بسیج از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
 
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: کنترل سیلاب و استفاده از روان آب بارندگی حداقلی و بارش های رگباری از مهمترین فعالیت های بخش آبخیزداری به منظور بهره گیری از بارش های سالیانه و تغذیه سفره های زیر زمینی طی سنوات گذشته مد نظر بوده است.
 
انتهای پیام / ک



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد