Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد

کاهش 12 هکتار سطح زیر کشت کشاورزی یزد به علت بی آبی


رئیس جهاد کشاورزی استان یزد گفت: به دلیل خشکسالی، مجموع سطح زیر‌کشت استان از 130 هزار هکتار به 118‌هزار هکتار کاهش یافت.

به گزارش یزد رسا، رئیس جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: به دلیل خشکسالی، مجموع سطح زیر‌کشت استان از 130 هزار هکتار به 118‌هزار هکتار کاهش یافته و خسارات ناشی از خشکسالی بخش کشاورزی 830 میلیارد تومان در سال‌94 بوده است. «سیدجمال سجادی‌پور» 33 درصد از این سطح زیر کشت را مر بوط به محصولات زراعی دانست که شامل تولید 523 هزار تن در سال است و در جمع خبرنگاران ادامه داد: سهم محصولات باغی نیز 66 درصد است که معادل 240 هزار تن تولید محصولات باغی است. وی عمده تولید استان را مربوط به پسته خواند و افزود: استان به ترتیب رتبه‌های سوم، چهارم و ششم را در تولید محصولات پسته، انار و زردآلو در کشور دارد.


سجادی پور با بیان این‌که تنوع بخشی در محصولات گلخانه‌ای از اقدامات خوبی است که طی سال‌های اخیر انجام شده است، گفت: محصولات گلخانه‌ای یک درصد از سطح زیر کشت را شامل می‌شود که معادل هزار و 320 هکتار سطح زیرکشت را با تولید 380 هزار تن در سال در برگرفته است.

تنوع بخشی محصولات و کمک به تنظیم بازار
سجادی‌پور با اشاره به این‌که تنوع بخشی محصولات به تنظیم بازار کمک می‌کند و ریسک تولید و افت قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، ادامه داد: ارزش تولیدات گلخانه‌ای استان حدود 1580 میلیارد تومان است و شامل تولید 39‌هزار تن گوجه فرنگی، 37 هزار تن فلفل و 6320 تن بادمجان و 420 تن سبزیجات و 332 هزار تن نیز تولید خیار سبز است.


این مسئول مجموع تولیدات گیاهی را یک میلیون و 144 هزار تن دانست و عنوان کرد: طی سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی رویکرد توسعه کشت گلخانه‌ای و متراکم را در پیش گرفته است تا از این طریق بهره‌وری آب را ارتقا دهد و سطح زیر کشت را بالا ببرد.


سجادی‌پور میزان تولیدات دامی ‌را 315 هزار تن در سال ذکر و تصریح کرد: جهاد کشاورزی به دلیل محدودیت منابع آب به سمت افزایش واحد‌های تولیدی دام و طیور رفته و سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داده است.


وی گفت: گوشت قرمز در استان نیاز به سرمایه گذاری دارد و در حال حاضر 13 هزار تن تولید گوشت قرمز داریم که در حدود 40 درصد وابسته هستیم. همچنین در تولید گوشت مرغ با 53 هزار تن تولید و سرانه مصرف، 25 کیلوگرم بیش از 50 درصد مازاد تولید را داریم.

یزد دارای رتبه نخست کشوری در تولید مرغ
سجادی پور، استان را از لحاظ سرانه تولید گوشت مرغ در جایگاه نخست کشور عنوان کرد و افزود: استان از نظر تولید گوشت کبک و بلدرچین نیز در کشور رتبه نخست را دارد.وی همچنین با بیان این‌که استان در تولید گل‌های شاخه بریده نیز با تولید 17 میلیون شاخه گل در کشور جایگاه مناسبی دارد، ادامه داد: بخش عمده تولید گل شاخه بریده نیز مازاد بر نیاز استان است و از آنجا که گل‌ها بیشتر در تفت و مهریز کاشته می‌شود از کیفیت و بازارپسندی خوبی نیز برخوردار است.

افزایش سطح اراضی تحت اجرای سیستم‌های آبیاری نوین
رئیس جهاد کشاورزی استان با تأکید بر این‌که در بخش آب و خاک رویکرد وزارتخانه به دنبال افزایش بهره‌وری منابع آبی است، تصریح کرد: 2300 هکتار اجرای سیستم‌های آبیاری نوین را در استان داشته‌ایم که در سفر ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.  «سیدجمال سجادی‌پور» 50 هکتار تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و لایروبی 116 رشته از قنوات را از دیگر اقدامات انجام شده، عنوان کرد و افزود: در مجموع در این حوزه 154 میلیارد تومان مصوبات سفر دولت به یزد بوده که در بخش کشاورزی استان 128 میلیارد تومان در حوزه سیستم‌های آبیاری نوین در نظر گرفته شده است. وی ارتقای توان تولید ملی و به خودکفایی رسیدن در بعضی از محصولات زراعی را از اهداف اقتصاد مقاومتی در جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: دولت قصد دارد در پایان سال 99 طرح خودکفایی گندم را از 87 درصد کنونی به صددرصد برساند.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد