Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گزارشی از وضعیت تردد موتورسیکلت در یزد؛

تک چرخ 3هزار ارابه مرگ در شهر یزد!/«بازی تلخ با مرگ» به نام هیجان +تصاویر


موتور سیکلت، وسیله‌ای برای تردد آسان و سریع در معابر عمومی، که به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به ویژه در استان یزد به ارابه‌های مرگ تبدیل شده و این وسیله همچنان در حال تاخت و تاز در خیابان‌های شهر دارالعباده است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا، موتور سیکلت، وسیله‌ای برای تردد آسان و سریع در معابر عمومی، که به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به ویژه در استان یزد به ارابه‌های مرگ تبدیل شده و این وسیله همچنان در حال تاخت و تاز در خیابان‌های شهر دارالعباده است.

برخی رانندگان این وسایل نقلیه به راحتی و بدون دغدغه، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند که این موضوع علاوه بر تهدید سلامت مردم، خطراتی نیز برای خود موتور سواران به وجود می‌آورد.

پیاده رو، خط ویژه، چراغ سبز و قرمز، کوچه و خیابان برایشان هیچ فرقی ندارد، هرجا که بشود دو چرخ موتور را روی آن انداخت و پیش رفت، برایشان کافیست!، جهت حرکت هم خیلی مهم نیست، چه خلاف جمعیت، و جهت تابلوهای راهنمایی رانندگی باشد و چه نباشد، مهم این است به مقصد برسند، حتی با به خطر انداختن جان خود و شهروندان!

علیرغم خیابان نهای باریک و یک طرفه یزد گاهی نحوه حرکت گروهی از موتور سواران  باور نکردنی و هیجان انگیز است و بیشتر شبیه به بازی مرگ می دهد، به ویژه وقتی که پهلو به پهلوی اتوبوس‌های پرسرعت حرکت می‌کنند!

بعضی از موتور سوارها در شهر یزد، تبدیل به کسانی شده‌اند که هیچ‌گاه، هیچ چراغی برایشان قرمز نیست، هیچ‌جا نباید منتظر شوند، نه برای احترام به پیاده‌ها و سواره‌ها و نه احترام به قانون.

بر اساس آمار 3 هزار موتور سیکلت در استان یزد تردد دارند که طبق آمار 90 درصد تلفات حوادث رانندگي، ناشي از ضربه مغزي موتورسيکلت سواران به علت استفاده نکردن از کلاه ايمني است.

بر اساس تحقیقات پزشکی قانونی گروه سنی 18 تا 20 سال بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادف موتور سیکلت‌ها است و بعد از آن افراد 30 تا 39 سال در رتبه بندی قرار دارند.

اما گذشته از تک چرخ زدن‌ها، بعضی‌ها موتور سیکلت را با اتومبیل اشتباه گرفته و خانوادگی سوار می‌شوند، موتور سیکلت‌هایی که 4 نفر بر روی آن سوار می‌شوند، درشهر و کوچه پس کوچه های شهر یزد به وفور یافت می‌شوند!


 

پندی پیش رئيس پليس راهور استان يزد در مصاحبه با مرکز صدا و سيماي يزد گفت:  با عنايت به اينکه استان يزد داراي شرايط ويژه آب و هوايي است و استفاده از موتورسيکلت در تمامي واحدهاي شهري حرف اول را مي زند در حال حاضر شاهد تردد بيش از 300 هزار دستگاه موتورسيکلت در سطح استان يزد هستيم.

سرهنگ جمشيدي افزود: هزارعدد کلاه ايمني توسط  يکي از شرکت هاي بيمه، تهيه و در اختيار راکبان فاقد کلاه ايمني موتورسيکلت قرار گرفت و هدف هم فرهنگ سازي استفاده از کلاه ايمني براي مردم و خانواده هاست.

جمشيدي ضمن هشدار به خانواده ها در خصوص اينکه ضربه مغزي عامل اصلي فوت موتورسيکلت سواران يزد است يادآور شد: مردم و خانواده ها کمک کنند و بدانند اولويت اول پليس راهور در خصوص موتورسيکلت سواران  استفاده از کلاه ايمني بوده و هدف پليس راهور هم حفظ جان شهروندان است؛ اميدواريم شاهد حوادث ترافيکي دلخراشي در سطح شهر نباشيم.

شاید اگر رانندگان این وسیله می‌دانستند که با استفاده درست از موتور و کلاه ایمنی، چند درصد از مرگ ناشی از ضربه مغزی کاهش می‌یابد، حتما از آن استفاده می‌کردند.

به امید روزی که رعایت مقررات راهنمایی، نه به خاطر ترس از جریمه شدن، بلکه به خاطر فرهنگ بالای برخی از ما باشد و موتور سواران با رعایت کامل قوانین و مقررات، در کاهش وحشت بین همشهریان نقش موثری ایفا کنند.




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد