Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

قائم مقام وزیر و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد:

جی تی ال ابرکوه با وجود موانع زیاد، مراحل اجرایی خود را با موفقیت طی می کند


پروژه جی تی ال ابرکوه نخستین پروژه برنامه وزارت تعاون در بخش نفت و گاز کشور است و احداث آن در زمینی به مساحت 100 هکتار آغاز شده، و تا سه سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید، نکته مهم و مثبت در این پروژه حضور سرمایه گذاران داخلی، خارجی و بومی در قالب شرکت تعاونی می باشد

به گزارش سروابرکوه، امراله فلاح زاده قائم مقام وزیر و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در جمع تعاون گران به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص این پروژه پرداخت و گفت: در سفر پربرکت مقام معظم رهبری(مدظله) به استان یزد 3 پروژه پتروشیمی در شهرهای خاتم، میبد و ابرکوه تصویب شد.

قائم مقام وزیر و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد بیان داشت: پالایشگاه نفت و گاز سروابرکوه نیز در این مصوبات و براساس برنامه ریزی ها، مقررشد که پتروشیمی را تبدیل به متانول کند اما این طرح نیازمند سرمایه گذار بود، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اعلام امادگی کرد اما تبدیل مواد پتروشیمی به متانول دو اشکال مهم داشت:

1- به 450 لیتر آب در هر ثانیه نیاز داشت.

2- وقتی متابول تولید می شد چون در داخل کشور خریدار نداشت میبایست با ماشین های مخصوص به مرز حمل شده تا بفروش برسد.

فلاح زاده تصریح کرد: با پیگیری ها و به دلیل این دو اشکال عمده، طرح به JTL تغییر کرد و مقرر شد گروهی ترک از ترکیه تکنولوژی و تاسیسات این شرکت را تامین کرده و سرمایه گذاری این طرح عظیم، بر عهده سرمایه گذار داخلی باشد.

وی افزود: مجوز خوراک برای JTL گرفته شد و شرکت بهبود آریای فراگیر ابرکوه سرمایه گذاری آن را قبول کرد، ترک ها اعلام کردند به شرطی کار را آغاز می کنند که ضمانت نامه ای از دولت ایران دریافت کنند. ضمانت هم بایست توسط شخص وزیر اقتصاد و دارایی انجام شود و لازمه آن این است که مدارک لازم تهیه شود. مدارک 6 ماهه آماده شد و از همه مهمتر تاییده بانک مرکزی برای این مدارک بود.

مهندس فلاح زاده خاطرنشان کرد: قرارداد به 3 زبان توسط مشاور حقوقی بین الملل در 400 صفحه تنظیم شد و در اختیار ترک ها قرار گرفت، ترک ها هم 2 ماه بر روی آن تحقیق کرده و اشکالاتی گرفتند و اشکالات اصلاح شد. سپس به سازمان سرمایه گذاری برده و تاییده + اصلاحیه را گرفته شد و نهایتا قرارداد در 300 صفحه به 3 زبان فارسی، انگلیسی و ترکی امضاء و به ایران ارسال شد.

این مقام مسئول گفت: شرکت سرمایه گذاری نیز طی جلسه ای با هیات دولت سابق که متشکل از کمیسیون اقتصادی دولت بود توسط مسئولین استان بویژه شخص استاندار دفاع شد و به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: با امضاء وزیر اقتصاد مبلغ 1200میلیارد تومان تصویب شده و دولت به ترک ها ضمانت هم داد.

فلاح زاده با درخواست از حضور مردم برای حضور در این تعاون و همکاری برای به ثمر رسیدن این طرح عظیم گفت: امروز همه شرایط اماده است تا ترک ها کار کنند و طبق قرارداد دانش فنی از ترک ها و سرمایه از طریق سرمایه گذار بومی تامین خواهد شد، مردم باید بیایند و به تعاونی فراگیر کمک کنند تا بتوانیم این سرمایه را تامین کنیم.

وی این نوید را نیز به مردم ابرکوه دادکه : ظرف 8-7 روز آینده مقرر شده که 30 درصد از وسایل وارد شود و ما یاید در این کار سرعت عمل داشته باشیم تا مجوزهای سرمایه گذاری و خوراک که زمان کمی دارد تمام نشود.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد