Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

افتخاری دیگر؛

بانوی نخبه یزدی برگزیده اولین دوره «جایزه ملی زنان در علم» شد


رویا دستجردی، دانشیار دانشگاه یزد به عنوان یکی از ۲۰ محقق زن کشور معرفی و از تلاش های وی در گروه فنی و مهندسی تجلیل شد.

به گزارش سرو ابرکوه، در اولین دوره جایزه «زنان در علم»؛ که باحضور وزیر علوم، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده و تعدادی از چهره‌های علمی و دانشگاهی برگزار شد، دکتر رؤیا دستجردی دانشیار گروه مهندسی نساجی دانشگاه یزد به عنوان یکی از 20 محقق زن کشور معرفی و از تلاش های وی در گروه فنی و مهندسی تجلیل شد.

دکتر الهه حجازی مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده و دبیر علمی این جایزه اظهار داشت: با توجه به بررسیهای صورت گرفته که نشان‌دهنده فعالیتهای مثبت و مفید زنان عضو هیئت علمی دانشگاه هاست؛ جایزه زنان در علم، هرسال به زنان دانشمند اعطا می شود.

وی افزود: هدف مجموعه ما این است که با شناسایی و معرفی پژوهشگران برگزیده که تولیدکننده دانش واقعی هستند، فرصتهای بیشتری برای ارتقای پژوهشگران زن فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتشارمقاله، کتاب، انجام طرح پژوهشی، داشتن دستاوردهای پژوهشی و فناورانه و انجام فعالیتهای در راستای توسعه و ترویج علم شاخص های انتخاب محققان زن کشور برای دریافت جایزه زنان در علم است.

وی افزود: ایده اولیه این جایزه سال پیش در کارگروه کانون زنان ترویج علم شکل گرفت، ‌پس از آن، این ایده با دکتر فرهادی وزیر علوم مطرح شد و مورد استقبال وی قرار گرفت. هدف اصلی این جایزه، تقدیر از زنان علم در حوزه‌های گوناگون علمی است.

دکتر حجازی ادامه داد: درحال حاضر زنان حدود ۱۷ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند و علی‌رغم همه محدودیت‌ها و ایفای نقش‌های چندگانه، نتوانسته‌اند در ساختار مردانه وزارت علوم به جایگاه‌های رسمی دست یابند.

به گفته وی بنا به پیشنهاد شورای سیاستگذاری علمی، بخشی به نام جایزه زنان جوان در علم با نام مرحوم مریم میرزاخانی به پیشنهاد اولیه افزوده شد.

دکتر محمد فرهادی وزیر تحقیقات، علوم و فناوری هم با تأکید بر اینکه بناست این جایزه همه ساله اعطا شود،‌گفت: در آینده نزدیک و در آغاز سال تحصیل، جایزه زنان جوان با نام مرحوم میرزاخانی در سطح ملی و بین‌المللی مخصوص زنان جوان عرصه‌های علمی تعلق خواهد گرفت.

دکتر فرهادی اضافه کرد: به گفته وی در دهه ۷۰ زنان در حد مربی در هیأت علمی دانشگاه‌ها فعالیت داشتند،‌ اما از سال ۹۰ چهره‌های شاخصی از استادان زن در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان استادتمام در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وزیر علوم تأکید کرد: از میان ۲۰۸ نفر استادان ایرانی در میان یک درصد از دانشمندان برتر دنیا، تعدادی از زنان حضور دارند.

وی با تقدیر از همه زنان که در کسب علم و ترویج آن نقش دارند گفت: امروز در بسیاری از مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان زنان مدیر فعالیت می‌کنند.

دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هم با بیان اینکه زنان اثبات کرده‌اند که جنسیت نمی‌تواند مرزی برای دستیابی به دانش باشد، گفت: امروز دانایی‌محوری، اساس دستیابی به قدرت را تشکیل می‌دهد و کشورهایی در عرصه‌های مختلف پیشرفت داشته‌اند که در مسیر رسیدن به علم برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی افزود: در دولت یازدهم به همت دکتر مولاوردی معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و نظر مثبت رئیس جمهور تصویب شد که ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان اختصاص یابد اما متأسفانه همچنان شاهد حضور کم‌رنگ زنان در رده‌های بالای مدیریتی در وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگا‌ه‌ها هستیم.

دکتر ابتکار تصریح کرد: اگر تعداد ورودی‌های دختران به دانشگاه‌ها و تعداد زنان در اعضای هیأت علمی را مدنظر قرار دهیم، انتظار داریم که زنان بیشتری در عرصه‌های مدیریتی علم حضور داشته باشند.

وی با یادی از مرحوم مریم میرزاخانی گفت: این دانشمند برجسته در عرصه علوم پایه، دارای تراز جهانی است و امروز معتقدم که در بحث اشتغال دختران دانشگاهی باید برنامه‌ریزی‌های جدی انجام گیرد و آموزش برای دختران به سمت کاربردی شدن پیش رود تا اشتغال آنان تسریع شود.

در این مراسم در گروه‌های علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی و هنر، برگزیدگان مورد تقدیر قرار گرفتند.

اسامی تقدیرشدگان به این شرح است:

دکتر اعظم ایرجی‌زاده، دکتر افسانه صفوی، دکتر سیده زهرا بطحایی، دکتر هاجر ابراهیم نجف‌آبادی در گروه علوم پایه،‌ دکتر لیلا آزادبخت ودکتر طوبی غضنفری در گروه پزشکی، دکتر ماهرخ شایسته، دکتر زهرا رنجبر و دکتر رویا دستجردی در گروه فنی مهندسی، دکتر زیبا جمع‌زاد، دکتر زهرا امام‌جمعه، دکتر فاطمه سپیدکن ودکتر محبت محبی در گروه علوم کشاورزی، دکتر شمس‌السادات زاهدی و دکتر منیژه قهرودی، در گروه علوم انسانی و دکتر مهناز شایسته‌فر در گروه هنر مورد قدردانی قرار گرفتند.

 روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد