Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کنایه تند عارف به روحانی و حمله رسانه حامی دولت به عارف

روحانی چگونه اصلاح‌طلبان را تحقیر کرد؟


عارف دست بردار نیست! همان کسی که در میان قحط‌الرجال سال‌های اخیر که بر اثر کناره‌گیری یا کنارگذاشتن برخی چهره‌های اصلی جریان اصلاحات، یکباره مهم شد! او حالا تصور می‌کند رئیس یک جبهه بزرگ به نام اصلاح‌طلبان است.

سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا، هرچند اصلاح‌طلبان معتقدند روحانی در این انتخابات از قبل هم بیشتر مدیون آن‌ها است، اما به نظر می‌رسد روحانی در دولت دوازدهم هم قرار نیست به اصلاحات باج بدهد و این مسئله‌ای است که عصبانیت شدید اصلاح‌طلبان را به دنبال داشته است. چهره‌های اصلاح‌طلب در روزهای اخیر مدام برای دولت روحانی تکلیف تعیین کرده‌اند و خطاب به او گفته‌اند که باید اعضای کابینه‌اش را تغییر دهد و از اصلاح‌طلبان بیشتری در کابینه استفاده کند. اما به نظر می‌رسد، حسن روحانی برای چینش کابینه‌اش، ترجیح داده به اصلاح‌طلبان وقعی ننهد و مسیر موردنظر خودش را دنبال کند.

کار به جایی رسید که محمدرضا عارف در نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حمله تند به روحانی گفت: «بعضی‌ها پیروز می‌شوند یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم. در شورای عالی دو کار مهم پیش رو داشتیم، پیروزی در انتخابات سال 96 و ادامه گفتمان اصلاحات که به اتفاق آرا آقای روحانی رای آورد، نتیجه انتخابات اتفاقی نبود بلکه نتیجه شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی بود. در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت. انتظارمان از روحانی این است با شورای عالی اصلاح‌طلبان مشورت کند.»

همین سخنان عارف بود که با واکنش تند یکی از رسانه‌های حامی دولت همراه شد. سایت انتخاب که از اصلی‌ترین رسانه‌های نزدیک به روحانی است در همین رابطه با تحقیر عارف نوشت: «عارف دست بردار نیست! همان کسی که در میان قحط‌الرجال سال‌های اخیر که بر اثر کناره‌گیری یا کنارگذاشتن برخی چهره‌های اصلی جریان اصلاحات، یکباره مهم شد! او حالا تصور می‌کند رئیس یک جبهه بزرگ به نام اصلاح‌طلبان است. او حالا پس از انتخابات تصور می‌کند روحانی مدیون او و شورای کذایی اصلاح‌طلبان است و به دنبال سهم‌خواهی‌هایی هست که بار دیگر، نزاع و اختلاف را برمی‌انگیزد و ناراحتی مردم را موجب می‌شود. نکته‌ی جالب اینجاست که هرگاه او انتظارات خود از روحانی در مورد کابینه آینده را مطرح می‌کند، تأکید می‌کند که به دنبال سهم‌خواهی نیستم!»

روزنامه آفتاب یزد در شماره امروز خود در حمایت از عارف نوشت: « محمدرضا عارف به عنوان یک از خود گذشته سیاسی، با کناره‌گیری در سال 92 باعث شروع اتفاق میمون روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شد و در سال 96 نیز در ردای ریاست فراکسیون امید و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای دفاع از حسن روحانی سنگ تمام گذاشت و هیچ‌گاه نیز لب به شکوه نگشود. اما حالا مثل آنکه پروژه کنار زدن عارف آنقدر برای عده‌ای که داعیه حمایت از دولت را دارند از نان شب هم واجب‌تر شده که به جای آنکه مخالفین دولت را در سخنرانی‌ها‌ و قلم‌ها‌یشان مورد عتاب و سرزنش قرار دهند، تیغ تیز حملات خود را بر گلوی یکی از جدی‌ترین و بانفوذترین و با اخلاق‌‌ترین شخص حامی روحانی قرار داده‌اند و می‌خواهند از این طریق شاهرگ شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را قطع و مرد با اخلاق سیاست را از گردونه تصمیم‌گیری حذف کنند تا با این کار، دانسته یا ندانسته آب در آسیاب دشمن ریخته و همانی کنند که رقیب اصلاحات و دولت، چهارسال تمام آرزویش را داشت اما به واسطه رای مردم از رسیدن به آن عاجز مانده بود.»

روزنامه وقایع اتفاقیه متعلق به صادق خرازی اما حمله به حسام‌الدین آشنا را در دستور کار قرار داد و نوشت: «کمتر از 50 روز از پیروزی حسن روحانی با حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نگذشته است که محمدرضا عارف درباره بی‌اعتنایی دولت نسبت به اصلاح‌طلبان لب به گلایه گشوده است.

توجه به اين نکته که حسام آشنا به‌رغم اينکه بارها با ادبيات سخيف اصلاح‌طلبان را مورد حمله قرار داده هيچ‌وقت مورد مواخذه رئيس‌جمهوري واقع نشده است. بااين‌حال، اعضاي فراکسيون اميد در مجلس شوراي اسلامي معتقدند اگر روند بي‌اعتنايي دولتمردان نسبت به جناح حمايت‌گرشان که همان جريان اصلاحات است، تداوم پيدا کند به‌طور قطع نمي‌توانند براي انتخاب اعضاي کابينه جديد که مطابق با خواست مردم نباشند با دولت همکاري لازم را داشته باشند و به وزراي پيشنهادي روحاني رأي اعتماد کامل دهند.»

به نظر می‌رسد گلایه شدید عارف از روحانی و درگیری‌های رسانه‌های حامی دولت و اصلاحات، ناشی از تحقیر مکرر اصلاح‌طلبان توسط حسن روحانی است. حسن روحانی که در چهار سال گذشته بارها مورد انتقاد اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود که چرا به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد، حال و در آستانه آغاز دولت دوازدهم باز هم اصلاح‌طلبان را تحقیر کرده و تلاش کرده به آن‌ها نشان دهد که قرار نیست به این جریان باج بدهد؛ مسئله‌ای که عصبانیت بیش از پیش این جریان را موجب شده است.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد