Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

شغلی پاک و پربرکت؛

زنبور دارای؛ نمونه‌ای از اجرای طرح اقتصاد مقاومتی


نزدیک به 20 سال است که زنبورداری را از پدرانم به ارث برده‌ام اما در چندین سال گذشته به علت خشک سال‌های متوالی در آستانه از دست دادن شغلم بودم اما دو سال پیش با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی امید تازه‌‌ای برای ادامه کار پیدا کردم.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از آوای‌اقتصاد، در سال های اخیر به زنبورداری به عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال نگاه شده و است در كشور ما نيز با توجه به فوايد و سود سرشار حاصله از آن، اشتغال به اين حرفه در بسيار از مناطق رواج دارد و  زنبورداری به عنوان یک حرفه و یا شغل مورد توجه قرار گرفته است.

زنبورداری شغلی پردرآمد و پربرکت است که به هیچ گونه مواد وارداتی نیاز ندارد و با یک سرمایه‌گذاری کم می‌توان ایجاد شغل کرد. در شرايطي كه روند تلاش‌هاي اقتصادي در مسير خودكفايي و استفاده بهينه از سرمايه گذاري نيروي كار استوار است و ايجاد فرصت هاي اشتغال مولد در كمترين مدت و با سرمايه اندك مورد تاييد قرار مي گيرد،‌ توجه به اين رشته شغلي و درآمد نسبتا بالاي آن ضرورت مي يابد.

سید صمد عظیمی يكي از زنبورداران استان یزد در گفت و گو با خبرنگار آوای‌اقتصاد بیشتر درمورد این شغل می‌گوید.

عظیمی با بیان این که زنبورداری یک شغل پاک و بدون آلودگی است گفت:  زنبور داری شغلی بسیار مطهر و شریفی است که زنبور دار می تواند با آن هم دنیا و هم آخرت خود را آباد سازد. علاوه بر این شغلی بسیار پربرکت است که فواید بسیار زیادی در بردارد.

وی در خصوص فعالیت خود اظهار داشت: نزدیک به 20 سال است که زنبورداری را از پدرانم به ارث برده‌ام اما در چندین سال گذشته به علت خشک سال‌های متوالی در آستانه از دست دادن شغلم بودم اما دو سال پیش با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی امید تازه‌‌ای برای ادامه کار پیدا کردم.

عظیمی در خصوص میزان سرمایه لازم برای شروع این کار گفت: چنانچه فردی بخواهد این کار را به صورت حرفه‌ای انتخاب کند حداقل به 100 کلونی و یک وسیله نقلیه برای جابه‌جایی نیاز دارد. در شرایط فعلی اقتصاد کشور کمتر شغلی می‌توان با 15 میلیون تومان ایجاد کرد. درواقع میزان سرمایه مورد نیاز این شغل نسبت به سایر شغل‌ها کمتر بوده و شغلی بسیار خوب قلمداد می‌شود.

وی به افرادی که می‌خواهند به این کار وارد شوند توصیه کرد: قبل از شروع لازم است افراد در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و اطلاعات مورد نیاز این شغل را کسب کنند. ارتباط نزدیک با زنبورداران با تجربه نیز ضروری است تا از وقوع ضررهای احتمالی جلوگیری شود.

عظیمی در مورد درآمد این شغل  بیان کرد: میزان برداشت عسل در هر دوره به شدت به وضعیت جوی وابسته است،به گونه‌ای که به طور میانگین از هر کندو 5 الی 10 کیلو عسل برداشت می‌شود. علاوه بر فروش عسل، سالیانه بین 50 الی 150 کندو بفروش می‌رسانم که این نشانه افزایش تعداد افرادی است که به این شغل وارد شده‌اند.

وی با بیان این که استان یزد دارای مناطق بکری برای پرورش زنبور عسل است افزود:  بهترین عسل را از گل خارهای ابرکوه برداشت کرده‌ام و علاوه بر ابرکوه سایر مناطق استان همچون نیر و علی‌آباد نیز برای زنبورداری مناسب است و می‌توان نتیجه خوبی گرفت.

این تولیدکننده موفق با بیان این که لازمه زنبورداری حرفه‌ای کوچ دادن کندوها است افزود: شش ماه از سال را می‌توان در یزد بود ولی بقیه ایام سال را باید کوچ کرد. برای این کار می‌توان با زنبورداران دیگر هماهنگ کرد و با هم این کوچ را انجام داد تا هزینه های آن تقسیم شود.

عظیمی با اشاره به عدم حمایت دولت از زنبورداران گفت: میزان تسهیلات اعطایی به زنبورداران نسبت به سایر شغل‌ها بسیار کم است و دولت نیز به جای حمایت از زنبورداران هزینه‌های زیادی را برای مجوز کارشناسی صحرا یا مجوز کوچ از زنبوردارن اخذ می‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات بیمه زنبورداران گفت: بهانه‌های متعددی برای بیمه زنبورداران وجود دارد و در عمل نتوانسته زنبورداران زیادی را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان این که پرورش زنبور عسل باعث افزایش محصولات کشاورزی و جلوگیری از بیابان‌زایی می‌شود افزود: وجود کندوهای زنبور عسل چه خساراتی به منابع ملی وارد می‌کند که باید هزینه آن را زنبورداران بپردازند. این درحالی است که
عظیمی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص فواید زنبور عسل  افزود: در بسیاری از کشورها زنبوردار در کنار فروش عسل، درآمدش را از باغدار می‌گیرد؛ ولی در ایران علاوه بر این که زنبوردار باید هزینه‌های دولتی را پرداخت کند باغداران نیز خود را در میزان تولید عسل شریک می‌دانند و از هر کندو درصدی از تولید را می‌خواهند




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد