Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش یزد خبر داد

آموزش سواد آموزی برای اتباع در ابرکوه


معاون سواد آموزی آموزش و پرورش یزد گفت: کل استان به جز بافق و بهاباد و مروست از اتباع آموزش سواد داریم و از نواحی یک و دو، اردکان، میبد، اشکذر، زارچ، تفت و ابرکوه و و مهریز نیز این پذیرش را داریم.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از شبستان، مرآت امین الرعایا، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: ما دو طرح مهم را در دستور کار قرار داده ایم که سواد آموزی به همراه بن و همچنین کلاس ها با تعریف یونسکو عنوان این طرح ها است.

وی با اشاره به طرح بن سواد آموزی افزود: کلیه بی سوادان روستا را از سرشماری سال 90 استخراج کرده و به ازای هر نفر بن ۱۰میلیون ریالی با نام و کد ملی فرد داده می شود و فرد با ثبت نام می تواند این بن را دریافت کند و فرصت هشت ماهه برای با سوادی وی داده می شود که در 37 سال فعالیت نهضت، کار جدیدی است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد خاطرنشان کرد: یکی از استان های پایلوت در طرح آموزش سواد بر اساس تعریف یونسکو، یزد است که آموزش زبان انگلیسی و مبانی کامپیوتر از جمله این فعالیت ها است.

امین الرعایا تصریح کرد: ما در سال 95  تعداد سه هزار و 800 نفر سهمیه کشوری داشتیم که تاکنون سه هزار و 682 نفر را تاکنون ثبت نام کرده ایم که میانگین کشوری 83.7 بوده که استان یزد 96 و 9 دهم درصد بوده است.

وی گفت: یک هزار و 33 نفر مرد و دو هزار و 349 نفر زن هستند که 21 و چهار دهم درصد مرد و 78 و 6 دهم درصد زن هستند و غالب استان ها تعداد زنان بی سواد بیشتر از مردان است اما در استان یزد این میزان متفاوت است و مردان بیشتر بی سواد هستند و اینجا نیز به دلیل نداشتن آموزش دهنده مرد، ما با مشکل رو برو بودیم.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: تعداد روستایی 418 نفر معادل 11 درصد و تعداد شهری سه هزار و 264 نفر معادل 88 و شش دهم درصد بوده است.

امین الرعایا بیان کرد: در کل کشور هنوز هفت و هشت دهم ساکنین روستاها بی سوادهستند ولی در استان ما این میزان متفاوت است و بی سوادان شهری بیشتر از روستاها است.

وی خاطرنشان کرد: یک هزار و 600 نفر اتباع نیز در آموزش داریم و بخش عظیمی از اتباع که در سرشماری 90 به عنوان بی سوادان سرشماری شده بودند به آموزش فراخوانده ایم.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد بیان کرد: صدرنشین سواد کشور امروز به یزد اختصاص داده شده که همکاری مسئولان و نگاه های امامان جمعه را عاملی موثر در این بخش می دانیم.

امین الرعایا ادامه داد: برای هر نفر یک میلیون و 300 هزار ریال به عنوان هزینه کامپیوتر به موسسه های دارای مجوز داده می شود.

وی افزود: بسیاری از کلاس های ما در مدارس انجام می شود اما در برخی از نقاط شهر ممکن است که به دلیل کمبود نتوانیم کلاس ها را در مدارس برگزار کنیم ولی در مواقعی که مدارس تعطیل است ما این دوره ها را برگزار می کنیم.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد بیان کرد: برخی از آفت ها مربوط به استان های رسیده به انتهای خط بی سوادی است زیرا کاهش افراد بی سواد ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد و ما ناتوان در تفکیک این کلاس ها هستیم ولی اولویت ما آموزش است.

امین الرعایا خاطرنشان کرد: 56 نفر از دانش اموزان کار باسواد کردن اولیای خود را دارند که با تشویق مسئولان این مدارس انجام می شود.

وی ادامه داد: درخواست ما کمک به جذب باقی مانده بی سوادان است ولی امروز جذب باقی مانده بی سوادان معضلی است که هر کس بتواند کمک کند بسیار مهم و موثر است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد گفت: مهاجرت آمار ما با دستخوش تغییر قرار داده است که در سرشماری 95 این را نشان می دهد.

امین الرعایا بیان کرد: کل استان به جز بافق و بهاباد و مروست از اتباع آموزش سواد داریم و از نواحی یک و دو، اردکان، میبد، اشکذر، زارچ، تفت و ابرکوه و و مهریزنیز این پذیرش را داریم که ناحیه دو تعداد 650 نفر و ناحیه یک تعداد 550 نفر بیشترین پذیرش را داشته ایم.

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد