Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

با هدف حفظ هویت ملی صورت گرفت

از سکه های فتحعلی شاه تا حکم نصب کدخدای شمس آباد در صندوقچه مرد ابرکوهی


یکی از اهالی روستای شمس آباد ابرکوه می گوید: از سر علاقه و انگیزه اسناد تاریخی و دست نوشته های قدیمی را در خانه نگهداری می کنم، تا هویت ملی مان حفظ شود.

به گزارش سرو ابرکوه، یکی از غرفه های نمایشگاه دفاع مقدس روستای شمس آباد، مربوط به اسناد و آثار بسیار کهن این روستا می باشد.


علیرضا اکبرزاده شمس آبادی کارمند آموزش و پرورش به عنوان جمع آوری کننده این اسناد، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه گفت: در این غرفه دست نوشته هایی را مشاهده می کنید که مربوط به روحانیونی است، که در شمس آباد حضور داشته اند و همچنین حکم فرمانداری یزد برای نصب یکی از کدخدایان این روستا که مربوط به سال 1327 شمسی است.


اکبرزاده ادامه داد: در بخشی دیگر تصاویری دیده می شود که قدمت آن به 80 سال قبل می رسد و در میان آنها عکس یکی از کدخدایان شمس آباد در سال 1304 نیز وجود دارد. بخش دیگر سکه هایی است که قدمت آنها به دوران  فتحعلی شاه و ناصر الدین شاه می رسد.

 


وی اظهار کرد: اسناد و مدارک موجود در این غرفه را یا خودم خریده ام و یا از دیگران به صورت امانت و یا دائمی جمع آوری کرده ام.


این فرد علاقمند به اشیاء قدیمی، از کسانی که چنین وسایل با ارزشی در خانه دارند، درخواست کرد: اشیاء و اسناد تاریخی را به ما تحویل دهند که برای بازدید عموم در قالب نمایشگاه جمع آوری و یا به موزه تحویل دهیم.


فعال فرهنگی در خاتمه انگیزه خود را از جمع آوری این اشیاء تاریخی، مشاهده عموم، یاد گذشتگان و حفظ هویت ملی عنوان کرد و گفت: امروزه سرگرمی بچه ها موبایل و تبلت شده است، اما در این غرفه اسباب بازی های قدیمی را بدون کوچکترین هزینه می بینید، که در گذشته خود آنها را می ساختیم ودر واقع نوعی بازی فکری محسوب می شدند.


انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (4 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد