Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسئول کانون فرهنگی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) یزد:

تربیت نسلی خدوم و انقلابی با استفاده از ظرفیت مسجد امکان پذیر است


مسئول کانون فرهنگی ابوفاضل یزد گفت: باید به جوانان متخصص فرهنگی در مساجد میدان داده شود تا نسلی انقلابی و مربی برای بقیه جامعه و سال‌های آینده تربیت کنیم.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزد ندا؛ مسجد طراز اسلامی عهده‌دار نقش‌های مهمي درزمینهٔ عبادي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي و نظامي و... است.

مسجد در صدر اسلام «کانون عبادت، تعليم و تربيت، فعالیت‌های سیاسی، مرکز دادخواهی و قضاوت، پایگاه نظامی، پایگاه تعاون اجتماعی و وحدت اجتماعی» بوده است.

امروزه، جامعه اسلامی ما همانند دیگر جوامع، از ویژگی‌ها و کارکردهای حقيقي مسجد در صدر اسلام فاصله دارد که براي رسيدن به الگوي مسجد طراز اسلامی نياز به کم کردن اين فاصله‌ها داريم، مسجد طراز اسلامی عهده‌دار نقش‌های مهمي درزمینهٔ عبادي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي و نظامي و... است.

امروز جامعه ما با دو مشکل «غفلت» و «شهوت» مواجه است و بیشتر نسل جوان و کودکان ما که جامعه هدف دشمن هستند را تهدید می‌کند و باید این دو مشکل که دغدغه‌های اساسی هستند رفع شود.

کارشناسان فرهنگی و مذهبی راه علاج مشکل غفلت را اتصال جوانان به مسجد و بیدار کردن یاد خدا، فرهنگ نماز و عبادت؛ و علاج شهوت ترویج ازدواج آسان باحیای ارزش‌های سنتی می‌دانند.

مسجد طراز اسلامی باید با ارائه برنامه‌های ناب مذهبی، فرهنگی و علمی همه اقشار مردم به‌خصوص نوجوانان و جوانان را به خود جذب کند.

شهر یزد با توجه به سابقه فرهنگی و مذهبی همیشه مساجدی فعال داشته اما باید این مساجد به کانون‌هایی برای رشد جوانان تبدیل شوند.

در بین مساجد دارالعباده، مساجدی هستند که با همدلی اهالی محل و #جوانان_مؤمن_انقلابی به مکانی برای تربیت نسلی انقلابی تبدیل شده‌اند که مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک دانشگاه در نزدیکی میدان فرهنگ یا همان نعل اسبی طراوتی معنوی میان هیاهوهای دنیایی به این منطقه بخشیده است.

«رضا عبدی‌نسب» از فعالین مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و مسئول کانون فرهنگی ابوفاضل این مسجد در گفتگو با خبرنگار یزدندا در خصوص برنامه‌های این مسجد گفت: مسجد حضرت ابوالفضل(ع) مسجدی بزرگ است که به سبب نبود مسجد در نزدیکی این مسجد موقعیتی حساس دارد و همچنین آنچه باعث موفقیت این مسجد در جذب جوانان و نوجوانان و ارائه برنامه‌های جذاب بوده، این است که اعضای هیئت امنای مسجد، مسئولین پایگاه بسیج مسجد(پایگاه شهدای پاسدار) و کانون فرهنگی مسجد همگی در یک راستا حرکت کرده و هماهنگ هستند.

وی اظهار کرد: حضور نوجوانان دهه هشتادی و جوانان در مسجد بسیار پررنگ است و جوان محوری یکی از خصوصیات اصلی مسجد حضرت ابوالفضل محسوب می‌شود.

عبدی‌نسب از برگزار مراسمات مختلف عزاداری و جشن، جلسات وعظ در مناسبت‌های ملی و مذهبی ازجمله هفته دفاع مقدس، شب‌های قدر ماه محرم و همچنین برگزاری اردو و دوره‌های کتاب‌خوانی و برگزاری مسابقات مختلف همراه با رویکردهای فرهنگی و با هدف قوی کردن بنیه اعتقادی دانش‌آموزان خبر داد.

وی ادامه داد: مهمترین برنامه ما در مسجد موضوعات درسی نوجوانان است که با عنوان طرح سنگر علمی انجام می‌شود که در فضای مسجد دانش‌آموزان می‌توانند درس بخوانند، همچنین هفته‌ای دو جلسه کلاس‌های مشاوره، مشاوره کنکور و برنامه‌ریزی نیز برگزار می‌شود.

این فعال فرهنگی اذعان کرد: اکنون نیز با کمک بچه‌های مسجد طرحی با عنوان «سنگر علمی 2 » در حال اجرا است که بچه‌ها در این طرح  سالن مطالعه‌‌ای ایده‌آل و نوین با فضایی خاص آماده سازی می‌کنند که تا ساعت 11 شب دانش‌آموزان می‌توانند از این فضا استفاده کرده و همچنین از برنامه‌های مشاوره‌ای نیز استفاده کنند.

عبدی‌نسب گفت: هدف از اجرای برنامه‌ها که اغلب با درس بچه‌ها سر و کار دارد این است که دکتر، مهندس، معلم و یا هر جایی که این افراد در آینده خدمت خواهند کرد، با بنیه اعتقادی و انقلابی قوی باشد و صرفاً به‌منظور کسب درآمد زندگی نکنند و خدمت به خداوند و مردم و یا همه مخلوقات مد نظرشان باشد.

وی ادامه داد: امروز معضل فضای مجازی گریبان دهه هشتادی‌ها را گرفته و نسل جوان و نوجوان ما تهدید می‌کند و ما در مسجد با اجرای برنامه‌هایی در راستای بالا بردن سواد رسانه‌ای نوجوانان و جوانان آن‌ها را در استفاده صحیح از فضای مجازی راهنمایی کنیم.

این فعال فرهنگی اذعان کرد: امروز متأسفانه در هیئت امنای مساجد کمتر از جوانان و ایده‌های آن‌ها استفاده می‌شود، باید به جوانان متخصص فرهنگی در مساجد میدان داده شود تا بتوانیم با بهره‌گیری از پتانسیل مسجد و جذب جوانان به مساجد نسلی انقلابی و مربی برای بقیه جامعه و سال‌های آینده تربیت کنیم.

مسئول کانون ابوفاضل مسجد حضرت ابوالفضل(ع) یزد گفت: متأسفانه امسال با توجه به بحث‌های انتخاباتی کانون‌های مساجد از لحاظ مالی تأمین نشدند و همان بودجه ناچیز امسال تاکنون هنوز واریز نشده است و حتی تا این موقع سال حسابی هم برای کانون‌ها باز نشده است.

مشکلات مسجد حضرت ابوالفضل(ع)

وی در بیان دیگر مشکلات این مسجد عنوان کرد: مسجد حضرت ابوالفضل در نزدیکی میدان حضرت ابوالفضل است و متأسفانه در محدوده مسجد هیچ نظارت ترافیکی وجود ندارد و این میدان و خیابان مسجد به جولانگاه ماشین‌ها تبدیل‌شده است.

عبدی‌نسب افزود: متأسفانه در جوار مسجد فضای سبز وجود داشت که به‌تازگی درختان را قطع کرده‌اند و فضاهای تجاری را در اطراف مسجد گسترش می‌دهند که اگر این روند قطع درختان و ساخت‌وساز ادامه یابد مسجد حضرت ابوالفضل به مسجد بازار تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین از دیگر مشکلات مسجد این است که بوستان کنار مسجد هیچ روشنایی ندارد و نظارتی هم بر این بوستان نمی‌شود که همین امر موجب شده به جولانگاه معتادان و برخی افراد که کارهای خلاف کرده و ظاهر مناسبی ندارند اعم از زن و مرد تبدیل شود که اصلاً برازنده نیست که در سایه غفلت برخی ارگان‌ها در همجواری مسجد شاهد چنین صحنه‌هایی باشیم.

عبدی‌نسب تصریح کرد: امیدواریم با یاری خداوند شاهد حضور هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان در مسجد باشیم تا علاوه بر ساختن جامعه امروز مربیانی انقلابی برای نسل‌های بعد تربیت کنیم.

انتهای پیام/
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد