Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مهاجرت اجباری برای رسیدن به امکانات معمول زندگی؛

ادامه روند مشکلات احمد آباد منجر به نابودی آن می شود/از 20 هزار متر زمین زیر کشت، فقط 2 هزار متر باقی مانده/ اگر خودمان سرمایه داشتیم، برای دستمزد ناچیز کار نمی کردیم


اهالی روستای احمد آباد عمده مشکلات خود را کم شدن آب و از رونق افتادن کشاورزی، نبودن اشتغال پایدار و در نتیجه مهاجرت و همچنین محروم بودن از حداقل امکانات تفریحی بیان کردند.

در ادامه بررسی مشکلات اهالی روستاهای شهرستان، خبرنگار سرو ابرکوه، این بار به شمالی ترین روستای منطقه یعنی روستای احمدآباد رفت و از شرایط و زندگی اهالی گزارشی تهیه نمود که در ادامه می خوانیم:

احمد عباسیان یکی از کشاورزان روستای احمد آباد عمده مشکل این روستا را کمبود آب برای کشاورزی عنوان کرد و گفت: حدود سیصد نفر از راه کشاورزی امرار معاش می کنند، اما چند سالی است که کشاورزی به علت کمبود آب رونقی ندارد و همه زمین ها در حال خشک شدن است. علاوه بر کم آبی، بیکاری جوانان هم یکی از مشکلات مهم روستا است.

امید پناه که تنها نانوای احمد آباد است، اذعان کرد: به علت اینکه در روستای فیروزآباد و احمدآباد فقط یک نانوایی وجود دارد گاهی با مشکل کمبود سهمیه آرد و تعطیلی چندین روزه نانوایی در ماه مواجه می شویم. ضمن اینکه مشکلات کشاورزی و عدم درآمد کافی موجب مهاجرت عده زیادی از مردم روستا شده است.

نداشتن درآمد کافی و 50 میلیون ضرر مرا مجبور به مهاجرت از احمد آباد کرد
محمد سالاری پناه که پس از 7 سال زندگی در احمد آباد از این روستا به شهر مهاجرت کرده است، تصریح کرد: من در این روستا کشاورزی و دامداری داشتم اما از زمانی که آب قنات شاه آباد از 20 اینچ در ثانیه به 2 اینچ کاهش یافت، کشاورزی از رونق افتاد و به دنبال آن وضعیت دامداری هم راکد شد، من هم به علت اینکه بیش از50 میلیون ضرر کرده و درآمدی هم در روستا نداشتم، مجبور به مهاجرت شدم.

سالاری پناه ضمن بیان اینکه وضعیت فروش شیر هم مناسب نیست، خاطرنشان کرد: اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد و مسئولین رسیدگی نکنند، روستا به کلی نابود می شود.

احمد رستگار یکی دیگر از کشاورزان بیان کرد: من زمانی 20 هزار متر مربع زمین زیر کشت داشتم در صورتی که امروز فقط 2 هزار متر آن زیر کشت می باشد و بقیه خشک شده است، علت آن هم کاهش آب قنات شاه آباد و عدم اجازه کف شکنی و لایروبی از سوی مسئولین است. من پس از 70 سال زندگی در این روستا با چشم خود شاهد مهاجرت جوانان و خانواده های زیادی بودم که بخاطر رسیدن به امکانات مناسب از احمد آباد رفتند.

دستمزدی که در برابر زحمت فراوان می گیریم، ناچیز است
فاطمه کارگر بانوی خانه داری که جهت کمک به مخارج خانواده قالی بافی می کند، ابراز کرد: بازرسان بیمه قالی بافی پس از هر بازدید، مدت زمانی را برای بافت مشخص می کنند و انتظار دارند در این مدت با وجود هر گونه مشکلی، میزان مشخص شده را ببافیم و اگر نتوانیم، اقدام به قطع کردن بیمه می کنند.

کارگر با بیان اینکه از دستمزد خود اصلا راضی نیست، اضافه کرد: دستمزدی که از سوی صاحب کار بابت بافت به ما می دهند در برابر زحمتی که برای آن متحمل می شویم، بسیار ناچیز است و سود آن نصیب اشخاص دیگر می شود؛ اما اگر سرمایه ای داشتیم که می توانستیم خودمان یک کارگاه راه اندازی کنیم دیگر مجبور نبودیم با دستمزد پایین برای دیگران کار کنیم.

امیر حسین امیدوارپناه از کمبود امکانات گلایه کرد و گفت: ما در روستا از امکاناتی که بچه ها در شهر دارند محروم هستیم؛ حتی یک پارک و یا یک زمین بازی مناسب هم نداریم. 

محمد رسول سلیمانی تأکید کرد: برای اوقات فراغت ما هیچ گونه کلاس سرگرمی یا آموزشی برگزار نمی شود؛ حتی گاهی اوقات برای بازی کردن در این پارک یا زمین های اطراف باید خودمان بیل دست بگیریم و خارها را بکنیم تا بتوانیم بازی کنیم.

تسهیلات کم بهره راه نجات دامداری ها
غلامحسین سالاری که در احمد آباد مشغول دامداری است، اذعان کرد: 20 سال است که مشغول دامداری هستم اما به علت نداشتین نقدینگی برای تهیه آذوقه از 20 رأس گاوی که داشتم، فقط 9 تای آن برایم باقی مانده و مجبور شدم بقیه را برای تهیه آذوقه بفروشم. این در حالی است که هیچ حمایتی از سوی مسئولین و ارگان های مربوطه از دامداران نمی شود.

سالاری یادآور شد: برای سرپا نگه داشتن این دامداری نیاز به وام های کم بهره ای داریم که حداقل چند سال تنفس داشته باشد، والا با وام هایی که سود 35 درصد دارد که نمی توان این کار را ادامه داد و من هم مجبور می شوم مانند دیگر اعضای خانواده ام از احمد آباد مهاجرت کنم.

وی ادامه داد: همه این مسائل یک طرف وقتی هم که می خواهیم دام های خود را بفروشیم به قیمتی از ما خریداری می کنند که بسیار پایین تر از قیمت بازار است و تنها برای دلال سودآوری دارد.

مرتضی سالاری پناه یکی دیگر از دامداران اظهار کرد: حدود 4 سال قبل تعداد 50 دامدار در این منطقه با 500 رأس گاو مشغول کار بودند اما امروز از این تعداد 6 یا 7 نفر در این کار باقی مانده اند که فقط 20 رأس گاو دارند. و این نشان می دهد که اگر این روند ادامه داشته باشد، ما هم مجبور هستیم گاو ها را بفروشیم و دست به کار دیگری بزنیم.

محمد سالاری یکی از اهالی مسن روستا ضمن گلایه از وعده های محقق نشده کارگزاران بیمه روستایی عشایری گفت: الان 70 سال سن دارم و 12 سال بیمه روستایی پرداخت کرده ام، اما تا کنون نه دفترچه ای داشته ام که بتوانم از خدمات درمانی استفاده کنم، و نه بازنشسته شده ام که مستمری دریافت کننم.

خلیل امیدوارپناه هم که هم اکنون تحت پوشش بیمه مذکور می باشد، تصریح کرد: زمانی که می خواستند ما را تحت پوشش بیمه قرار دهند، گفتند که هر فرد با پرداخت 10 سال حق بیمه و 60 سال سن می تواند بازنشسته شود، اما من اکنون می گویند باید 15 سال حق بیمه پرداخت شود. اگر حداقل پولی که در این 12 سال به ما پرداخت می کردند برایمان بهتر بود.

قناتی که آب دارد اما برداشت آن منوط به لایروبی است

در ادامه این گزارش ابراهیم امیدوارپناه دهیار روستای احمد آباد اظهار کرد: جمعیت فعلی روستا حدود 300 نفر می باشند و می توان گفت در مقایسه با 4 سال قبل حدود 40 تا 45 درصد مهاجرت به شهرهای اطراف داشته است که علت عمده آن هم از رونق افتادن کشاورزی، نبودن امکانات رفاهی، کمبود درآمد زایی و عدم اشتغال جوانان بوده است.

امیدوارپناه گفت: با توجه به اینکه شغل اکثر اهالی کشاورزی می باشد، کم شدن آب قنات شاه آباد و همچنین عدم امکان استفاده از آب قنات نقی آباد، مشکلات فراوانی ایجاد کرده است. قنات نقی آباد دارای آب است اما برداشت از مستلزم لایروبی و صرف هزینه های هنگفتی است که تا کنون بودجه ای به آن اختصاص نیافته است.

وی ضمن اشاره به مشکلات فرهنگی و آموزشی موجود در روستا، تصریح کرد: به علت کم شدن جمعیت احمد آباد، مدارس از تک پایه ای به چند پایه ای تغییر کرد و در نتیجه مختلط بودن برخی از کلاس ها اعتراض شدید والدین را به همراه داشته است.

حتی یک جوان هم در احمد آباد از صندوق کارآفرینی تسهیلات نگرفته است
مجید رستگار نیز که سمت ریاست شورای اسلامی روستای احمد آباد را بر عهده دارد در بیان مشکلات روستا خاطرنشان کرد: تنها قنات فعال منطقه قنات شاه آباد است و هر ساله مبالغ زیادی برای این قنات هزینه می شود. در هیمن راستا کمک های بلاعوض دولت نیز نسبت به سال های گذشته کمتر شده است.

رستگار متذکر شد: بر خلاف سخنان رهبر که فرمودند اقتصاد مقاومتی باید در روستا رونق بگیرد و توسعه یابد، در روستای ما حتی یک جوان هم نتوانسته است از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات بگیرد؛ اما اگر هر جوان تسهیلات مختصری داشته باشد، خودش ایجاد اشتغال می کند.

وی با بیان اینکه 30 درصد از اهالی روستا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می باشند بیان کرد: روستای احمد آباد از پتانسیل های گردشگری برخورد است و اگر مسئولین بتوانند در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند، می توان برای جوانان بسیاری ایجاد اشتغال کرد.

در خاتمه این گزارش محمد جواد آقایی بخشدار بخش مرکزی در رابطه با مشکلات مطرح شده توسط اهالی روستای احمد آباد، پاسخگوی خبرنگار سرو ابرکوه بود

آقایی در رابطه با مشکل قنات های احمد آباد اظهار کرد: اعتباراتی که برای قنوات وارد شهرستان می شود باید خرد شده و بین تمام قنات ها تقسیم شود و جهاد کشاورزی نمی تواند تمام اعتبار را به یک قنات تزریق کند اما با این وجود هیچ قناتی در زمینه جذب اعتبار بهتر از قنوات احمدآباد نبوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به افت فاحش آب های زیر زمینی بحران آب انکار شدنی نیست اما بحث کف شکنی و لایروبی یک دِبی خاص دارد که در حیطه قوانین خاص اداره آب می باشد. لذا در صورت کاهش آب قنات به میزان کمتر از 7 لیتر در ثانیه اقدامات به موقعه در زمینه دریافت مجوز لایروبی به همکاری جهاد کشاورزی اخذ خواهد شد.

بخشدار بخش مرکزی ادامه داد: سهمیه سرانه هر نانوایی مشخص است، و با توجه به جمعیت ساکن در احمد آباد و فیروز آباد و وجود تنها یک نانوایی، سهمیه آرد آن 400 کیلو بیشتر از سرانه مشخص شده تعیین شد و باز هم به دلایل توجیه پذیر نانوا، 200 کیلوگرم دیگر هم به آن اضافه شد که این میزان پاسخگوی جمعیت مورد نظر می باشد.

در صورت امکان مشکل مختلط بودن مدارس را برطرف می کنیم

آقایی در رابطه با مشکل مدارس خاطرنشان کرد: با توجه به دوره ای شدن مدارس بر اساس مصوبات استانی و وزارت آموزش و پرورش، نمی توان یک معلم برای دو نفر دانش آموز اختصاص داد، بنابر این دانش آموزانی که در چند روستای نزدیک به هم هستند، در یک مدرسه درس می خوانند.  اما در رابطه با مختلط بودن کلاس ها پیگیری های مورد نیاز را انجام داده و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش و در صورت فراهم بودن امکانات، برای جدا کردن دانش آموزان اقدام می کنیم.

وی یادآور شد: تقریبا 22 هزار نفر در استان یزد تحت حمایت بیمه قالی بافی بودند که نزدیک به 11 هزار نفر حذف شدند. بر اساس بازدید های انجام شده به این علت که بعضی افراد ظاهراً قالی بافی می کنند اما در واقع هیچ اقدامی از سوی آنان صورت نمی گیرد، و به نوعی از امکانات بیمه قالی بافی سو استفاده می کنند، بیمه بیش از نصف آنان قطع شد.

این مقام مسئول اذعان کرد: کارگزاران بیمه روستایی عشایری زمانی که می خواستند بیمه را بین مردم ترویج کنند، با توجه به اینکه وضعیت دولت مطلوب بود، شرایط سخت آن را حذف نمودند اما در حال حاضر مجلس شورای اسلامی بازگشت به شرایط اولیه را تصویب کرده به این صورت که هر فردی که 15 سال حق بیمه پرداخت کند در صورت داشتن 60 سال سن، بازنشسته می شود و می تواند از مزایای آن استفاده کند.

آقایی اظهار کرد: درگذشته جهاد کشاورزی تسهیلاتی به دامداران پرداخت می کردکه این تسهیلات امروز به صورت سرمایه در گردش است و هر زمان که تسهیلات مذکور  آزاد شود دامداران را جهت دریافت آن معرفی خواهیم کرد.

کمتر از 30 بیکار در احمد آباد است
وی با بیان اینکه احمد آباد کمتر از 30 نفر بیکار دارد، افزود: یکی از زمینه های توسعه اشتغال در این روستا پتانسیل گردشگری، توسعه صنایع تبدیلی و مشاغل خانگی می باشد که می تواند به راحتی برای بیش از 50 نفر شغل ایجاد کند.

بخشدار بخش مرکزی ادامه داد: نمونه عینی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را می توان در روستای احمد آباد مشاهده کرد که اهالی، اعضای شورا و دهیار آن به صورت فعال در ایجاد جذابیت در روستا و رونق بخشیدن به آن مشارکت داشته و توانستند با کمترین بودجه، اقدامات مناسبی برای روستا انجام دهند.

آقایی در خاتمه گزارش این نوید را به جوانان و نوجوانان روستای احمد آباد داردکه با اولین بودجه ای که به روستا تعلق گیرد، در راستای ایجاد فضاهای مناسب تفریحی و ورزشی اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/م.ف

 




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد