Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه:

بزرگترين تهدید وقوع زلزله در ابرکوه، بافت هاي قدیمی و غيراستاندارد است/ ضرورت رعایت اصول نظام مهندسي در ساخت و سازها


دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه گفت: بزرگترين تهديد در ايجاد خسارت هاي شديد و كاهش سرعت امدادرساني هنگام بروز زلزله در ابرکوه، بافت هاي قديمي، فرسوده و غيراستاندارد است كه متاسفانه بخش قابل توجهي از شهرستان را شامل مي شود.

مسلم غلامزاده مهرآبادی دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: شوراي هماهنگي مديريت بحران با هدف شناسایی و پیشگیری از بحران ها و حوادث بالقوه شهرستان، هر ساله بر اساس اعتبار و اولویت، پروژه هایی تعريف و تصویب می کند و در جهت افزایش آمادگی و کاهش خسارات ناشی از وقوع این حوادث اقداماتی انجام می دهد.


گام اول شناسایی و پیش بینی نقاط ضعف و بحرانی شهرستان
غلامزاده ادامه داد: مباحث و موضوعاتی چون برگزاري دوره های آموزشی عمومی و تخصصی ویژه شهروندان و مسئولین، با هدف بالابردن سطح آگاهی و آمادگی در مواجه با حوادث احتمالي نیز در دستور كار این شورا قرار دارد.

وی بیان کرد: بطور کلی سياست مديريت بحران در گام اول شناسايي و پيش بيني نقاط ضعف و بحراني شهرستان و در گام بعدي حركت در مسیر پيشگيري و مقابله با حوادث احتمالی است که با توجه به اعتبارات تخصيص داده شده در اين حوزه  در سنوات مختلف میتواند كيفيت و كميت متفاوتی داشته باشد.


احیاء و تعادل بخشی دشت ابرکوه در راستای بحران خشکسالی
غلامزاده ضمن اشاره به این مطلب که در دهه گذشته ابركوه شاهد حوادثي چون بحران خشكسالي، سيل، طوفان و در موادي زلزله با شدت پايين بوده است، گفت: احيا و تعادل بخشي دشت ابركوه در راستاي مقابله با بحران خشكسالي در برنامه اي بلند مدت و انجام مطالعات، احداث و ترميم بندهاي خاكي در مسيل ها و آبراهه ها جهت جلوگيري از طغيان سيل و كاهش خسارات ناشي از آن، از جمله طرح هايي است که در دست اقدام مي باشد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه عنوان کرد: اعطاي تسهيلات بانکی كم بهره به متقاضيان جهت مقاوم سازي منازل مسكوني و مرمت بافت های فرسوده در شهرها و روستاها، برگزاري مانورها و كلاس هاي آموزشي، با هدف حفظ آمادگي شهروندان در برابر تهدید زلزله نيز در برنامه هاي كاري و سالانه مديريت بحران قرار دارد و بصورت مستمر و مداوم هر سال اجرا می شود.


ضرورت رعایت اصول نظام مهندسي در ساخت و سازهای محدوده بافت های قدیمی ابرکوه
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه الزام آور بودن نظارت سازمان نظام مهندسي بر ساخت و سازها، دريافت تاييديه از اين سازمان جهت صدور پروانه ساخت، اعطاي تسهيلات ويژه و ارزان قيمت برای ساخت اماکن با مجوز، از دیگر سياست های موثر و مفید در جهت مقاوم سازي شهرك هاي جديد الاحداث و بافت هاي فرسوده در شهرها و روستاها بوده است.

غلامزاده تصریح کرد: با توجه به این موضوع که مساحت قابل توجهی از بافت شهرستان قديمي و فرسوده است و متاسفانه از مقاومت و استحکام مناسبي در برابر زلزله برخودار نيست، شهروندان عزیز ضمن رعايت اصول و ضوابط نظام مهندسي در ساخت و سازهاي جديد، نسبت به مقاوم سازي اماكن قديمي و فرسوده خود نيز بصورت جدی اقدام کرده و موارد را مدنظر داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: بزرگترين تهديد در ايجاد خسارت هاي شديد و كاهش سرعت امدادرساني هنگام بروز زلزله در ابرکوه، بافت هاي قديمي، فرسوده و غيراستاندارد است كه متاسفانه بخش قابل توجهي از شهرستان ما را شامل مي شود.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد