Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/محمدحسین مهدیپور؛

در آستانه روز درخت‌کاری؛ اندر فواید درخت زیتون


چه خوب است با توجه به مشکل کم آبی در ابرکوه، در روز درختکاری درختان زیتون که میوه دهنده و کم آبخواه هستند کشت کنیم.

به گزارش سرو ابرکوه؛ در آستانه‌ بهار و زنده‌شدن دوباره‌ طبیعت هستیم. زیبایی‌های جان‌فزای بهاری کم‌کم دیده می‌شوند و بوی و روی بهار اندک اندک از راه می‌رسد.

چه خوش است که با رویش طبیعت همراه شویم. با کاشت چندین گل و نهال و آراستن گل‌ها و درختانی که داشته‌ایم می‌توانیم به‌سوی زیباتر و سبزتر شدنِ اطراف‌مان گامی بر داریم.

روحیه و انگیزه‌ کاشت و داشتِ گل و درخت در همه‌ ما اهالی ابرکوه همیشه بوده و هست و سخن از اهمیتِ این موضوع، برای ما زیره به کرمان بردن است.

اما با تغییر شرایط طبیعی و اقتصادی و همچنین به‌روز شدن آگاهی ما درباره گیاهان گوناگون چه خوب است که بکوشیم تا تلاش ما برای کاشت و نگهداری گیاهان برای خودمان، طبیعت‌مان و جامعه فواید بیشتری داشته باشد.

امروزه مهم‌ترین چالش طبیعی منطقه‌ ما کم‌آبی است و دوستداران گل و گیاه هم بیشتر قدر آب را می‌دانند. بحران کم‌آبی را باید قبول کنیم و برای کاهش اثرات منفی این بحران هرکاری از دست‌مان برآید باید انجام دهیم. پس چه خوب است که در این روزهای هفته درخت‌کاری به‌دنبال کاشت درختانی باشیم که آب کمتری مصرف می‌کنند که درخت زیتون یکی از آن‌هاست.

همچنین در دوران اقتصاد مقاومتی و در راستای توجه ویژه به اقتصاد شهرمان می‌توانیم درختانی را بکاریم که هم طبیعت را زیبا و فرح‌بخش کنند و هم ثمربخش باشند. یکی از درخت‌های ثمربخش درخت زیتون است که پس از چند سال به میوه‌دهی می‌رسد. میوه‌ ارزشمند این درخت برای زیتون پرورده عالی است، همچنین می‌توانیم از روغن آن بهره‌مند شویم.

شاید برای شما سوال شود که چگونه زیتون را شیرین کنیم و یا اینکه چگونه می‌توانیم روغن آن را بگیریم. گرفتن تلخی زیتون برای استفاده‌های خوراکی بسیار راحت و کم هزینه است که در اینجا روش آن آموزش داده می شود/

و اما برای گرفتن روغن زیتون به‌صورت طبیعی؛ در همین شهر خودمان چندین مکان هستند که به‌صورت سنتی همانند گرفتن روغن کنجد، روغن زیتون را نیز می‌گیرند. در مرکز استان هم اگر مقدار زیتون ها زیاد باشد روش‌های پیشرفته‌تری برای گرفتن روغن زیتون وجود دارد.

محمدحسین مهدیپور از مخاطبان سرو ابرکوه

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد