Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

یزد پنجمین استان کم تحرک کشور است


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: یزدی هادر مصرف فست‌فود رتبه ششم، در مصرف نمک رتبه سیزدهم، در کمبود فعالیت‌های فیزیکی رتبه پنجم، در دیابت رتبه پنجم، در فشار خون رتبه نهم، را در کشور دارد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزدآوا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در نشست خبری خود به مناسبت روز جهانی غذا گفت: فلسفه نامگذاری امروز به عنوان روز غذا در جهان این است که امنیت غذایی برای همگان برقرار شود و غذای همه مردم جهان تأمین شود. نگاه دنیا این است که الگوی مصرف غذا اصلاح شود و به الگوی اصلی بازگردد.

دکتر محمدحسین مصدق اظهار داشت: تغییر و اصلاح الگوی مصرف یعنی همان تغییر الگوی غذایی، بازسازی و حفظ روستاها و همچنین تغییر الگوی مهاجرت از اهداف روز غذا در کشور است.

وی ادامه داد: حفظ روستاها و ممانعت از مهاجرت از روستاها اهمیت زیادی دارد چرا که روستاها مولد هستند. به عنوان مثال در حال حاضر بخشی از شهر یزد به طور غیرقانونی در حال توسعه است که این خود ناشی از مهاجرت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تأکید بر نقش مهم و تعیین‌کننده رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جامعه افزود: رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی جامعه بسیار مؤثر و تعیین‌کننده هستند و امیدواریم اصحاب رسانه برای نیل به اهداف موردنظر در زمینه غذا و دارو ما را یاری و مسائل لازم را برای جامعه تبیین کنند تا ما نیز در استان بتوانیم برخی الگوهای نادرست را تغییر دهیم.

مصدق تأکید کرد: ما در استان یزد الگوهای نادرستی مانند چربی بالا، قند زیاد، دیابت و... داریم که باید برای اصلاح آن‌ها گام برداریم. به عنوان مثال نان مورد استفاده ما از نمک بسیار بالایی برخوردا است.

وی ادامه داد: نگاه ما این است که کالاها برچسب داشته باشند. باید برچسب اصالت داشته باشند تا اگر مثلا کالایی مضر است و یا موارد مضر دارد برای مصرف‌کننده کاملا مشخص باشد. نگاه ما این است که کالای قاچاق مصرف نشود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: استان یزد در چاقی رتبه چهاردهم را در کشور دارد. در مصرف فست‌فود رتبه ششم، در مصرف نمک رتبه سیزدهم، در کمبود فعالیت‌های فیزیکی رتبه پنجم، در دیابت رتبه پنجم، در فشار خون رتبه نهم، در مصرف میوه رتبه بیست وششم و در مصرف ماهی نیز رتبه نوزدهم را در کشور دارد.

مصدق بیان داشت: بر اساس سبد مطلوب غذایی و آنچه که توصیه شده، سرانه مصرف قند و شکر روزانه 40 گرم است اما سرانه مصرف قند و شکر در کشور ما 66 گرم در روز است. تمام تلاش ما این است که قند جایگزین داشته باشیم و استان یزد تنها استانی است که تاکنون سه جایگزین برای شکر پیدا کرده است. البته برای ارتقا الگوی مصرف و تغییر الگوی غذایی به همت جمعی نیاز داریم و همچنین باید ذائقه هایمان را تغییر دهیم.

 وی عنوان کرد: یکی از بخش‌های اصلی و فعال معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، آزمایشگاه ما است که فقط در شش ماه نخست امسال تعداد نمونه‌های ما 5452 عدد بوده که بیش از 13 هزار آزمایش برای روی آن انجام شده است. آزمایشگاه ما بر روی مواد غذایی مختلف مانند بستنی، نان، سالاد، سالاد الویه، برنج، الکل و... کار می‌کند.

همچنین در ادامه این نشست خبری، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در کشور ما پیشرفت بحث تغذیه و فرهنگ آن، هم‌طراز با پیشرفت‌های صنعتی نبود و همین امر موجب شد تا به بیماری‌های مختلف ناشی از تغذیه مبتلا بشویم. به عنوان مثال میزان بالای قند، چربی و نمک عوامل غذایی مضری هستند که شاهد آن هستیم.

دکتر رضا مورکیان در رابطه با مسئله نان هم عنوان کرد: نان در حوزه دارو و غذا نیست و فقط نان‌های صنعتی هستند که در حوزه ما هستند. البته ما برای نانوایی‌ها و حتی فراورهایی مانند ماست‌بندی‌ها هم ضوابطی را تعیین کرده‌ایم که باید رعایت کنند. امیدواریم با تدوین سند بهبود آرد و نان شاهد بهبود نان باشیم.

وی در رابطه با نشانگر رنگی تغذیه نیز اظهار داشت: نشانگر رنگی تغذیه با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز بر روی برچسب محصولات خوراکی به منظور افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه ایجاد شده است.

مورکیان اضافه کرد: به عنوان مثال رنگ سبز بیانگر وجود میزان اندک قند یا نمک و یا چربی در مواد غذایی است و رنگ نارنجی بیانگر میزان متوسط و رنگ قرمز نیز نشانه میزان زیاد در مواد غذایی است.

وی بیان داشت: طرح نشانگر رنگی مواد غذایی از اوایل سال 95 در استان یزد اجرایی شده است و امسال همه مواذ غذایی که پروانه گرفته اند این برچسب را هم دارند و نصب آن بر روی مواد غذایی اجباری است.

مورکیان افزود: شیرینی‌های سنتی یزد درصد شیرینی‌شان خیلی بالا است و ما آن‌ها را موظف کرده‌ایم که آن را کم کنند. ما سعی کرده‌ایم بر شیرینی‌سازی‌ها نظارت دقیق و جدی داشته باشیم اما علیرغم این نظارت‌ها، همچنان کارگاه‌های زیرزمینی در زمینه تهیه شیرینی وجود دارد. البته ما اقدامات قانونی در این قبال انجام داده‌ایم و از مردم هم می‌خواهیم که اگر تخلفی دیدند حتما گزارش بدهند.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد