Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

عضو هیات امنای سرو کهنسال ابرکوه:

تغییر کاربری اراضی اطراف سرو ابرکوه خطری جدی برای این موجود زنده است


عضو هیات امنای سرو ابرکوه گفت: تغییر کاربری اراضی و احداث خیابان های جدید اطراف سرو ابرکوه، خطری جدی برای این اثر ملی طبیعی است.

جواد شمس عضو هیات امنای سرو ابرکوه در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، در خصوص اهمیت و ضرورت حفظ کهنسال ترین موجود زنده دنیا سرو ابرکوه، اظهار کرد: از آنجا که این اثر هویت ملی و تاریخی این مرز و بوم محسوب می شود و همین موضوع ارزش آن را بالاتر می برد، لذا باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش بیشتری داشته باشیم.

شمس افزود: با توجه به واقع شدن سرو کهنسال در داخل محدوده قانونی شهر و دسترسی آسان عموم مردم و بازدیدکنندگان سایر شهرها و کشورها و همچنین حساسیت های جدی پیرامون این اثر طبیعی- ملی، همواره توجه ویژه ای از طرف مردم و متخصصین در جهت حفظ سلامتی این گنجینه شده است، که حاصل آن مسدودکردن خیابان ضلع شرقی و ایجاد مسیر جایگزین، مهار شاخه های آسیب دیده، سامان دهی فضای داخلی مجموعه سرو و... بوده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که در طرح جامع تفصیلی سرو ابرکوه در سال 88 مصوب شد، این که تا شعاع 300 متری هر نوع تغییر کاربری اطراف سرو ممنوع است.

شمس عنوان کرد: از طرف دیگر نیز بر حفظ باغات و اراضی کشاورزی و زراعی در طرح جامع تفصیلی شهر، تاکید شده است. باید توجه داشته باشیم که حفظ سلامتی و شادابی سرو زمانی اتفاق می افتد که سیمای طبیعی و محیط پیرامون آن به شکل موجود باقی بماند.

کارشناس کشاورزی تصریح کرد: متأسفانه یکی از نگرانی هایی که در حال حاضر وجود دارد، اینکه شاهد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی اطراف سرو به صورت سهوی یا عمدی هستیم. احداث خیابان ابوریحان در ضلع شمالی سرو کهنسال که نتیجه عملکرد دستگاه های مربوطه است، زمینه را برای افراد سودجو جهت تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی فراهم کرده است.

وی با بیان این مطلب که سرو یک اثر طبیعی جهانی است و باید با نگاه ملی و جهانی مدیریت شود، گفت: تغییر کاربری این اراضی تهدیدی بالقوه برای حیات سرو خواهد بود و تا زمانی که نگرانی برای تخریب زمین های کشاورزی اطراف سرو و به ویژه خیابان جدید الاحداث ابوریحان وجود دارد، بقا و سلامتی سرو در خطر است.

عضو هیات امنای سرو ابرکوه در پایان بیان کرد: امید است عوامل و دستگاه های ذی ربط نگاه متفاوتی  به سرو داشته باشند و در جهت حفظ سلامتی این گنجینه گران بها تلاش کنند.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد