Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/جمعی از دوستداران میراث ابرکوه؛

بافت تاریخی؛ بافت فرسوده نیست


مخلوط کردن واژه بافت تاریخی با بافت فرسوده و نبود یک نظام مشخص تصمیم‌گیری در زمینه حفظ و نگهداری بناهای تاریخی، سبب تخریب این آثار ارزشمند می‌شود.

به گزارش سرو ابرکوه، با توجه به محدودیت منابع آبی و عدم امکان توسعه کشاورزی و همچنین تجربه ناموفق در توسعه صنعت ابرکوه، چند سالی است نگاه ها متوجه توسعه صنعت توریسم و گردشگری جهت کمک به رشد و اقتصاد شهر شده است.


وجود آثار منحصر به فرد مانند سرو کهنسال، گنبد عالی، مجموعه تاریخی دروازه میدان با بادگیرهای زیبا موجب افزایش امید به این بخش شده است.


یکی از آثاری که موجب تکمیل زنجیره گردشگری می شود، بافت تاریخی شهر می باشد که متاسفانه مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته است.


مخلوط کردن واژه ارزشی بافت تاریخی با بافت فرسوده، تعدد نهادهای متولی آثار و ابنیه تاریخی و نبود یک نظام مشخص تصمیم‌گیری در زمینه حفظ و نگهداری این آثار نیز سبب تخریب این آثار ارزشمند می‌شود.


عدم توجه و کم کاری جهت ثبت ملی بافت های تاریخی شهر از سوی مسئولین ذیربط عملا بازدارندگی، پیگیری و اعمال مجازات سنگین را از همگان و مراجع قضایی سلب نموده است. چراکه هنگام پاسخگویی، هر‌کدام از نهادها‌ی متولی از پذیرش مسئولیت خودداری می‌کنند و این مسئله یکی از معضلاتی است که آسیب پذیری را به شدت افزایش داده است. موضوعی که به کرار از سوی کارشناسان و دلسوزان میراث اعلام شده است، اما هیچ گوش شنوایی.....


از طرفی فرهنگ سازی و تثبیت تفکر بافت تاریخی، بافت فرسوده نیست؛ یقینا در حفظ هویت پدران و گذشتگان این مرز و بوم که با خلق آثار و شاهکارهایی بدیع به نسل های آینده سپرده اند، اثر گذار خواهد بود.


حال چنانچه در تسریع روند ثبت ملی بافت های تاریخی تدابیری اندیشیده نشود و مسئولین تلاش نکنند، شاهد تخریب های گسترده تر این آثار ارزشی، خواهیم بود.


جمعی از دوستداران میراث فرهنگی ابرکوه

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد