Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

معابر خاکی مهردشت داد مردم را در آورد

انتظار 16ساله مهردشتی ها برای «ساخت پیاده رو» و تردد در معابر خاکی


ساکنان شهرک‌های مهردشت با گذشت 16 سال از تبدیل شدن به شهر، همچنان در معابر خاکی تردد می‌کنند این در حالی است که شهرداری، بنیاد مسکن را در خاکی بودن این معابر مقصر می‌داند و از عهده هزینه‌های سنگین آسفالت این معابر برنمی‌آید.

سرو ابرکوه؛

ساکنان شهرک‌های شهر مهردشت در شهرستان ابرکوه با گذشت 16 سال از تبدیل شدن به شهر، همچنان در معابر خاکی تردد می‌کنند این در حالی است که شهرداری، بنیاد مسکن را در خاکی بودن این معابر مقصر می‌داند و از عهده هزینه‌های سنگین آسفالت این معابر برنمی‌آید.

ساکنان شهرک‌های شهر مهردشت در شهرستان ابرکوه با گذشت 16 سال از تبدیل شدن به شهر، همچنان در معابر خاکی تردد می‌کنند این در حالی است که شهرداری، بنیاد مسکن را در خاکی بودن این معابر مقصر می‌داند و از عهده هزینه‌های سنگین آسفالت این معابر برنمی‌آید. شهر مهردشت با بیش از 8 هزار نفر جمعیت، یكی از شهرهای شهرستان ابركوه است که در فاصله 160 كیلومتری از مركز استان و 11 كیلومتری مركز شهرستان ابرکوه قرار دارد.

با توجه به شكل گیری بخش جدید بهمن با مركزیت روستای مهرآباد در این شهرستان، ضرورت تشكیل یك نقطه شهری جدید در این شهرستان مطرح شد از این رو طرح تجمیع 3‌روستای مهرآباد، اردی و نصرت آباد تهیه و به وزارت كشور ارسال شد و در نهایت اوایل سال‌78، تجمیع 3‌روستا مصوب شد و شهرداری مهردشت از فروردین سال‌79 فعالیت خود را آغاز کرد.

اسم شهر مهردشت از نام آبادی‌های مهرآباد و میان دشت یا «اردی» گرفته شده كه خود متأثر از نام ماه‌های سال در زبان فارسی است و این آبادی‌ها ساختار شهری پیدا کرده‌اند. اما آنچه مهم است نارضایتی ساکنان شهرک‌های مهردشت از معابر خاکی است که 16 سال پس از شهر شدن، همچنان آنها را آزار می‌دهد.

معابر شهرک‌های امام خمینی(ره) و اردی که قبل از شهر شدن این آبادی‌ها شکل گرفته بودند، هنوز بعد از گذشته سالیان سال، در حالی که دلشان به شهر شدن خوش بود، هنوز از ابتدایی ترین امکانات شهری که یکی از آنها شبکه معابر مناسب باشد، محرومند.

سرگردانی مردم میان شهرداری و بنیاد مسکن
یکی از ساکنان شهرک امام خمینی(ره) گفت: متاسفانه سال‌هاست که اهالی این شهرک‌ها در اختلاف بین شهرداری و بنیاد مسکن، سرگردان هستند. این شهرک‌ها از سوی بنیاد مسکن واگذار شده است و شهرداری مدعی است که بنیاد مسکن باید آماده سازی و آسفالت معابر را انجام دهد.

«محمد قاسمی» ادامه داد: ساکنان این شهرک‌ها دیگر از آسفالت شدن معابر و تردد در خیابان‌های استاندارد، ناامید شده‌اند. چطور می‌توان تحمل کرد که 16 سال در حوزه شهر قرار بگیریم اما هنوز معابرمان خاکی باشد؟

وی افزود: درست است شهر مهردشت از ادغام آبادی‌ها شکل گرفته است ولی معابر روستایی هم باید آسفالت و ساماندهی شود اما هر زمان که اهالی به این وضعیت اعتراض می‌کنند، حرف‌های گذشته در مورد شهر یا روستا بودن به میان می‌آید و هر دستگاه مسئولیتش را بر عهده دیگری می‌اندازد.

این شهروند اظهار کرد: داشتن معابر استاندارد و مناسب، حداقل نیاز شهروندان است و اگر شهرداری در این سال‌ها حداقل بودجه را برای آسفالت معابر این شهر اختصاص داده بود، تاکنون تمام معابر آسفالت شده بود.

محرومیت از داشتن شبکه استاندارد شهری
یکی از ساکنان شهرک اردی نیز با انتقاد از رویکرد مسئولان به معابر شهرک‌ها در مقایسه با معابر داخل شهر، گفت: اگر شهرداری به همان میزان که به معابر شهر رسیدگی می‌کند به شهرک‌ها هم توجه کند، نباید معبر خاکی در شهرک‌ها وجود داشته باشد.

«امیرحسین دهقان» ادامه داد: حتی اگر بنیاد مسکن در آسفالت کردن معابر شهرک‌ها کوتاهی کرده است، حالا که این روستاها به شهر پیوسته، شهرداری باید قبول مسئولیت کرده و برای بهسازی معابر اقدام کند. 

وی تاکید کرد: هرچند سطح معابر گسترده و اعتبار مورد نیاز هم قابل توجه است اما در نهایت باید برای ساماندهی این معابر برنامه‌ریزی و اعتبار هزینه شود در غیر این صورت با گذشت چندین دهه از شهر شدن، باز هم این معابر خاکی باقی خواهند ماند.

این شهروند اضافه کرد: تردد در معابر خاکی هم به خودروها خسارت وارد کرده و هم آلودگی محیطی ایجاد می‌کند، از این رو ساماندهی این معابر باید یکی از اولویت‌های شهرداری قرار گیرد البته ناگفته نماند در سال‌های اخیر برخی از معابر شهرک‌ها آسفالت شده اما انتظار می‌رود که این روند تسریع شود.

نیاز 800 میلیون تومانی برای آسفالت معابر
شهردار مهردشت با اشاره به وجود 100 هزار مترمربع معبر خاکی در شهرک‌های امام خمینی(ره) و اردی در این شهر گفت: آسفالت این معابر به 800 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و شهرداری از عهده تامین این اعتبار بر نمی‌آید.

«محمدرضا باقی پور» اضافه کرد: این معابر خاکی میراثی باقی مانده از 16 سال پیش یعنی زمانی است که آبادی‌های مهرآباد، نصرت‌آباد و اردی هنوز با هم تجمیع نشده و روستا بودند.

وی ادامه داد: متاسفانه بنیاد مسکن به وظیفه خود برای آماده‌سازی و آسفالت معابر این شهرک‌ها عمل نکرده است و زمانی که از سال 79 این روستاها با هم تجمیع شدند مسئولیت آسفالت این شهرک‌ها به شهرداری تحمیل شده است.

این مسئول گفت: از سال 79 به بعد نیز شهرداری برای آسفالت این معابر اقدام نکرد تا سال گذشته که 20 هزار مترمربع از معابر شهرک‌ها از سوی شهرداری آسفالت شد و امسال نیز قرار است 20 تا 30 هزار مترمربع دیگر از معابر آسفالت شود.

وی تاکید کرد: به این ترتیب عمده معابر خاکی شهر مهردشت، در شهرک‌ها قرار دارد و لازم است که بنیاد مسکن از طریق قانونی راهکاری را برای بهسازی معابر این شهرک‌ها پیدا کرده و با شهرداری مشارکت کند تا مردم نیز از این سرگردانی خارج شوند.

انتقال مسئولیت شهرک‌ها به شهرداری
مدیر بنیاد مسکن شهرستان ابرکوه بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن زمین‌های واگذار شده از سوی بنیاد مسکن به شهر مهردشت، متولی ساماندهی معابر این شهرک‌ها شهرداری است.

«حمیدرضا چاکرحسینی» ادامه داد: طبق قانون اعتبارات عمرانی بنیاد مسکن که از فرمانداری اختصاص داده می‌شود باید در روستاها و اعتبارات عمرانی شهری باید برای آسفالت معابر شهرک‌ها هزینه شود. وی تاکید کرد: این شهرک‌ها 16‌سال است که از محدوده روستا خارج و شهر شده‌اند از این رو دیگر ارتباطی به بنیاد مسکن ندارند.

به گزارش تیتر شهر، این مسئول درباره کوتاهی بنیاد مسکن برای آماده‌سازی این شهرک‌ها نیز گفت: بنیاد مسکن توانایی آماده‌سازی شهرک‌ها طی یک تا 2 سال را نداشته و در این بازه زمانی بعد از واگذاری، شهرک‌ها به شهر ملحق شده است و مسئولیتی در قبال آماده‌سازی آنها بر عهده بنیاد مسکن نبوده است.

وی توضیح داد: با توجه به این‌که بعد از تجمیع روستاها، هنوز ساخت و ساز قابل توجهی در شهرک‌ها انجام نشده بود، بنیاد مسکن نیز به مرور زمان در حال هزینه کرد اعتبارات عمرانی برای بهسازی معابر شهرک‌ها بود اما بعد از واگذاری مسئولیت این کار به شهرداری‌ها منتقل شد.

 درخواست تامین قیر از سوی بنیاد مسکن
مدیر بنیاد مسکن شهرستان ابرکوه با اشاره به بررسی این مشکل در بنیاد مسکن استان اظهار کرد: شهرداری در قبال آماده سازی این معابر، انتظاراتی از جمله تامین قیر ازسوی بنیاد مسکن را مطرح کرده است اما این از عهده بنیاد مسکن شهرستان خارج است.

«حمیدرضا چاکرحسینی» ادامه داد: تصمیم گیری در این باره به بنیاد مسکن استان و حتی تهران مربوط است که به دلیل مشکلات قانونی تامین این خواسته از عهده بنیاد مسکن بر نمی‌آید.
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد